tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Autonomiczne samochody nadjad±, ale nie za szybko. Bosch podj±³ decyzjê, która pokazuje nastroje w bran¿y
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Autonomiczne samochody nadjad±, ale nie za szybko. Bosch podj±³ decyzjê, która pokazuje nastroje w bran¿y

Autor: Wojciech Grzesiak 2023.09.11, 09:36 Drukuj

W ostatnim czasie dużo mówi się o autonomicznych samochodach, a szczególnie w kontekście wypadków z ich udziałem. Teraz okazuje się, że przyszłość może być odleglejsza, niż się tego obawialiśmy. Wskazuje na to bardzo ważna decyzja Boscha. Niemiecki gigant zrezygnował z prac nad rozwiązaniem kluczowym dla autonomicznych pojazdów.

W 2020 r. Bosch zapowiadał opracowanie i wdrożenie do masowej produkcji czujników LiDAR, które miałyby znaleźć swoje zastosowanie w autonomicznych pojazdach. Teraz wiadomo już, że niemiecki gigant wycofał się z tego pomysłu. Nie chodzi tu jednak o bezpieczeństwo na drodze, ale bezpieczeństwo finansowe. Bosch argumentuje decyzję wysokimi kosztami prac oraz produkcji i niskim popytem. Na dodatek podobne technologie są produkowane również w Chinach i na Tajwanie, gdzie ceny podzespołów są niższe.

NAS Analytics TAG

Kiedy 3 lata temu Bosch ogłaszał, że będzie produkował czujniki LiDAR, argumentował to faktem, że autonomiczna jazda na poziomach od 3 do 5 nie może odbywać się tylko i wyłączeni na podstawie obrazu z kamer. Dodatkowo Bosch przewidywał, że zadziała tu ekonomia skali, a więc koszty i ceny spadną dzięki szerokiemu zastosowaniu takiego rozwiązania. Tymczasem do jazdy w pełni autonomicznej potrzebne są trzy rodzaje urządzeń, które wzajemnie się uzupełniają, a są to kamery, radar i właśnie czujniki LiDAR, które są stosowane chociażby w robotach sprzątających.

To wszystko oznacza, że jeszcze przez długi czas nie ujrzymy jeźdźców bez głowy. Nawet Elon Musk ma wątpliwości co do technologii LiDAR i oczywiście tu również sprawa rozbija się o koszty. Zamiast tego chce, żeby tryb autonomiczny w Tesli opierał się tylko na informacjach z kamer. To oczywiście prowadzi do wielu groźnych wypadków z udziałem samochodów tej marki.

Przy okazji prezentacji technologii LiDAR dla samochodów autonomicznych Bosch podawał przykład właśnie z motocyklem w roli głównej. Radar jest za mało precyzyjny, by wykryć szybko poruszający się jednoślad, a z kolei kamera może zostać oślepiona np. przez światło słoneczne i nieszczęście gotowe. Tu do gry wchodzą właśnie czujniki laserowe, które szybko i dokładnie skanują otoczenie. Na razie jednak wygląda na to, że nie mamy się czego obawiać.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê