Motocykle Kawasaki ze sztuczną inteligencją?
Wygląda na to, że Japończycy wracają do tego w czym byli dobrzy przez ostatnie 50 lat w branży motocyklowej - w innowacyjności i wytyczaniu nowych kierunków rozwoju. Przynajmniej takie są plany. Kawasaki ogłosiło ostatnio, że w jeździe ich motocyklami docelowo pomagać ma sztuczna inteligencja. Jak czytamy w informacji prasowej:
"Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (KHI) zaczyna wdrażać plany opracowania motocykli nowej generacji, które będą mieć własną "osobowość", rozwijającą się wraz z kierowcą. W tym celu motocykle będą korzystać z zaawansowanych technologii informatyczno-komunikacyjnych (Information and Communications Technology - ICT), obejmujących rozwiązania sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence - AI).
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSYŁKA GRATIS »
W nowych motocyklach pojawią się innowacyjne systemy analizy stanu emocjonalnego oraz komunikacji w języku naturalnym*1. AI będzie rozpoznawać intencje i kierowcy na podstawie ustnych wypowiedzi czy poleceń. Umożliwienie komunikacji między kierowcą a motocyklem na takim poziomie zrozumienia otworzy nowe drzwi do niespotykanych dotychczas wrażeń z jazdy.
Dysponując dostępem do olbrzymiej bazy danych analitycznych zawieszenia i innych parametrów przechowywanych w chmurze Kawasaki oraz olbrzymiej ilości informacji z Internetu, system będzie proponował kierowcy wskazówki zwiększające radość z jazdy i bezpieczeństwo, adekwatnie do różnych warunków i sytuacji drogowych. Dzięki zaawansowanemu systemowi sterowania elektronicznego, system będzie również aktualizować rozmaite ustawienia motocykla, dopasowując je do doświadczenia, umiejętności i stylu jazdy kierowcy.
Taka bezustanna interakcja i komunikacja maszyny z kierowcą doprowadzi do rozwinięcia swoistej osobowości motocykla idealnie zgranej z cechami swojego kierowcy. Wzajemne zaufanie kierowcy i motocykla będzie stale wzrastać, zapewniając jeszcze większą radość z jazdy.
Motocykle Kawasaki są konstruowane zgodnie z filozofią RIDEOLOGY*2, w której kierowca zawsze jest na pierwszym planie."
Ciekawi jesteśmy jak w praktyce wyglądał będzie "kierowca na pierwszym miejscu" w sytuacji gdy motocykl bez jego wiedzy zasysał będzie dane, przerabiał je, wyciągnął z nich wnioski i wcielał w życie przygotowane przez siebie ustawienia. Nie czepiamy się, ale stworzenie takiego systemu w którym dużą władzę i autonomiczność ma komputer pojazdu, szczególnie w motocyklu, a kierowca rzeczywiście gra tutaj nadal pierwsze skrzypce, wydaje się być zadaniem piekielnie trudnym. Niemniej jednak trzymamy kciuki!







Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeSzczerze mówiąc kupując motocykl wolałbym nim jeździć niż z nim rozmawiać. Rozmawiać to ja lubie ale ze swoim psem.
Odpowiedz