Yamaha R125 2014 - sportowa miniatura?

Autor: Żmija 2014.06.09, 13:03 13 Drukuj

Po pozytywnych wrażeniach z testu MT125 przyszedł czas na jazdę jej sportową siostrą R125. Konstrukcja poprzedniej wersji małolitrażowej R-ki nie była zmieniana od 2008 roku. Dopiero teraz dokonano kilku istotnych zmian i odświeżono ten model. Ciekawą informacją jest fakt, że Yamaha zaczęła od zbudowania MT125 na bazie starej R125-tki, a dopiero później zabrała się za zaprojektowanie nowej sportowej wersji. Obydwie wersje są produkowane w Europie, co nie jest tak oczywiste w przypadku motocykli o małej pojemności.

MT125 i R125

W zasadzie w tych motocyklach poza pozycją i obudową niewiele się zmienia. Porównując R125 z 2008 roku i obecny model zmieniły się owiewki, w których pojawił się wlot powietrza między lampami. Nowa R125-tka dostała nowe zawieszenie USD, zmodernizowany tylny amortyzator, nowy wtrysk paliwa, nowe zaciski hamulcowe, kokpit z wyświetlaczem LCD czy też aluminiowe sety kierowcy i pasażera. W nowych małolitrażowych Yamaszkach poprawione zostało spalanie, które oscyluje w granicy od 2.2 do 2.7 litrów na 100 kilometrów. Tak czy inaczej każdy z nowych modeli przeznaczony jest jednak do zupełnie innej jazdy przez co i oczekiwania są zgoła odmienne. O ile w MT można przymknąć oko na brak regulowanych klamek czy wyższą wagę, to w sportowym motocyklu, jakby nie było, zaczyna mieć to znaczenie. Pytanie zatem jak tym się jeździ?

Czas na jazdę

Małą R125-tkę zabraliśmy zarówno w góry jak i na tor kartingowy. Prowadzenie motocykla nie pozostawia nic do życzenia. Przekładanie jej z zakrętu w zakręt nie sprawia najmniejszych problemów, a zawieszenie pracuje bardzo precyzyjnie. Pozycja, nawet dla wyższej osoby jest komfortowa, bo R125-tka wcale nie jest małą maszyną. Motocykl rusza żwawo. Wbrew pozorom przy tak małej pojemności i mocy na poziomie 15KM przełożenia biegów nie są ekstremalnie krótkie. Sam skok dźwigni zmiany biegów jest jednak nieco za długi.Skrzynia biegów pracuje mimo to bardzo precyzyjnie, a elastyczny silnik wybacza wiele błędów. Niezależnie od tego czy jedziemy na zbyt wysokim biegu, czy też niefortunnie zbijemy go zbyt nisko wkręcając małą jednocylindrówkę na wysokie obroty, mała Yamaha znosi to dzielnie. To czyni R-kę motocyklem przyjaznym do nauki jazdy. Na dynamikę jazdy na płaskim nie można narzekać, jednak pod górkę zaczyna brakować nieco mocy. O ile na torze kartingowym nie ma to żadnego znaczenia o tyle na górskich serpentynach – owszem, ma. Nieco rozpraszające jest miganie lampki umieszczonej na kokpicie ostrzegającej o jeździe na zbyt wysokich obrotach. Podobnie jak w MT125 na wyświetlaczu LCD znajdziemy informację o prędkości, obrotach, temperaturze. Za pomocą przełącznika możemy sprawdzić na nim także m. in. średnie spalanie, średnią prędkość, czy też czas podróży. To, czego jednak nie znajdziemy to informacji o aktualnym biegu. Obydwa modele japońskiego producenta wychodzą z fabryki na oponach Pirelli albo Michelin. Ich przyczepność jest zadowalająca. Poprawione hamulce spisują się całkiem nieźle chociaż ich dozowalność mogłaby być nieco lepsza.

Patrz na mnie

Małej Yamasze nie można odmówić jednego… bardzo atrakcyjnej prezencji. Na pierwszy rzut oka gabarytami ani aparycją nie odstaje od sportowej R6-tki. Jej wykonanie jest bardzo porządne, a wszystkie elementy dokładnie spasowane. Dla tych, którzy kupują przede wszystkim oczami będzie to miało istotne znaczanie. A jeżeli o kupnie mowa, to testowana wersja R125-tki jest już dostępna w salonach w cenie 17900 zł (bez ABS).

Dane techniczne:

Model Yamaha R125 2014
Silnik
Typ silnika Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność 124.7 cm3
Średnica x skok tłoka 52,0 mm x 58,6 mm
Stopień sprężania 11,2 : 1
Moc maksymalna 11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową
Zasilanie Układ elektronicznego wtrysku paliwa
Układ zapłonu TCI (cyfrowy)
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy Łańcuch
Podwozie
Rama Stalowa, Deltabox
Układ przedniego zawieszenia Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø 41 mm
Skok przedniego zawieszenia 130 mm
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy 25º
Wyprzedzenie 89 mm
Układ tylnego zawieszenia Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji
Skok tylnego zawieszenia 114 mm
Hamulec przedni Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm
Opona przednia 100/80-17 M/C
Opona tylna 130/70-17 M/C
Długość całkowita 1,955 mm
Szerokość całkowita 680 mm
Wysokość całkowita 1,065 mm
Wysokość siodełka 825 mm
Rozstaw kół 1,355 mm
Minimalny prześwit 155 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) 140 kg
Pojemność zbiornika paliwa 11.5 litrów
Pojemność zbiornika oleju 1,15 litrów
Cena 17 900 zł
Zdjęcia
Jazda 2014 Yamaha YZF R1252014 Yamaha YZF R125 na kartingu
W gorach 2014 Yamaha YZF R125Jazda  Yamaha YZF R125
Karting  Yamaha YZF R125Nowa  Yamaha YZF R125
Zakrety 2014 Yamaha YZF R125W gorach  Yamaha YZF R125
Zmija  Yamaha YZF R125Yamaha YZF R125
Gorskie drogi  Yamaha YZF R125Yamaha YZF R125 w gorach
Nowosc 2014 Yamaha YZF R1252014 Yamaha YZF R125 oznaczenie
Yamaha YZF R125 statycznie
2014 Yamaha YZF R125 niebieska2014 Yamaha YZF R125 prawy profil
Czarna 2014 Yamaha YZF R125Czerowna 2014 Yamaha YZF R125
Lewy profil 2014 Yamaha YZF R1252014 Yamaha YZF R125 tylne zawieszenie
2014 Yamaha YZF R125 z przodu2014 Yamaha YZF R125 od tylu
Lampy 2014 Yamaha YZF R125Uchwyt tablicy 2014 Yamaha YZF R125
Polka widelca 2014 Yamaha YZF R125Przedni hamulec 2014 Yamaha YZF R125
Wskazniki 2014 Yamaha YZF R125Wydech 2014 Yamaha YZF R125
Silnik 2014 Yamaha YZF R125Uchwyt tablicy 2014 Yamaha YZF R125 2
Naped 2014 Yamaha YZF R125Widok zza kieronicy 2014 Yamaha YZF R125


Konkurenci:
Honda CBR125
Aprilia RS4 125
 
KTM RC125
 
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę