tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jeansy motocyklowe szturmują sklepowe półki. Dlaczego warto je wybrać?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jeansy motocyklowe szturmują sklepowe półki. Dlaczego warto je wybrać?

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.05.22, 19:28 1 Drukuj

Wyglądają często jak cywilne spodnie, ale skrywają technologie i protektory zapewniające odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy na motocyklu. Początkowo wyśmiewane i bagatelizowane zajmują obecnie w sklepach motocyklowych kilka dużych wieszaków. Mowa oczywiście o jeansach motocyklowych. Dlaczego warto je kupić? Jakie są najczęściej spotykane materiały?

Gorączka złota
Od początku istnienia jeansy były stworzone z myślą o pracy w trudnych warunkach. W maju 1873 r. Levi Strauss i Jacob Davis opatentowali spodnie robocze z metalowymi nitami. Z czasem jeansy wdarły się do świata mody i zaczęły występować w różnych formach i kolorach. Z informacji, które można znaleźć w sieci, wynika, że pierwsze jeansy stworzone specjalnie dla motocyklistów wyprodukowała w 1998 r. włoska firma SPIDI. Na prawdziwy rozkwit tej gałęzi odzieży motocyklowej musieliśmy poczekać do XXI w., kiedy pojawiły się bardziej zaawansowane materiały. Pomogła w tym również zmiana postrzegania motocykla w wielu kulturach, gdzie przestał być czymś ekskluzywnym, przeznaczonym tylko dla garstki odważnych. Do tego doszedł rozwój motocykli z tzw. segmentu modern classic, gdzie nowe technologie spotykają się z klasycznymi kształtami. Teraz prawie każdy producent ma takie modele w swojej ofercie. Wraz z jeansami przyszły również inne produkty wyglądające jak cywilne, ale spełniające wyśrubowane normy bezpieczeństwa, ale tym nie będziemy się teraz zajmować, choć oczywiście nie można ich pominąć.

NAS Analytics TAG

Wygoda i bezpieczeństwo
Z tematem jeansów motocyklowych zetknąłem się w 2010 r. i rozwiązanie to wydało mi się bardzo ciekawe, choć "prawdziwi motocykliści" spoglądali na nie z politowaniem. Oto mamy produkt, który chroni, jest wygodny i jednocześnie nie wygląda, jakbyśmy wybierali się na wyprawę w Himalaje albo najszybsze tory świata. Z racji mojej formy jeansy jawiły się jako pewnego rodzaju wybawienie, ponieważ w kombinezonie tekstylnym byłoby mi niewygodnie, a w skórzanym, jeśli bym znalazł rozmiar, wyglądałbym jak opona od traktora. Dlatego połączenie jeansów + kurtki tekstylnej lub skórzanej jest doskonałym rozwiązaniem. Miałem też okazję zaliczyć szlif w jeansach motocyklowych i po nim jestem do tego wynalazku jeszcze bardziej przekonany. Osoby dopiero szykujące się do zdania egzaminu na prawo jazdy przychodząc do sklepu, zazwyczaj pytają o pełen komplet tekstylny lub pełen komplet skórzany, a w odpowiedzi na pytanie o charakter użytkowania maszyny odpowiadają "Głównie po mieście, czasami trochę wokół komina". Tu właśnie z pomocą przychodzą jeansy motocyklowe, które w najdroższych wariantach potrafią zapewnić taki sam poziom odporności na ścieranie jak skórzane kombinezony. Jednocześnie niektóre fasony są na tyle niepozorne, że z powodzeniem można je założyć pracując w biurze i tylko wprawne oko dostrzeże ochraniacze na kolanach.

Materiały
Mówiąc o jeansach motocyklowych, najczęściej spotkacie się z Kevlarem od DuPont, który jest włóknem aramidowym odpornym na ścieranie i nagrzewanie. Kevlar ma jednak marketingowego asa w rękawie, ponieważ stosuje się go również np. w kamizelkach kuloodpornych i produktach ochronnych dla wojska. Spotkacie dwa rodzaje wyściółek - częściowe oraz pełne. W pierwszym przypadku materiał ochronny jest umieszczony w miejscach, które są statystycznie najbardziej narażone podczas sunięcia po asfalcie. Kevlar jest odporny na temperaturę do 426,66 stopni. Wśród tej masy plusów jest też jeden minus, a mianowicie brak przepuszczalności powietrza, co w upalne dni może sprawić, że będziecie chcieli np. dodatkowo założyć bieliznę "chłodzącą".

Drugim popularnym włóknem aramidowym stosowanym w jeansach motocyklowych jest Twaron, który również wykorzystuje się do produkcji kamizelek kuloodpornych. Dodatkowo ma właściwości "oddychające", ale jednocześnie ciężko go przeciąć czy rozerwać. Za tymi plusami idzie oczywiście wyższa cena. W najdroższych modelach Twaron wykazuje odporność na ścieranie równą lub lepszą niż w przypadku skórzanych kombinezonów.

Kolejnym materiałem, którego często używa się w jeansach motocyklowych, jest Cordura, a konkretnie Cordura Denim. Jest lekki i jednocześnie mocny. Cordura jest tu łączona z nylonem Invista T420. Trzymając takie spodnie w dłoniach, można odnieść wrażenie, że są to zwykłe jeansy. Dodatkową zaletą jest możliwość zastosowania membrany, dzięki czemu jeansy będą wodoodporne. W niektórych modelach spotkacie np. wyściółkę Coolmax, która poprawia komfort termiczny.

Ostatni na liście jest Armalith, który łączy bawełnę z polietylenem o ultra wysokiej masie cząsteczkowej (UHMWPE). Spodnie są więc produkowane podobnie jak te z użyciem Cordury. Firma podaje, że przy szlifowaniu z prędkością 8 m/s materiał klasy A wytrzyma odległość 20 metrów, a klasy AAA - aż 54 metry.

Protektory
Sam materiał to oczywiście nie wszystko, ponieważ oprócz ochrony przed zdrapaniem skóry liczy się też odporność na uderzenia. W jeansach stosowane są ochraniacze kolan, bioder i kości ogonowej. Cały komplet jest dołączany już nawet w spodniach kosztujących ok. 500, 600 zł. Najczęściej są to produkty firm Sas-Tec oraz D3O i mają różne stopnie ochrony. Jak działają? Są to protektory miękkie, a więc dopasowują się w pewnym zakresie do kształtu ciała, ale przy uderzeniu twardnieją, przyjmując jego energię. Do ich produkcji używa się elastomerów, czyli polimerów ze zdolnością do kontrolowanej i odwracalnej deformacji. W przypadku kolan często stosuje się kieszenie z wszytymi rzepami, które umożliwiają regulację wysokości ochraniaczy.

Oczywiście lista materiałów stosowanych do produkcji jeansów oraz firm produkujących ochraniacze mogłaby być znacznie dłuższa, ale ograniczyłem się do tych najczęściej spotykanych. Jeżeli chcecie połączyć wygodę z bezpieczeństwem podczas jazdy na motocyklu, to chyba nie ma lepszego sposobu. Dzięki temu możecie pojechać motocyklem do pracy bez myślenia o tym, że trzeba będzie się przebierać albo wyskoczyć ze znajomymi na miasto i dobrze wyglądać podczas kolacji w restauracji. Dodatkowo rynek cały czas się rozwija, a spodnie są doposażane w ciekawe dodatki. Nie tak dawno pojawił się nawet koncept jeansów motocyklowych z poduszką powietrzną.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę