tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl uywany: Kawasaki ZX-9R 1994-2003 (wady, zalety, nasza opinia, historia)
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykl uywany: Kawasaki ZX-9R 1994-2003 (wady, zalety, nasza opinia, historia)

Autor: Jakub Olkowski 2020.12.18, 16:14 Drukuj

Kawasaki ZX9R zostało zaprezentowane w 1993 roku jako pojazd sportowo-turystyczny. Sprzedaż rozpoczęła się w 1994. Motocykl z miejsca stał się hitem rynkowym, bowiem jak rzadko który łączył mocny silnik i sportową stylizację z akceptowalnymi warunkami podróży kierowcy i co nie jest oczywiste, pasażera...

Doskonała ochrona przed naporem powietrza, mocny silnik niegenerujący wibracji oraz duży zbiornik paliwa sprzyjały podróżom. Komfortowo zestrojone zawieszenie oraz wygodna pozycja potwierdzały turystyczne cechy. Silnik o mocy 139 KM zapewniał bardzo dobre osiągi, mimo sporej, wynoszącej 243 kg, masy.

NAS Analytics TAG

Od strony technicznej bazą konstrukcyjną dla motocykla był silnik, rama i zawieszenia z Kawasaki ZXR750, na początku XXI w Niemczech można było nawet znaleźć adaptery do montażu silnika z ZX9R w ramie Kawasaki ZXR750. Co ciekawe, różnica dotyczyła tylko wysokości punktów mocowania w okolicach głowicy.

Aktualizacje

Pierwszych aktualizacji dokonano w 1995 roku, dotyczyły charakterystyk zapłonu, przełożeń oraz przepustnic i dysz gaźnika. Wyraźnie poprawiła się elastyczność i reakcja silnika na gwałtowne dodanie gazu. Ponadto, nowy tłumik ograniczył hałas. Rok później dokonano kolejnych zmian. Tym razem, wraz z oznaczeniem ZX 900 B3 pojawiły się solidne uchwyty pasażera w miejsce paska oraz sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe.

Tak zmodernizowany motocykl przetrwał do 1998 kiedy światło dzienne ujrzała ZX9R o fabrycznym kodzie ZX900C. Zmiany były wyraźne i zbliżały środek ciężkości "dziewiątki" w stronę sportu. Najbardziej w oczy rzucała się nowa rama, konwencjonalny widelec teleskopowy firmy KYB oraz zupełnie nowe owiewki, najczęściej dostępne w jednobarwnej wersji kolorystycznej. Motocykl stracił 38 kg, z czego na samym widelcu blisko 10 kg. Silnik to zdecydowany ukłon w stronę sportu: nowy układ rozrządu, powiększona średnica i zmniejszony skok spowodowały wzrost mocy o 4 KM. W kolejnym roku modelowym skrócono tylny błotnik oraz zastosowano cieńsze tarcze hamulcowe...

W XXI wiek Kawasaki ZX9R weszło ze zmienionym rozstawem osi, nową głowicą, oraz poszerzoną tylną felgą (ze 180 do 190). Niestety, w wielu egzemplarzach ostre hamowania powodowały drgania widelca. Zdaniem producenta winę za to ponosiły klocki hamulcowe, ale ich wymiana w ramach akcji serwisowej niewiele zmieniła. Podwozie zostało przekonstruowane w 2002 roku; zmieniła się charakterystyka elementów resorująco-tłumiących a wahacz otrzymał profil usztywniający. Przy okazji zaciski sześciotłoczkowe zastąpiono czterotłoczkowymi. Cięższy wał korbowy poprawił dynamikę w średnim zakresie obrotów.

Na sezon 2004 w miejsce ZX9R wprowadzono ZX10R mające ekstremalnie sportowy charakter.

W testach

Kawasaki kilkukrotnie stawało do porównań. Pierwszy test, z 1994 wygrało z Triumphem Daytoną 900, ale przegrało z Suzuki RF900. ZX9R chwalono głównie za poręczność i osiągi (trzeba dodać, że porównanie dotyczyło wersji o mocy 100 KM).

Kilka lat później ZX9R wygrał z Suzuki GSX-R1000, Yamahą YZF-R1 oraz Fireblade'm. W gronie motocykli stricte sportowych był najwygodniejszy, najbardziej poręczny nie tracąc przy tym znacząco pod względem osiągów. Niższa cena była dodatkowym atutem. Testy porównawcze odbyły się jeszcze dwa: pierwszy, w 2002 roku, gdzie zmodernizowany Fireblade i nowa R1 pewnie wygrały z ZX9R. Zwycięstwo nad Suzuki było wprawdzie niewielkie, ale znów testerzy chwalili poręczność, komfort i cenę. Najciekawszym testem był porównanie motocykli turystycznych: zwyciężył BMW R1150GS, ale drugie, ZX9R wyprzedziło w punktacji takie pojazdy jak Suzuki GSX1400 czy Hondę Gold Wing. Jak widać komfort i duża pakowność Goldwinga ustąpiły cenie, poręczności i dynamice Kawasaki ZX9R.

Słabe punkty

Kawasaki ZX9R ma kilka wad. Jak większość Kawasaki z lat 90 panewka trzeciego cylindra ma tendencje do zacierania się przy intensywnej eksploatacji a w szczególności podczas jazdy na gumie. Mimo że ZX9R ma genialną dzielność do wheelie, ramy nie grzeszyły wytrzymałością, zwłaszcza w rocznikach 99-01. Żadna z generacji Kawasaki ZX9R nie była "idiotoodporna" na miarę Hondy Fireblade SC28/SC33 czy Suzuki GSXR (olejaka). Mimo to, niekatowany na zimno, troskliwie eksploatowany egzemplarz nie powinien sprawić właścicielowi większych kłopotów. Ważne, żeby pilnować stanu oleju.

Naszym zdaniem

Czy warto kupić Kawasaki ZX9R? W naszym odczuciu tak. Pod pewnymi jednak warunkami. Jeśli szukacie pojazdu dynamicznego, o sportowych osiągach z wygodną pozycją, w sensownej cenie, dysponujecie przy tym kulturą techniczną i nie oszczędzacie na serwisie, otrzymacie pełnowartościowy, udany pojazd. Jeśli jednak nawet drobne koszty związane z serwisem działają Wam na nerwy, omijajcie ten pojazd szerokim łukiem. My polecamy szczególnie wersje do 1998 lub po 2001, bowiem są wyraźnie trwalsze i mają wyeliminowane wady podwozia względem modeli 99-01. Ceny w zależności od rocznika, stanu, malowania i wyposażenia wahają się pomiędzy 3 a 10 tysięcy złotych. Jeśli znajdziecie zadbaną sztukę, warto nad nią pomyśleć...

Wady/zalety

  Zalety Wady
 
  • osiągi
  • komfort
  • poręczność
  • design
  • hamulce
  • wymaga troskliwego serwisu
  • pękające ramy
  • zacierająca się panewka przy intensywnej eksploatacji

Dane techniczne

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU 
Pojemność skokowa
899 ccm
Typ silnika
Rzędowy czterocylindrowy
Ilość suwów
4
Moc maksymalna
143.00 KM (104.4 kW)) przy 11000 RPM
Maksymalny moment obrotowy
101.00 Nm (10.3 kgf-m or 74.5 ft.lbs) przy 9000 RPM
Stopień sprężania
11.5:1
Średnica cylindra x skok tłoka
75.0 x 50.9 mm
Liczba zaworów na cylinder
4
Rozruch
Elektryczny
System chłodzenia
Ciecz
Skrzynia biegów
6 biegowa
Wtórne przeniesienie napędu
Łańcuch
WYMIARY I WAGI 
Waga motocykla gotowego do jazdy
213.0 kg (469.6 pounds)
Obciążenie osi przedniej
50.5
Wysokość siodła
815 mm
Rozstaw osi
1,415 mm
PODWOZIE 
Skok zawieszenia przedniego
120 mm
Skok zawieszenia tylnego
130 mm
Opona przednia
120/70-ZR17
Opona tylna
180/55-ZR17
Hamulec przedni
Dwutarczowy
Średnica przedniej tarczy (lub bębna)
296 mm
Hamulec tylni
Jednotarczowy
Średnica tylnej tarczy (lub bębna)
220 mm
PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE 
Prędkość maksymalna
272.0 km/h (169.0 mph)
0-100 km/h
2.9 sek.
60-140 km/h
7.2 sek.
INNE DANE 
Pojemność zbiornika paliwa
19.0 litry
Zużycie paliwa na 100km
0.66 litry
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr