tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle KTM z elektromechanicznym kompresorem. Kolejny producent chce mieć doładowanie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle KTM z elektromechanicznym kompresorem. Kolejny producent chce mieć doładowanie

Autor: Wojciech Grzesiak 2025.09.25, 09:02 Drukuj

W sieci pojawiły się szkice patentowe, które przedstawiają pomysł KTM na zastosowanie elektrycznego kompresora. Rozwiązanie ma być podobne do tego, które stosuje Kawasaki i które w ubiegłym roku zaprezentowała Honda. Jednak projekt Austriaków ma pewne różnice. Jakie?

Przez długi czas Kawasaki było jedynym producentem motocykli, który doładowywał swoje silniki kompresorem. W 2024 r. swoje rozwiązanie zaprezentowała Honda, a motocykl produkcyjny jest już w fazie opracowywania. Do wyścigu chce też dołączyć KTM, który pracuje nad podobnym rozwiązaniem, ale jednak z małymi różnicami.

NAS Analytics TAG

W przypadku Kawasaki mówimy o kompresorze napędzanym powietrzem, Honda ma kompresor elektryczny, a KTM chciałby połączyć oba rozwiązania. To oznacza, że mielibyśmy do czynienia z elektromechanicznym kompresorem. Szkice patentowe przedstawiają motocykl off-road, co może oznaczać, że producent skupia się na przedstawieniu samej idei, choć pojawienie się doładowania np. w motocyklach enduro wcale nie jest wykluczone.

Projekt KTM używa sprężarki spiralnej, która składa się ze spirali stałej i spirali ruchomej. Pomiędzy nimi tworzą się komory o zmieniającej się objętości. Gaz jest zasysany z zewnątrz i stopniowo przemieszcza się do środka spirali. Takie rozwiązanie zapewnia mniejsze straty, cichą pracę, niskie wibracje i kompaktową konstrukcję. Odznacza się również niższą bezwładnością, a więc może działać szybciej. Ważnym aspektem są też niższe koszty produkcji.

Jeżeli chodzi o sposób montażu i współpracy z silnikiem, KTM również postanowił rozwiązać to nieco inaczej. Z jednej strony mamy elektryczny silnik, który napędza sprężarkę, a z drugiej - jest ona połączona z wałkiem rozrządu. Pomiędzy tym znajduje się sprzęgło, które odłącza sprężarkę od wałka i pozwala jej działać w oparciu o silnik elektryczny. To z kolei przekłada się na lepsze doładowanie, nawet przy niskich obrotach silnika.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę