tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha MT-125 - przyszłość jest dziś
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha MT-125 - przyszłość jest dziś

Autor: Łukasz "Boczo" Tomanek 2014.05.12, 09:52 23 Drukuj

Na przestrzeni stuleci w bitwach używano broni odpowiadającej epoce. Swoje racje i przekonania strony argumentowały za pomocą włóczni, toporów, halabard, broni palnej, broni maszynowej, skończywszy na ciężkiej artylerii i pociskach naprowadzanych laserowo. Bitwa o klienta w świecie dwóch kółek także zmieniała się wraz z czasami, w których była prowadzona. Jeszcze 15 lat temu na pierwszych stronach gazet były motocykle sportowe klasy 1000cc. Wszyscy byli ciekawi, dokąd zaprowadzi nas postęp technologiczny i co jeszcze wydarzy się w klasie superbike'ów. Teraz jednak mamy nowy porządek świata i wszystko się zmieniło.

Ktoś w koncernie Yamaha wie, co to znaczy kreatywny marketing. Pamiętamy, że w przypadku szalonej MT-09 motywem przewodnim była ciemność, mrok i Dark Side Of Japan. To prawda, wokół tego sprzętu, słusznie zresztą, została roztoczona aura siania terroru na mieście spowitym nocą. Teraz mamy jednak motocykl, który oprócz tego, że ma być ciekawy i ekscytujący, musi być "łatwy" dla młodych kierowców. Nie obawiaj się ciemności? Genialne, prawda? No dobrze, ale marketing to jedno, a podparcie go konkretnym produktem to drugie. Co zatem mamy i dlaczego mielibyśmy się tym interesować?

Mamy nową Yamahę MT-125, która jest najmniejszym członkiem rodziny MT. Wygląd? Jeśli jesteś młodym fanem high-endowych streetfighterów w klimacie sci-fi, to ten sprzęt znajdzie się w twoim garażu równie chętnie jak na plakacie nad łóżkiem. Wygląda po prostu wspaniale. Jasne, to klon stylistyki z MT-09, ale to trochę tak, jakby jakaś kobieta stale była mylona z Natalie Portman. Podoba mi się klimat niewielkiego motocykla, który został pobłogosławiony kilkoma smacznymi detalami. Spójrzcie na zbiornik paliwa, zadupek, siedzenie, kokpit, nisko poprowadzony wydech (Akrapovic!). Spójrzcie na filigranowe koła, na przednią, wredną lampę, na detale. Trudno będzie znienawidzić ten sprzęt. Czasy mamy takie, że to, jak motocykl jest dobry technicznie poniekąd ma drugorzędne znaczenie. Kupujemy oczami, a MT-125 kierowana do młodszych kierowców pod tym względem wpada do niezwykle wymagającej niszy klientów, dla których wygląd jest sprawą podstawową.

Jeśli idzie o stronę techniczną, to w zasadzie Yamaha nie mogła tutaj na nowo odkryć koła. Silnik pochodzi w prostej linii z tegorocznej R-125, czyli mamy jednocylindrówkę o mocy 15 KM podyktowanej unijnymi przepisami. Ale przecież to lekki motocykl (138 kg w stanie gotowym do jazdy), na całkiem niezłym podwoziu. W MT-125 znalazło się zawieszenie USD o średnicy goleni 41mm, a to całkiem niezły wynik jak na motocykl klasy 125cc. Oprócz tego spora tarcza hamulcowa 292mm z zaciskiem radialnym. Wygląda to naprawdę nieźle, jak na sprzęt tej klasy. W przypadku 125-tek komentarze zawsze wyglądają tak samo. Czyli za mało mocy i że kiedyś sprzęty tej klasy były o wiele mocniejsze. To prawda, ale kiedyś mieliśmy lata 90-te, byliśmy lżejsi, mieliśmy mniej siwych włosów, centymetrów w pasie i liczyła się wyłącznie moc. Teraz imperium europejskie zmienia nasze przyzwyczajenia, a nam musi się to spodobać. Pamiętajmy tylko, że rozmiar nie ma znaczenia, a małym motocyklem można robić cuda na torze, co sprawdziliśmy osobiście w przypadku KTM Duke'a 125. I w ten oto płynny sposób przechodzimy do kłopotliwego tematu konkurencji.

Największym rywalem MT-125 będzie KTM 125 Duke. Nie ma co do tego absolutnie żadnej wątpliwości. Książę odpowiada MT pod względem wizerunku, właściwości, przeznaczenia, futurystycznej stylistyki i docelowej grupy klientów. Yamaha nie będzie miała łatwo, bo jak tylko MT-125 trafi w sierpniu do salonów, będzie kosztować 17,700 zł (200 zł mniej niż R-125, na której jest bazowana). Ale tutaj jest mały problem. Bo Duke'a 125 można obecnie kupić za 16,700zł, czyli okrągły 1000 zł mniej. Przy czym dostajemy motocykl marki, jakby nie było, premium, na lepszym zawieszeniu WP i o 10 kg lżejszy. I to w zasadzie jedyna sensowna konkurencja dla MT, ponieważ pozostałe sprzęty 125cc, takie jak Honda CBR125R, Aprilia RS125 czy bliżniacza R-125 to sprzęty, które nie są bezpośrednimi rywalami dla MT, ale mogą zostać zakupione zamiast niej, bo ktoś po prostu może woleć motocykle w sportowym klimacie.

Nie obawiaj się ciemności...

Walka nie odbywa się już na topory, ale na małe, precyzyjne finki. Jestem pod naprawdę wielkim wrażeniem umiejętności dostosowania się koncernów motoryzacyjnych do szalonych europejskich przepisów. Wygląda na to, że obojętnie jak zwariowaną, wyśrubowaną legislację wprowadziliby donowie z Brukseli, rynek jednośladów nie tylko się dostosuje, ale stworzy motocykle, które będą fajne i które będziemy chcieli kupować. Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu ludzie na 125-tki w takich cenach reagowali stwierdzeniem, że to jakiś żart i że lepiej kupić rozlatującego się złoma z lat 90-tych za 3500 zł i być szczęśliwym (do pierwszego zgaśnięcia motocykla w lesie, daleko od domu). Wraz z czasami, koniunkturą i ofertą koncernów zmienia się mentalność. I patrząc na to, jakie sprzęty opuszczają fabryki, jak chociażby nowa MT-125, można dość śmiało prognozować, że świat zmierza w dobrą stronę.

Dane techniczne:

Silnik
Typ silnika
Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność
124.7 cm3
Średnica x skok tłoka
52,0 mm x 58,6 mm
Stopień sprężania
11,2 : 1
Moc maksymalna
11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min
Limited power version
kW (KM) @ obr./min
Maksymalny moment obrotowy
12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min
Układ smarowania
Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła
Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową
Gaźnik
Układ elektronicznego wtrysku paliwa
Układ zapłonu
TCI (cyfrowy)
Układ rozrusznika
Elektryczny
Skrzynia biegów
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy
Łańcuch
Podwozie
Rama
Stalowa, Deltabox
Układ przedniego zawieszenia
Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø 41 mm
Skok przedniego zawieszenia
130 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy
25º
Wyprzedzenie
89 mm
Układ tylnego zawieszenia
Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji
Skok tylnego zawieszenia
114 mm
Hamulec przedni
Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm
Hamulec tylny
Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm
Opona przednia
100/80-17 M/C
Opona tylna
130/70-17 M/C
Wymiary
Długość całkowita
1,955 mm
Szerokość całkowita
740 mm
Wysokość całkowita
1,040 mm
Wysokość siodełka
810 mm
Rozstaw kół
1,355 mm
Minimalny prześwit
140 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)
138 kg
Pojemność zbiornika paliwa
11.5 litrów
Pojemność zbiornika oleju
1,15 litrów
widok z przodu
zadupek
zbiornik paliwa
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
dwie MT125
MT125 Yamaha
w akcji MT125
na miescie
patrol miasta
widok na zadupek
biale malowanie MT125
dwa kolory
gotowi do walki
MT125
MT125 streetfighter
MT125 yamaha streetfighter
widok z gory
Yamaha MT 125
z profilu
kokpit
logo yamaha
seksowny zbiornik paliwa
siedzenie MT125
Komentarze 14
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: rami 14/05/2014 00:30

Shark , model Vancore.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę