tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jawa i CZ w sporcie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Jawa i CZ w sporcie

Autor: Wadim Tarasow 2010.05.14, 13:16 Drukuj

Żużel w Czechach był bardzo popularny. „Zlata přilba” w Pardubicach jest najstarszym turniejem żużlowym na kontynencie. W styczniu 1937 roku niedaleko Pragi przeprowadzono pierwsze w Czechosłowacji wyścigi na lodzie. Takie zawody przeprowadzane były w sąsiednich Niemczech i w Austrii, dlatego Jawa jeszcze długo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.

Motocykl kierowcy rajdowego Jaroslava Simandla wyposażono w angielski silnik JAP, który stał się podstawą do opracowania nowego wiodącego motocykla żużlowego. W 1948 roku w mieście Divisov otwarto zakład produkujący części zapasowe do popularnych silników JAP. Duży popyt na produkowane silniki stał się impulsem do zaprojektowania silnika własnej konstrukcji zaprezentowanego w 1950 roku. Wkrótce nowopowstałe przedsiębiorstwo nazwano ESO i rozpoczęto w nim produkcję konkurencyjnych motocykli żużlowych, a w późniejszym czasie również motocykli motocrossowych. ługo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.

W 1963 roku zakład w Divisovie włączono do koncernu Jawa. W ten sposób Jawa zdobyła to o czym od dawna marzyła – motocykl o dużym potencjale, dzięki któremu tytuły mistrzowskie były realne Przez wiele dziesięcioleci motocykle zdobywały doświadczenie startując w różnych zawodach. Wielu kierowców rajdowych rozsławiło firmę czechosłowacką, a największe sukcesy odnosili kierowcy: Briggs (Mistrz Świata w 1957, 1958, 1964, 1966), Mauger (1968, 1969, 1970, 1972, 1977, 1979) i Olsen (1971, 1975, 1978). Ponadto sukcesy Jawy w wyścigach na lodzie były wprost oszałamiające! Wśród wszystkich Mistrzostw Świata w wyścigach na lodzie, licząc od 1966 roku do dnia dzisiejszego, tylko kilka razy motocykle innych marek przejeżdżały linię mety jako pierwsze.ługo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.

W zawodach motocrosowych większe sukcesy zdobywały motocykle marki CZ. Cztery razy motocykle CZ zwyciężały w klasie 250 ccm (1964, 1965, 1968 i 1969), a trzy razy w klasie 500 ccm (1966, 1967 i 1968). Natomiast w endurowej Sześciodniówce drużyna Czechosłowacji 15 razy zajmowała najwyższy stopień podium na motocyklach CZ, od 1947 do 1982 roku.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę