tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl uywany Yamaha XV 535 Virago 1988-2004 (dane techniczne, wady/zalety, opinia)
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykl uywany Yamaha XV 535 Virago 1988-2004 (dane techniczne, wady/zalety, opinia)

Autor: Jakub Olkowski 2020.12.01, 16:31 Drukuj

Yamaha XV 535 zadebiutowała w 1988 roku, z miejsca uzyskując gigantyczną popularność. Zgrabna, proporcjonalna, nowoczesna i absolutnie przyjazna jak na segment chopperów przyciągnęła początkujących, zaawansowanych, kobiety i drobnych mężczyzn, miłośników niewielkich tras i codziennych dojazdów do pracy. W produkcji pozostała aż do 2004 roku...

Choppery drugiej połowy lat 80  były w większości dużymi, ciężkimi, mocnymi pojazdami, wymagającymi siły i słusznych gabarytów. Yamaha w średniej kategorii pojemnościowej postanowiła pójść nieco inną drogą. Siedzenie na niewielkiej wysokości, doskonała poręczność i gabaryty przypominające średniej wielkości nakeda sprzyjały kobietom i motocyklistom o niższym wzroście. Dodatkowym atutem był bezobsługowy wał kardana, dzięki czemu kobietom odpadał stres związany ze smarowaniem i naciągiem łańcucha, a tylne koło pozostawało wolne od smaru.

NAS Analytics TAG

Kameleon

Yamaha XV535, zamiast przydomka Virago powinna mieć nazwę kameleon. W perfekcyjny bowiem sposób podkreślała kształt i linię detali, mimo że rzeczywiste podzespoły są czymś innym, niż się wydają. Mówiąc prościej, bak de facto był elementem maskującym układu ssącego i elektryki, a rzeczywisty zbiornik ukryto pod siedzeniem. Atrapami były wloty powietrza do gaźników czy elementy głowicy.

Obserwator mógłby stwierdzić, że układ wydechowy składa się z dwóch rur "wychodzących z silnika", w praktyce, pomiędzy silnikiem a wahaczem ukryto olbrzymią komorę tłumika. Od 1989 roku atrapa zbiornika paliwa zaczęła być także bakiem, co wraz z dotychczasowym, umieszczonym pod siedzeniem, zwiększyło możliwość zatankowania 13,5 litra benzyny w miejsce dotychczasowego 8,6 litra.  Przy deklarowanym zużyciu paliwa 5,3 l/100 km wydłużyło to zasięg pojazdu o blisko 100 km.

Niezła dynamika

Prosty, pozbawiony nietypowych rozwiązań silnik, z pojedynczym wałkiem rozrządu i dwoma zaworami w każdej z głowic, ma bardzo udaną charakterystykę. Generuje 46 KM co przy uczciwej masie (197 kg na gotowo) umożliwia osiągnięcie  prędkości 160 km/h. Jak na klasycznego choppera o średniej pojemności to dobry wynik. Przy tym wszystkim jednostka napędowa jest elastyczna i bardzo trwała. Nie wykazuje żadnych typowych usterek, a najszybciej zużywającym się elementem jest sprzęgło.  Przy dużych przebiegach wymiany wymagają koła zębate piątego biegu.

Słabe punkty

Virago 535 ma dwa podzespoły, które nieco psują jej pozytywny obraz. Pierwszą z nich jest zbyt twarde zawieszenie. W połączeniu z twardą wyściółką kanapy (szczególnie roczniki 1988-1989), kiepsko wyprofilowaną kierownicą i umieszczeniem podnóżków, dłuższe wyjazdy bywają problematyczne.

Podobnie wygląda sprawa z hamulcami. Są niezbyt wydajne, a podzespoły z 1988 roku piszczą niemiłosiernie. Tylny hamulec bębnowy także nie jest tytanem skuteczności. Wersje od 1989 roku otrzymały zmienione podzespoły, w efekcie jakość pracy zarówno zawieszenia jak i hamulców uległy poprawie, chociaż nigdy nie osiągnęła perfekcji. W obu przypadkach wskazane są eksperymenty z elementami aftermarketowymi. Efekty bywają zaskakujące.

Z drobiazgów - niektórzy narzekają na ciężko działającą zmianę biegów oraz włącznik zapłonu umieszczony z boku po lewej stronie.

Naszym zdaniem

Yamaha XV535 Virago to bardzo udany sprzęt. Jest trwała, doskonała dla niskich kierowców, po niewielkich modyfikacjach (siedzenie, zawieszenie, podnóżki, kierownica, montaż szyby) okazuje się wygodnym motocyklem nawet do dalszych tras a w standardzie, jak mało który chopper, sprawdzi się nawet na codzienne dojazdy do pracy. Co ciekawe, duża dostępność elementów tuningowych potrafią całkowicie odmienić stylistykę i charakter tej maszyny.

W zależności od stanu, wyposażenia i rocznika Virago 535 oscylują pomiędzy 4 a 14 tysięcy złotych. Naszym zdaniem to ciekawy wybór, szczególnie dla kobiet oraz początkujących motocyklistów, dysponujących kat A2.

Wady/zalety

Wady

  • twarde zawieszenie/siodło (pierwsze roczniki)
  • wydajność układu hamulcowego (pierwsze roczniki)
  • specyficzna pozycja
  • lokalizacja włącznika zapłonu
  • ciężko pracująca skrzynia

Zalety

  • mocny, elastyczny, trwały silnik
  • nisko umieszczona kanapa
  • duża zwrotność
  • prowadzenie
  • ceny, dostępność części
  • napęd wałem
  • duża oferta
  • duża oferta akcesoriów
  • niewielkie zużycie paliwa
  • design

Dane techniczne

SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU 
Pojemność skokowa 535 ccm
Typ silnika V2
Ilość suwów 4
Moc maksymalna 44.00 KM (32.1 kW))
Maksymalny moment obrotowy 48.00 Nm (4.9 kgf-m or 35.4 ft.lbs)
Liczba zaworów na cylinder 2
System chłodzenia Powietrze
Skrzynia biegów 5 biegowa
Wtórne przeniesienie napędu Shaft drive (cardan)
WYMIARY I WAGI 
Waga na sucho 182 kg
Wysokość siodła 720 mm
PODWOZIE 
Hamulec przedni Jednotarczowy
Hamulec tylni Bębnowy
PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE 
Prędkość maksymalna 160.0 km/h (99.4 mph)
Stosunek mocy do masy 0.2418 HP/kg
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr