tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki GPZ900R - ka¿dy chce byæ jak Maverick
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Kawasaki GPZ900R - ka¿dy chce byæ jak Maverick

Autor: £ukasz "Boczo" Tomanek 2015.05.28, 13:59 5 Drukuj

Top Gun = Kawasaki GPZ900R. Zawsze tak by³o, zawsze tak bêdzie. Je¶li budujesz replikê i szef zdjêæ z filmu mówi Ci, ¿e jest ¶wietna, wiesz, ¿e odwali³e¶ kawa³ dobrej roboty.

To chyba szczyt bycia nieoryginalnym i mainstreamowym, ale GPZ900R od zawsze by³, jest i bêdzie ikon±. Ka¿dy motocyklista o zdrowych zmys³ach chcia³ w jakim¶ stadium swojego ¿ycia byæ Maverickiem gnaj±cym bez kasku, w Aviatorach obok my¶liwców. Ka¿dy chcia³ mieæ GPZ, ka¿dy chcia³ mieæ swoj± Charlie. Dobrze, ¿e w dzisiejszych czasach m³odzie¿y w spodniach z pinrollami (cokolwiek to do cholery jest) i smartfonami „Top Gun” czasami leci w Bo¿e Narodzenie, bo dziêki temu m³odzi mog± zobaczyæ, czym siê jara³o ich rodzeñstwo i rodzice. Dobrze, ale jak to siê zaczê³o?

Lata 80-te XX wieku. W ka¿dym zak±tku globu wygl±da³y inaczej. W USA na domówkach królowa³ Glam Rock i natapirowani faceci w obcis³ych jeansach, za którymi laski szala³y i tylko Bóg raczy wiedzieæ, co z nimi robi³y w sypialniach swoich rodziców, którzy nieroztropnie wyjechali na weekend do Aspen. W Polsce by³o w zasadzie podobnie, ale u nas na imprezach na parkiecie nastêpowa³ wielki wirnik przy „Bia³ym Rowerze” Korby, ewentualnie przytulasy przy „Take Good Care Of My Baby” Smokie. A jak by³o w Japonii? Wtedy jeszcze nie mieli tych dziwnych teleturniejów, w których wsadza siê nos do czyjego¶ ty³ka (dos³ownie). Mieli za to ¶wira na punkcie prêdko¶ci. Na prze³omie dziesiêcioleci Kawasaki wcale nie mia³o problemów ze stworzeniem potê¿nego motocykla. CV Kawasaki ju¿ wtedy prezentowa³o siê imponuj±co: H2 Mach IV, GPZ1100, Z1300 i oczywi¶cie Z1. Brzmi to nie¼le, ale Zieloni potrzebowali Superbike'a z prawdziwego zdarzenia. I potrzebowali marketingowego uderzenia, aby przebiæ siê do ¶wiata nie tylko motocyklowego.

Dlaczego GPZ900R by³ tak po¿±dany? A dlaczego mia³by nie byæ? By³ mocny, wyra¼nie l¿ejszy od konkurencji i wygl±da³ jakby rozpêdza³ siê do 250 km/h. I rozpêdza³. Ale to by³o w 1984 roku. Prawdziwa fala po¿±dania mia³a dopiero nadej¶æ za dwa lata. Kiedy na ekrany kin wszed³ „Top Gun” ludzie poznali Mavericka (Tom Cruise). Wtedy jeszcze nikt z „normalnych” ludzi nie wiedzia³, co to za motocykl, który pojawi³ siê w filmie. Ale Tom i GPZ roztaczali wokó³ siebie aurê bycia „cool” - GPZ sta³ siê z miejsca ikon± motocyklizmu. Ok, ale przecie¿ motocykl nie mo¿e osi±gn±æ takiego statusu tylko dlatego, ¿e jest fajny. I GPZ nie by³ tylko fajny. By³ szybki. Bardzo szybki. Wynik 250 km/h prêdko¶ci maksymalnej na tamte czasy by³ wyj±tkowy. Nic wtedy nie by³o szybsze.

GPZ mia³ „to co¶” co maj± wszystkie Kawy z prze³omu lat tak zwanego dwudziestolecia wojennego, czyli okresu od 1980 – 2000. Po prostu, je¶li chcia³e¶ wtedy wrednego motocykla, który rozpêdza³ siê w sposób bestialski, kupowa³e¶ Kawasaki. Co ciekawe, GPZ wcale nie by³ a¿ taki hardkorowy jak siê nam wydaje, ¿e by³. Przyspiesza³ i je¼dzi³, jakby siê pali³o, ale Kawasaki przedstawia³o go jako komfortowy motocykl sportowo-turystyczny i owszem, taki by³. To pierwsza Ninja w historii (w zesz³ym roku obchodzi³a swoje 30-lecie), bo pod tak± nazw± by³a sprzedawana w wiêkszo¶ci krajów, ale GPZ nale¿y traktowaæ bardziej jako prekursora ZZR ni¿ ZX. Niemniej jednak, GPZ by³ bardzo zaawansowany jak na swoje czasu. Mia³ 16-zaworowy silnik z podwójnym wa³kiem rozrz±du, ch³odzenie ciecz±, dwie tarcze hamulcowe z przodu, bardzo precyzyjne zawieszenie (w³a¶nie wtedy zadebiutowa³ amortyzator Uni-Trak). Motocyklowi fanatycy od razu wiedzieli, ¿e maj± do czynienia z dobrym motocyklem, ale kiedy ¶wiat obieg³ Top Gun i GPZ trafi³ do ludzi, którzy wcze¶niej nie mieli styczno¶ci z Kawasaki, okaza³o siê, ¿e film wypisa³ czeki, które motocykl bez problemu pokry³.

Napisa³ do nas jeden z naszych czytelników. Tytu³ maila brzmia³ „Kawasaki GPZ900R wersja Top Gun”. O tak, uda³o Ci siê zdobyæ nasz± uwagê, a prawdopodobnie zdoby³e¶ te¿ nasze zainteresowanie. Okazuje siê, ¿e nasz czytelnik jest posiadaczem GPZ900R i postanowi³ uczyniæ z niej replikê wersji z Top Gun. I je¶li Twoja replika dostaje oficjaln± aprobatê go¶cia, który pracowa³ przy filmie „Top Gun” jako specjalista od zdjêæ, to wiesz, ¿e jest dobra:

Chcia³bym dzisiaj przedstawiæ Wam jedyn± w Polsce replikê kultowego motocykla z filmu "Top Gun", który odwzorowa³em na podstawie jednego z dwóch egzemplarzy u¿ytych w filmie. Jednak najpierw powrócê trochê do historii motocykla i u¿ycia go w filmie. Przy krêceniu zdjêæ do filmu wykorzystano trzy GPZ-ty wszystkie o pojemno¶ci 900. Motocykle by³y specjalnie pomalowane na niefabryczne zestawienie kolorów i dodatkowo dwa z nich zosta³y oklejone dla nadania wyj±tkowo¶ci tym maszynom, na owiewkach znajdowa³y siê ró¿nego rodzaju nalepki nawi±zuj±ce do lotnictwa Stanów Zjednoczonych. Trzeci z motocykli by³ u¿ywany do celów kaskaderskich w których jego pojawienie siê by³o dynamiczne i nie mo¿na by³o namierzyæ czy motocykl jest faktycznie obklejony.

Moja replika to Kawasaki GPZ 900 z 1985 roku, kupi³em j± 5 lat temu z my¶l± stworzenia motocykla filmowego, uwielbiam motocykle nieseryjne, bo ka¿dy taki motocykl jest inny i wyj±tkowy. Przez 2 lata zbiera³em informacje na temat samego motocykla i jego udzia³u w filmie. W miêdzy czasie powoli ju¿ tworzy³em replikê. Najtrudniejsze dla mnie by³o zakupienie motocykla, który bêdzie w pe³ni kompletny i zgodny z oryginaln± wersj±, niestety przez lata ten model ulega³ wielu przeróbk± przez swoich w³a¶cicieli przez co nie przypomina³y one czasami zupe³nie fabrycznego stanu. W koñcu natrafi³em na odpowiedni egzemplarz i zacz±³em dzia³aæ. Najtrudniejszym elementem do wykonania by³y te same naklejki, które by³y na motocyklu Mavericka.

Dziêki pomocy kolegi ze Stanów uda³o mi siê nabyæ gotowe materia³y, które wykorzysta³em do budowy repliki. W miêdzyczasie do motocykla powstawa³a te¿ kurtka-pilotka, któr± zrobi³em równie¿ od podstaw - ze Stanów zosta³y ¶ci±gniête naszywki i tak zaczê³a siê
mania "Top Gun'a". Pomimo, ¿e motocykl mam 5 lat to co chwilê co¶ przy nim udoskonalam b±d¼ naprawiam, u¿ywam go na co dzieñ w zwi±zku z tym pewne elementy czasem trzeba wyregulowaæ b±d¼ wymieniæ. Motocykl tworzy³em dla siebie, lubiê mieæ co¶ innego wyj±tkowego co¶ czego nie ma kto¶ inny.

Temat "Top Gun'a" pod³apa³ mój kolega, który jest wielkim fanem lotnictwa, dziêki jego zaanga¿owaniu w projekt motocykl zacz±³ byæ pokazywany ¶wiatu na ró¿nego rodzaju imprezach m.in. Air Fair - targi lotnicze, STS Tunning Show - impreza motoryzacyjna, Motomiko³aje - akcja charytatywna i wiele innych. Motocykl równie¿ w 2013 roku osobi¶cie widzia³ twórca zdjêæ
do filmu "Top Gun" , Jefrey L. Kimball, który z okazji imprezy Plus Camerimage 2013 przyjecha³ do Bydgoszczy na premierê filmu w nowej wersji 3D. Pan Kimball z wielkim u¶miechem pogratulowa³ mi dzie³a i przytoczy³ chwile, w których pamiêta³ Tom'a Crusie’a na tym motocyklu gdy krêcili ujêcia. By³o to niesamowite prze¿ycie.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê