tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Drożej, ale nie dla wszystkich. Eksperci chcą zmian w mandatach
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Drożej, ale nie dla wszystkich. Eksperci chcą zmian w mandatach

Autor: Rafał Raff Betnarski 2018.01.27, 10:05 7 Drukuj

Wyższe mandaty dla drogowych recydywistów i za szczególnie ciężkie wykroczenia oraz większa efektywność kar - to zdaniem ekspertów Polskiej Izby Ubezpieczeń recepta na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Mandaty w Polsce są jednymi z najniższych w Europie. Nawet nasi najbliżsi sąsiedzi - Czesi i Słowacy mają zdecydowanie wyższe stawki za podobne wykroczenia. Dla przykładu - w Polsce za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h zapłacisz maksymalnie 120 euro, na Słowacji to samo wykroczenie kosztować cię będzie nawet 800 euro!

NAS Analytics TAG

Drożej, ale nie dla wszystkich

Zdaniem Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) w Polsce podniesienie stawek mandatów jest koniecznością, ale jeszcze ważniejsza jest zmiana ich struktury. O co chodzi?  Zdaniem Moniki Chłopik, analityka PIU, płacić więcej powinni kierowcy, którzy notorycznie lekceważą przepisy i popełniają ciągle te same wykroczenia. To właśnie oni w największy sposób przyczyniają się do wypadków śmiertelnych.

PIU proponuje dwa rozwiązania - mandaty uzależnione od dochodu, czyli takie jakie obowiązują w krajach skandynawskich lub ustalone na sztywno stawki progresywne dla "recydywy". Takie rozwiązanie funkcjonuje na przykład w Szwajcarii.

Jak wynika z przygotowanego przez PIU raportu "Strategia poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce" największym problemem polskich kierowców jest zachowanie limitów prędkości. Kolejną sprawą, która często pojawia się w policyjnych statystykach wypadków, jest omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem dla pieszych.

Takie właśnie, szczególnie niebezpieczne wykroczenia powinny być obłożone znacznie wyższymi karami. Z kolei niezapięte pasy czy niewłączone światła, jako obowiązki, które nie są dla polskich kierowców problemem, mogłyby być zagrożone niższą karą.

Edukacja i infrastruktura

Zdaniem Janusza Popiela, prezesa Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach "Alter Ego" reorganizacja systemu mandatów powinna być ściśle związana z działaniami edukacyjnymi dla kierowców oraz przebudową infrastruktury. O znaczeniu tego drugiego procesu można przekonać się na przykładzie najbezpieczniejszego miasta w Polsce - Jaworzna.

Podobny wniosek płynie także z raportu PIU. Eksperci określili tam cztery kluczowe obszary wpływające na zmniejszenie śmiertelności na polskich drogach. Są to: legislacja i przepisy ruchu drogowego, nacisk na przestrzeganie przepisów, budowa i utrzymanie infrastruktury, edukacja.

Z policyjnych statystyk wypadków za rok 2017 wynika, że był on najbezpieczniejszy od 27 lat, czyli odkąd w ogóle takie badania są prowadzone.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę