tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Najlepsze Curvy na ziemiach obecnie polskich. Dzieło Kurta Szymańskiego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Najlepsze Curvy na ziemiach obecnie polskich. Dzieło Kurta Szymańskiego

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.08.04, 16:21 Drukuj

Wszystkie motocykle, które były wytwarzane na terenach należących obecnie do Polski, staramy się w jakiś sposób zawłaszczyć dla naszej historii. Jest to dość naiwne działanie, bo większość tych firm była rdzennie niemiecka i z Polską nie miała nic wspólnego. Dobrym przykładem są tu firmy Teco, Emwe, Namopo, Lorenz i Alba z samego tylko Szczecina.

A co powiecie na Curvy? Motocykl wytwarzany na obecnych ziemiach polskich, nawet właściciel miał polsko brzmiące nazwisko. 

NAS Analytics TAG

Motocykle, o intrygującej nazwie marki - Curvy, produkowane były w Lubsku (dziś w woj. lubuskim) w latach 1923 - 1928. Wytwarzająca je fabryka, należąca do Kurta Szymańskiego, znajdowała się przy obecnej ul. Reja. Nazwa marki tych motocykli musiała chyba również po niemiecku ocierać się o dwuznaczności, gdyż w 1927 roku zmieniono ją na Cursy. Produkcja motocykli była tylko epizodem w działalności wytwórczej Kurta Szymańskiego. Jego fabryka, założona w 1911 roku, zajmował się głównie produkcją rowerów. Czy zachowały się u nas egzemplarze tych motocykl? To pytanie do Was.

Owych motocyklowych fabryk było kilkanaście, a pojazdy wytwarzane tam uznawane były za marki niemieckie. Wśród nich były m.in. wspomniane motocykle ze Szczecina, Ernst-Mag z Wrocławia i Curwy z Lubska oraz kilkanaście innych.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Wrocławską firmę Ernst-Mag założył Herbert Ernst. Był on mechanikiem i zawodnikiem sportowym, m.in. w latach 1924 i 1926 był mistrzem Niemiec w wyścigach motocyklowych w klasie 350. W latach 1926 - 1930 prowadzone przez niego przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcje motocykl Ernst-Mag, z silnikami jedno i dwu cylindrowymi o pojemnościach od 350 do 1000 cm³. Nazwa marki - Ernst-Mag - była połączeniem nazwiska właściciela i marki silników, w jakie wyposażono te pojazdy. Mag była to nazwa szwajcarskich silników Motosacoche. Motocykle Ernst-Mag szybko zyskały dobrą renomę w całych Niemczech.

Jako ciekawostkę powiem, że na początku lat 90. znalazłem taki motocykl na warszawskiej Pradze. Obecnie w zbiorach polskich kolekcjonerów znajduje się kilka egzemplarzy Ernst-Mag-ów. Motocykl Alba eksponowany jest w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie, a Teco zachowany w oryginalnym stanie kilka miesięcy temu pojawił się na jednym z portali ogłoszeniowych.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę