tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda VFR750 RC36 II z 1997 roku. Sekret tkwi w silniku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda VFR750 RC36 II z 1997 roku. Sekret tkwi w silniku

Autor: Szymon Dziawer 2023.11.03, 14:33 Drukuj

Grubo ponad 20 lat temu pewna rozmowa zasłyszana na jednym ze zlotów motocyklowych brzmiała mniej więcej tak: "Kawasaki to to, Suzuki to tamto, a Yamahy to owo. Hondy są najlepsze. Wszystkie są dobre, no, może poza całą serią VF".

O ile z uprzedzaniami do reszty japońskiej czwórki można, a nawet trzeba polemizować, to z tezą postawioną przez jednego z anonimowych dziś uczestników tamtej konwersacji nie sposób się nie zgodzić. Lista przewin, grzeszków oraz mankamentów całej serii VF rzeczywiście mogłaby obdzielić nie kilkanaście modeli. Aż trudno uwierzyć, że seria VF była punktem wyjścia dla tak kultowego dziś modelu jak VFR.

NAS Analytics TAG

Sam nigdy nie rozumiałem fascynacji tym modelem. Ani zbyt sportowy, ani szczególnie turystyczny, w dodatku z temperamentem wstydliwego kościelnego. Wiele osób podnosi argumenty rozwiązań technicznych zastosowanych w tym motocyklu, inni podbijają jego niezawodność i długowieczność. I nie sposób im nie przyznać racji. Silnik to pancerna konstrukcja oparta o marzenie wielu motocyklistów, czyli praktycznie bezobsługowym rozrządzie napędzanym hipnotycznym zestawem kół zębatych. Prawdopodobnie ten element mógłby przetrwać każdy inny element tego motocykla i chyba trudno wyobrazić sobie liczbę kilometrów przejechanych VFR, która ten zestaw mogłaby zabić. Do tego układ cylindrów V4 - jak pokazują dzisiejsze standardy, to jeden z najefektywniejszych ustawień motoru w jednośladzie. VFR też, mimo nieco uspokojonego, charakteru ma swój sportowy rodowód. Dziś VFR nadal, mimo upływu czasu, ma rzesze fanów i trzeba uczciwie przyznać, że nadal może dać sporo, zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Bo VFR to bezwzględnie motocykl dwuosobowy, którym z pasażerem można udać się nawet w daleką podróż.

Stylistycznie VFR nawiązuje do sportowych maszyn ze stajni Hondy jak RVF i NR750 i można doszukać się tu wielu analogii. Od tej generacji VFR dostała też jednoramienny wahacz, który co prawda został w niezrozumiały sposób zakryty dość sporym tłumikiem, to jednak dodaje Hondzie wyścigowego pazura.

Dynamika silnika nie jest specjalnie wybuchowa, ale nie o to chodzi w VFR. Użytkownicy pokochali ją za liniowe oddawanie mocy w całym zakresie obrotów (do niemal 12 000 obr/min). Honda dzięki temu jest motocyklem bardzo przewidywalnym i dość przyjaznym w prowadzeniu. Nie oznacza, że jest to wolny motocykl. Na torze Łódź Rafał podróżują swoim egzemplarzem, tylko na trzecim biegu, osiąga czas poniżej 1’05’’.

Dziś ceny w miarę sensownych VFR750 oscylują w okolicach 10 000 zł. I mówimy o maszynie co prawda pozbawionej wszelkich elektronicznych wspomagaczy i fajerwerków, ale nadal potrafiącym dotrzymać kroku współczesnym maszynom, a ze swoim gigantycznym zbiornikiem paliwa i umiarkowanym apetycie zawstydzić niejednego z nich.

Kilka słów od Rafała

Wiele osób pyta dlaczego wybrałem Hondę VFR 750 RC 36II. I najczęściej to pytanie zadaje Szymon. Pięknem wyboru motocykli starych, żeby nie powiedzieć, klasycznych, jest to, że znając historię i mając doświadczenie wiemy, które okazały się wybitne, a które miały wiele wad. Jak pokazuje historia VFR w wersji RC36II była pokazem najlepszej technologii i zastosowanych poprawek po pierwszej, też bardzo dobrej wersji RC36. Honda wdrożyła wtedy wiele rozwiązań, które, według mnie, stworzyły motocykl niemal doskonały. Uniwersalny motocykl z zacięciem sportowym do wszystkiego. Dopracowany jednoramienny wahacz, kuloodporny silnik V4 z rozrządem napędzanym kołami zębatymi, którego rodowód wywodzi się z mistrzostw Świata Superbike. Wisienką na torcie była stylistyka wzorowana na popisowym modelu NR 750. W praktyce motocykl pięknie liniowo oddaje moc. Jest bardzo poręczny na ciasnych zakrętach, ale równie dobrze sprawdza się na szybkich łukach. Przeloty autostradowe na niemieckiej autostradzie z prędkością marszową 200 km/h są przyjemnością. Jakby tego było mało dobrze sprawdza się w turystyce, nawet, gdy podróżujemy w dwie osoby w dodatku z bagażem. Łatwo do niego zamontować akcesoryjne kufry, bo chyba niemal każdy producent akcesoriów miał do niej zestawy bagażowe.

W relacji cena-jakość dzisiaj, za 10-12 tys. zł możemy mieć motocykl, którym objedziemy Europę dookoła, wyskoczymy na track day’a. Świetnie sprawdza się w mieście, w dojazdach do pracy. Jest wąski, poręczny. Jeeest idealny. Mam wiele motocykli w garażu, ale zawsze bardzo chętnie wybieram Hondę VFR RC36 II. W rankingu Ilość dobrego motocykla za wydaną złotówkę nie ma sobie równych.

Jeśli chcecie zobaczyć jeszcze więcej na temat VFR RC36 II koniecznie zobaczcie nasz film:

DANE TECHNICZNE Honda VFR750 RC36 II z 1997 roku

Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 70 mm x 48,6 mm
Zasilanie 4 gaźniki Keihin 36 mm
Stopień sprężania 11,0:1
Pojemność skokowa (cm³) 748 ccm
Typ silnika Chłodzony cieczą 4-cylindrowy 4-suwowy, 16-zaworowy, V4 90°, DOHC
Moc maksymalna (KM) 105 KM (76,6 kW) / 10 000 obr./min.
Maks. moment obrotowy (Nm) 72,6 Nm / 8000 obr./min.
Rozrusznik Elektryczny
Hamulec przedni Podwójna tarcza 296 mm z 2-tłoczkowymi zaciskami
Hamulec tylny Pojedyncza tarcza 256 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem
Zawieszenie przednie Showa 43mm SFF-CA USD, skok 200 mm
Zawieszenie tylne jednoramienny wahacz, Pro-Link, regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Rozmiar opony przedniej 120/70-17
Rozmiar opony tylnej 170/60-17
Kąt pochylenia główki ramy 26˚
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 21 litra
Zużycie paliwa (l / 100 km) 6,3 l/100km
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) sucha/mokra 209 kg / 226 kg
Wysokość siedzenia (mm) 800 mm
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe Łańcuch
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Prędkość maksymalna 232,7 km/h
Cena w 1997 roku 32 800 zł
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê