tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 2014 Ducati Monster 1200 - Desmosteron
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

2014 Ducati Monster 1200 - Desmosteron

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2013.12.02, 14:10 17 Drukuj

Bardzo możliwe, że jeśli ktoś mówi "Monster" to nie kojarzysz tej nazwy z potworami spod łóżka, ale z ikonicznym motocyklem Ducati. Było już wiele Monsterów. Od starych poczciwych sześćsetek, poprzez wiele wariantów klasy 700-800cc, tysiące, kończąc na psychopatycznych wozach z rodziny S4, S4R i S4RS. Jednak dopiero teraz, u schyłku roku 2013 dzieje się coś wyjątkowego. Ducati prezentuje Monstera 1200. Najmocniejszego Monstera ever.

Bella Mostro

Wszystkie Monstery są jak Ewa Wachowicz. Obojętnie ile by miały lat, jaką pojemność i jakie gabaryty, zawsze są cholernie seksowne. Nie było jeszcze brzydkiego Monstera. Co nieco dziwi, bo np. Multistrady rozwijane mniej więcej w tym samym czasie potrafiły osiągnąć spektakularny wręcz poziom brzydoty. Nie jestem fanem Ducati, mówiąc dość delikatnie, ale z pełną świadomością stwierdzam, że Włosi potrafią projektować motocykle w sposób, którego Niemcy, Austriacy, Japończycy i cała reszta świata nigdy nie ogarnie. Jak myślisz, jaki jest Monster 1200? Tylko spójrz na niego. Widać jak na dłoni manuskrypt z 1994 roku i dwadzieścia lat ulepszania, modernizowania, zmieniania. Kiedy projektujesz motocykl, który jest już z nami od jakiegoś czasu, łatwo o jakąś głupotę, która wszystko zepsuje. Monster 1200 jednak prezentuje się fantastycznie i chyba tylko sami Włosi wiedzą, jak zrobić tak, żeby sprzęt prezentował się zarówno lekko, zgrabnie i powabnie, ale także muskularnie. A skoro juz mówimy o muskułach, to wiecie, że to ma silnik z Diavela?

Desmosteron

Przyznam szczerze, jeśli to ja byłbym bossem Ducati, także wsadzałbym silnik Testastretta 11 do wszystkiego, co się da. To bardzo dobra jednostka, która oczywiście jest na bieżąco dostosowywana na potrzeby motocykla, w którym się aktualnie znajduje. W 1198 miała 170 KM, w Multistradzie 150 KM, w Diavelu 162 KM. W Monsterze natomiast ma 135 KM i 118 Nm. Czy to dużo? O tak, to dużo. To najwięcej w historii jeśli chodzi o monstery i całkiem sporo zważywszy na fakt, że gotowy do jazdy motocykl waży 209 kg. Materiały prasowe zawierają wiele informacji, które średnio mnie interesują, ale pośród nich jest jedna natychmiast zwracająca uwagę - będzie też wersja S. "S" można tłumaczyć jako "Skurczybyk, który urwie ci głowę w tumanach dymu z palonej opony". Tutaj już nie mówimy o 135 koniach ale o 145 koniach. Oraz o 124,5 Nm momentu obrotowego. Model S oczywiście jest wg. standardowych zaleceń Ducati, czyli więcej, szybciej, lepiej, drożej. Aby cały ten wigor nie zrobił krzywdy nikomu, kto uważa, że ogarnie, na pokładzie jest zestaw pomocy elektronicznej w postaci 8-stopniowej kontroli trakcji oraz zmiennych trybów pracy silnika (wszystko znamy z Multi i Diavela). Z racji tego, że jest to Monster z silnikiem z Diavela, będziesz chciał jeździć cały czas na "Sport", ale w razie czego "Urban" i "Touring" są w gotowości. Warto dodać, że jest tutaj też ABS, za którego odpowiada firma Bosch (znają się na tym), który spięto z heblami Brembo. Co ciekawe, i co jest nowością w rodzinie Monster, za relację manetka gazu - silnik odpowiada teraz elektryczność (Ride-By-Wire). Intensywność elektronicznej reakcji na gaz jest zależna od trybu jazdy, w którym aktualnie jest silnik.

Jak skalpel

Zupełnie nie ma sensu pisać o zawieszeniu Monstera 1200 z dwóch powodów. Po pierwsze - nie jeździliśmy nim jeszcze, więc nie wiemy jakie jest. Po drugie - możemy się domyśleć jakie jest. No bo gdzie jest miejsce na obawy i spekulacje jeśli w grę wchodzi Ohlins z pełną regulacją i potężnym widelcem USD 48mm. Podstawowy model natomiast ma zainstalowaną wersję trochę bardziej budżetową, czyli widelec Kayaba i amor Sachs (regulacja odbicia i wstępnego naprężenia). Warto z kolei wspomnieć o samej ramie. Sposób jej ulokowania w całym motocyklu jest podobny do Panigale. Oznacza to, że silnik jest bezpośrednio przytwierdzony do ramy przy głowicach cylindrów (tylna część ramy jest przymocowana do skrajnej części głowicy tylnego cylindra). Co daje takie rozwiązanie? Przede wszystkim pozwala to zastosować o wiele lżejszą i bardziej kompaktową ramę. Dalsze pozytywy to znacznie sztywniejsza i bardziej zwarta konstrukcja. Podoba mi się design samego silnika i widać, że Włosi nie odpuszczają rzecz tak dla nich ważnej jak styl nawet jeśli chodzi o czystą mechanikę. Zerknijcie na zdjęcie silnika z ramą, sposoby ulokowania filtra oleju, wykończenia cylindrów, bloku, dekli i powiedzcie, czy nie wygląda to jak dzieło sztuki.

Parada łobuzów

Ducati popadło trochę w wyścig zbrojeń. Przecież jest Diavel, który bądź co bądź jest nakedem, jest Streetfighter, który jest psycholem, jest Monster 1100, który jest nieco przestarzały. Świat jednak popadł ostatnio w porównywanie wielkości przyrodzenia jeśli chodzi o Power Nakedy. Dlatego też mamy hojnie obdarzonych zawodników z Niemiec i Austrii, którzy tak naprawdę zmieniają zasady gry, bo teraz jeśli chcesz mieć zwariowanego nakeda nie musi być to okupione wysoką masą i prowadzeniem przywodzącym na myśl zjeżdżanie z górki w wannie. Nie jestem nawet pewien, czy Monstera 1200, Super Duke'a i BMW S1000R można w ogóle wrzucać do jednego wora i starać się je porównywać. Bo to tak jak porównywać różne kuchnie świata. Jeden lubi lekkie sałatki i dania z makaronu, inny zadowala się kiełbachą i kuflem piwa.

Monster 1200 - Cechy główne:

  • Silnik Testastretta (Multistrada, Diavel, 1198)
  • 135 KM / 145 KM w wersji S
  • 118 Nm / 124 Nm w wersji S
  • Masa 209 kg na mokro
  • DTC 8 stopni, Ride-By-Wire, tryby Sport, Urban, Touring
  • Rama w stylu Panigale
  • Hamulce Brembo 2x330mm
  • 3 stopniowy ABS
Konkurenci:
Ducati Streetfighter 03
Super Duke 1290 R MY 2013
prawy przod Triumph SpeedTriple
S1000R

Dane techniczne:

Silnik: V2, Testastretta 11
Pojemność: 1198 cm3
Rozrząd: Desmo
Średnica i skok tłoka: 106X67,9mm
Moc: 145 KM przy 8750 obr/min
Moment obrotowy: 124,5 Nm przy 7250 obr/min
Zasilanie: wtrysk paliwa
Rama: Stalowa, kratownicowa, przymocowana do cylindrów
Zawieszenie przód: Ohlins USD 48mm, pełna regulacja
Zawieszenie tył: Ohlins Monoshock, pełna regulacja
Opona przód: 120/70/17
Opona tył: 190/55/17
Hamulec przód: 2x330mm Brembo, ABS
Hamulec tył: 1x245mm
Masa: 209 kg w stanie gotowym do jazdy
Zbiornik paliwa: 17,5 litra
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Uzi 03/12/2013 08:58

Kupa z robakami.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę