tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Customizing, czyli przerabia, czy te nie poprawia tego, co fachowcy zrobili w fabryce?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Customizing, czyli przerabia, czy te nie poprawia tego, co fachowcy zrobili w fabryce?

Autor: Lech Wangin 2021.01.29, 15:53 1 Drukuj

Choć sztuka przerabiania i modyfikowania motocykli jest tak stara jak sam motocyklizm i ma chyba równie liczne grono zwolenników jak i przeciwników.

Są tacy, którzy uznają motocykl za swój dopiero wtedy, kiedy go po swojemu przebudują, ale są też tacy, którzy twierdzą, że nie po to fabryki zatrudniają inżynierów i innych fachowców i nie po to tworzą studia projektowe, żeby ktoś potem ich wspaniały przecież produkt traktował gumówką. Fakt jednak jest taki, że ludzie zawsze przerabiali motocykle i zapewne będą to robić po wsze czasy. Początki customizingu mają związek ze sportem motocyklowym. Pierwsze customy, które wyjeżdżały na amerykańskie drogi zwano cutdownami. Modyfikacje polegały na odchudzeniu motocykla i przeróbce ramy tak, by silnik osiadł niżej, dzięki czemu obniżało się położenie środka ciężkości. Motocykl stawał się przez to jednocześnie bardziej stabilny i łatwiejszy w prowadzeniu. Efekt obniżenia ramy osiągano w taki sposób, że odcinało się jej główkę, a następnie przyspawało się ją tak, by znalazła się nieco wyżej w stosunku do rur ramy. Takie modyfikacje amerykańscy motocykliści przeprowadzali już w latach 20. i 30., a więc na długo, zanim Peter Fonda i Denis Hoper w filmie "Easy Rider" wypromowali choppery na całym świecie.

NAS Analytics TAG

O bobberach, chopperach i innych amerykańskich wynalazkach opowiemy sobie przy innej okazji, a teraz warto wspomnieć o tym, że modyfikowanie motocykli miało miejsce również w Europie. W Anglii, gdzie kultura motocyklowa ma bardzo bogatą tradycję, wymyślono scramblery, czyli sposób na to, by ze zwykłego motocykla zrobić maszynę lepiej radzącą sobie w terenie, a także cafe racery, które były szosową repliką motocykli wyścigowych. W czasach bardziej współczesnych również w Anglii powstała moda na streetfightery, czyli motocykle sportowe pozbawione owiewek i przerobione tak, by były wygodniejsze podczas jazdy w mieście.

Modyfikowanie motocykli, oprócz zmiany ich funkcji, przynosiło również zmiany estetyczne, a ponieważ z biegiem lat customizing stawał się coraz bardziej popularny i medialny, zjawisko dostrzegli producenci motocykli, którzy zaczęli podpatrywać panujące na customowej scenie trendy i wykorzystywać je w seryjnej produkcji. By sobie to uzmysłowić, wystarczy choćby przyjrzeć się poszczególnym modelom Harleya, by odkryć ścisły związek projektów fabrycznych z dokonaniami customizerów. Taki motocykl jak Triumph Speed Triple też zapewne nie ujrzałby światła dziennego, gdyby projektanci brytyjskiej marki nie przyjrzeli się jak powstają streetfightery.

Motocykle się zmieniają, powstają nowe gatunki i style, ale jedno się nie zmienia - u podstaw zjawiska customizingu zawsze leżała chęć wyróżnienia się, zamanifestowania swojej odrębności, a także zmiany motocykla tak, by był szybszy, sprawniejszy i by zwracał uwagę swym wyglądem. Tak zawsze było, jest i będzie.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 0
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr