Arai RX-7GP vs Shoei X-Spirit II - porównanie

Autor: Lovtza 2010.06.28, 15:35 16 Drukuj

Warto wiedzieć, na co wydaje się pieniądze

Dziś nie będzie ani słowa o konstrukcjach, koncepcjach, czy filozofiach o jakich często mówią producenci kasków. Dziś skupimy się na wrażeniach wyniesionych z użytkowania dwóch topowych kasków sportowych. Postaramy się rzeczowo i precyzyjnie odnieść się do wszystkich kwestii związanych z użytkowaniem Arai RX-7GP oraz Shoei X-Spirit II. Jakby nie było, mówimy o topowych, a przy tym najdroższych kaskach dostępnych na naszym rynku. Warto wiedzieć, na co wydaje się pieniądze.

Wygląd

Kwestia wyglądu jest ze swej natury szalenie subiektywna. Jeśli miałbym oceniać, powiedziałbym że oba kaski są ładne i oba mi się podobają. W linii Shoei widać więcej świeżości, jest to bowiem zupełnie nowy model wprowadzony na rynek w tym roku. W przypadku RX-7GP możemy spokojnie mówić o klasycznym wyglądzie, bardzo rozpoznawalnym w motocyklowym światku. Dla wielu ten klasyczny kształt jest nie tyle klasyczny, co kultowy.

Komfort i ergonomia

Nowoczesna konstrukcja X-Spirita II wydaje się mieć przewagę nad Corsairem. Shoei jest po prostu wygodniejszy po założeniu na głowę. Oczywiście każdy głowę ma nieco inną i ten aspekt też do pewnego stopnia jest subiektywny. Niemniej jednak RX-7 musiał do mojej głowy się ułożyć, podczas, gdy w Shoei nie było takiej potrzeby.

Jeśli chodzi o jakość wyściółki, użyte tkaniny - tutaj można mówić o dokładnie tym samym, bardzo wysokim poziomie. Oba kaski wyposażone są w zapięcia 2D, oba mają wyjmowane w trybie awaryjnym boczne poduszki policzkowe, co ułatwić ma zdejmowanie kasku po wypadku motocyklisty. Wnętrza obu kasków można zdemontować i uprać. To działa i naprawdę się przydaje.

Pole widzenia jest znakomite w obu kaskach, choć w Shoei jest nieco lepsze. W RX pole widzenia ograniczają wloty powietrza umieszczone na wizjerze.

Zakładanie i zdejmowanie kasku jest bezproblemowe w obu produktach. W przypadku Shoei jest ono nieco wygodniejsze dzięki bardziej elastycznej skorupie oraz dzięki dalej odsuniętej od twarzy części szczękowej.

Waga kasków jest porównywalna. W obu przypadkach oscyluje wokół 1550 g. Przy dobrej aerodynamice nie męczy to karku kierowcy, nawet przez wiele godzin jazdy z większymi prędkościami.

Wentylacja

Jako, że są to kaski stricte sportowe, wentylacja jest tutaj zagadnieniem, któremu konstruktorzy poświęcili wiele uwagi. Moje wrażenie, zarówno z ulicy, jak i z toru wyścigowego jest takie, że Corsair dysponuje nieco lepszą wentylacją. Jest ona w stanie odprowadzić bardzo dużo potu z głowy kierowcy. Niestety jest to okupione wyraźnie większym hałasem, ale o tym za chwilę. Systemowi wykorzystanemu w X-Spiricie także trudno cokolwiek zarzucić. Gwarantuje komfort także w czasie największych upałów.

W obu kaskach sterownie wentylacją jest słabe. Przyciski są zbyt małe, trudno je wyczuć w rękawicy. W praktyce oznacza to, że trzeba ustawić wloty w takich pozycjach w jakich chce się je mieć jeszcze przed założeniem kasku na głowę.

Antifog

Tu z kolei przewaga jest po stronie Shoei. Antifog wypełnia praktycznie całe pole wiedzenia wizjera. Dla kierowcy niewidoczna jest także jego górna krawędź. W RX-7GP antifog jest znacznie mniejszy, a nawet sam montaż bardziej kłopotliwy. Niezależnie od tego, w obu przypadkach poprawnie zainstalowane antifogi skutecznie chronią przed parowaniem szyby.

Wymiana szybki

Arai przekonuje, że jego system wymiany jest prosty i niezawodny... Polemizowałbym z tym. Gdy szyba trafi na swoje miejsce, faktycznie pracuje tam niezawodnie. Niemniej jednak przy pierwszych próbach wymiany szyby musiałem się z tym nieco pomęczyć. Z uwalnianiem jej jest mniejszy problem, niż z montażem. Sprawy nie ułatwia system mocowania wykorzystujący tzw. boczki. Są one nieprzejrzyste, przez co czasem, szczególnie przy gorszym świetle, nie wiadomo czy szyba trafia we właściwe miejsce.

W X-Spiricie II sprawa przedstawia się dużo klarowniej. Wystarczy pociągnąć za małą dźwigienkę, co uwalnia szybę. Aby ją zamontować wystarczy odpowiednio przyłożyć ją do mocowania i docisnąć. I to tyle. Ponadto produkt Shoei dysponuje dużo lepszym systemem blokowania i rozszczelniania szybki. W RX-7 użytkownik dysponuje dosyć prymitywnym rozwiązaniem, choć zgadzam się z opinią, że im coś jest prostsze, tym trudniej to popsuć. W warunkach rywalizacji sportowej taki argument ma rację bytu.

Aerodynamika i hałas

To dwa tematy ściśle ze sobą powiązane. Im więcej spoilerów, wlotów i wylotów powietrza, tym lepsza wentylacja, ale także zarazem większy hałas. Jeśli chodzi o sam hałas to X-Spirit II wypada lepiej. To w dużej mierze zasługa nowej „opływowej" linii oraz systemu mocowania szyby bez wykorzystania „boczków". Przy zatyczkach wepchniętych w uszy, Shoeiem da się jeździć nawet turystycznie, czego dowodzi mój ostatni wypad w tej skorupie na WDW 2010 (prawie 4000 km). Pomaga w tym także bardzo dobra aerodynamika. Kaskiem nie rzuca na boki, opływ powietrza jest spokojny.

Arai ma znakomitą aerodynamikę. Jest przy tym gabarytowo mniejszy, idealnie chowa się za owiewkę! Niemniej jednak, skorupa ta jest wyraźnie głośniejsza od konkurenta. To jeden z powodów, dla których używam tego kasku praktycznie wyłącznie na torze.

Na torze i na ulicy

Na torze przewagę ma Arai. Jak już wspomniałem skorupa kasku jest mniejsza, kask ma świetną aerodynamikę, przez co operowanie głową jest łatwiejsze. Co więcej, niższa część szczękowa pozwala w Corsairze mocniej złożyć się za owiewką. W X-Spiricie II często opierałem się kaskiem o bak, mimo że mógłbym pochylić się jeszcze niżej. No i do tego ta wentylacja...

Na ulicy lepiej spisuje X-Spirit II. Jest wygodniejszy i cichszy. Do tego ma bardzo dobrą aerodynamikę, co w połączeniu ze stoperami w uszach pozwala na bardzo komfortowe podróżowanie w tym kasku nawet na dalsze odległości.

Akcesoria

Oba kaski można wyposażyć w praktycznie dowolny rodzaj wizjerów - przyciemniane, lustrzane oraz kolorowe. Do tego dostać można antifogi, czy smary do mechanizmów wizjera. Wymienne są także spoilery, boczki, elementy wnętrza kasku. Obie skorupy posiadają możliwość zamontowania zrywek w przypadku płaskich szyb wyścigowych. W tym aspekcie oba kaski są absolutnie porównywalne, szczególnie, że porównywalna jest także cena.

Ocena całościowa

Oba kaski to wydatek, w zależności od wybranego malowania, w okolicach 3500 zł. Zaznaczę na wstępie, że oba warte są tych pieniędzy.

Poniekąd celowo pominąłem temat „bezpieczeństwo" ponieważ nie jestem w stanie bez odpowiedniego laboratorium przetestować obu skorup. No chyba, że zaliczyłbym poważny, a jednocześnie identyczny w przebiegu wypadek, co jest rzecz jasna nierealne. Oczywiście obaj producenci twierdzą zgodnie, że ich wyroby gwarantują najlepszą dostępną ochronę głowy. Biorąc pod uwagę renomę Shoei oraz Arai myślę, że możemy przyjąć, iż jest tak w rzeczy samej.

Moim zdaniem i zdaniem mojej głowy, oba kaski są bardzo porównywalne i stanowią rzeczywiście topową ofertę w swoim segmencie. Arai jest bardziej radykalny i nakierowany na wykorzystanie sportowe. X-Spirit II również jest kaskiem przeznaczonym na tor, ale w jego przypadku producent pomyślał o kilku miłych udogodnieniach (lepszy antifog, mniejszy hałas, większa wygoda). Dlatego też Shoei jest bardziej wszechstronny.

Gdybym miał ocenić całościowy pakiet oferowany użytkownikowi, moim werdyktem byłby remis, ale ze wskazaniem na X-Spirita II. Właśnie po to rozpisałem tak szczegółowo wszystkie punkty oceny, abyście mogli wybrać te, które ważne są dla was. Mam nadzieję, pozwoli wam to dokonać właściwego wyboru.

Zdjęcia
Jazda na torze Araikolano zx10r kawasaki test b mg 0092
Jazda na torze RX7GPpulawska fz8 yamaha test b mg 0071
Shoei XSpirit II Arai RX7GP zestwienieShoei XSpirit II Arai RX7GP opinie
Shoei XSpirit II Arai RX7GP testShoei XSpirit II Arai RX7GP loga
Shoei XSpirit II Arai RX7GP wyposazenieArai RX-7GP wizjer
Shoei XSpirit II Arai RX7GP porownanieShoei X-Spirit II Arai RX7GP
Shoei X-Spirit II wizjerAntifogi Shoei X-Spirit II
Arai RX-7GP przodShoei X-Spirit II przod
Arai RX-7GPShoei X-Spirit II tyl
Arai RX-7GP lewy bokShoei X-Spirit II lewy bok
Arai RX-7GP prawy bokShoei X-Spirit II prawy bok
Arai RX-7GP goraShoei X-Spirit II gora
Arai RX-7GP tylna czescShoei X-Spirit II z tylu
Arai RX-7GP spoiler tylnyShoei X-Spirit II tylny spoiler
Arai RX-7GP logoShoei X-Spirit II logo
Arai RX-7GP 2DShoei X-Spirit II 2D
Arai RX-7GP wnetrze kaskuShoei X-Spirit II wnetrze
Arai RX-7GP pinlockShoei X-Spirit II pinlock
Arai RX-7GP spoilerShoei X-Spirit II mocowanie wizjera
Arai RX-7GP wlot powietrzaShoei X-Spirit II wyjmowane poduszki
Arai RX-7GP dolny wlotShoei X-Spirit II przedni wlot
Arai RX-7GP mocowanie szybyArai RX-7GP wyjmowane boczki
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę