tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Bezpieczeństwo polskich motocyklistów w 2014 - raport
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Bezpieczeństwo polskich motocyklistów w 2014 - raport

Autor: Lovtza 2015.02.17, 14:16 38 Drukuj

Motocykle w Polsce od zawsze utożsamiane są z podwyższonym ryzykiem uczestnictwa w wypadku drogowym, którego konsekwencje są zazwyczaj o wiele bardziej poważne dla motocyklisty, niż dla kierowcy samochodu osobowego. Kwestią bezsporną jest to, że motocykle nie zapewniają swoim właścicielom takiego poziomu bezpieczeństwa jak naszpikowane nowymi rozwiązaniami i technologiami samochody. Prawdą jest jednak także to, że dwa kółka nie są tak niebezpieczne jak się powszechnie uważa. Dowodzą tego dane, które właśnie otrzymaliśmy z Komendy Głównej Policji.

Aby mieć lepszy pogląd na sytuację, warto zauważyć, że w Polsce mamy zarejestrowanych blisko 1,1 miliona motocykli i liczba ta z roku na rok rośnie. Do tego dochodzą tysiące pojazdów, które z różnych względów nie zostały zarejestrowane, ale są użytkowane. Jednocześnie dzięki postępowi technologicznemu w produkcji odzieży motocyklowej nasz sezon znacząco się wydłużył. Kiedyś z motocykli korzystano przede wszystkim latem. Dziś wystarczy że na jezdni nie leży śnieg i że temperatury są powyżej zera, a na drogach bez problemu można wypatrzeć motocyklistę. Jest nas zatem sporo i z czasem będzie coraz więcej. Pytanie czy jesteśmy bezpieczni?

Polscy motocykliści

W 2014 r. (wg danych wstępnych na dzień 15.01.2015 r.) motocykliści uczestniczyli w 2 377 wypadkach drogowych, w których zginęło 261 osób, a 2 494 zostały ranne. Wśród ofiar większość stanowili kierujący motocyklami – 230 zabitych i 1 959 rannych oraz ich pasażerowie 7 zabitych i 268 rannych. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się liczba ofiar (motocyklistów) w tych wypadkach - zabitych o 12 (-4,9%) i zwiększyła się liczba rannych o 151 (+8,3%).

Motocykliści byli sprawcami 1 020 wypadków, w których zginęło 151 osób, a 1 056 zostało rannych. W porównaniu do roku ubiegłego jest to więcej o 53 wypadki (+5,5%), więcej osób zabitych o 5 (+3,4%) i więcej osób rannych o 98 (+10,3%). W tym miejscu warto zaznaczyć, że motocykliści są jedną z najbardziej „wypadkogennych” grup wśród użytkowników dróg.

Jak ocenić te wyniki? Warto mieć na uwadze, że sezon 2014 był bardzo długi, rozpoczął już wraz z początkiem marca i trwał aż do końca listopada. Co bardziej uparci (a właściwie lepiej przygotowani) mogli w ubiegłym roku jeździć na dwóch kółkach praktycznie przez cały rok. Do tego doszła nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami, w efekcie której za kierownicą motocykli klasy 125cc od sierpnia ubiegłego roku zasiąść mogą kierowcy z samochodowym prawem jazdy kat. B. W roku ubiegłym na polski rynek trafiło również ponad 50 tysięcy nowych motocykli i skuterów oraz kolejne 60 tysięcy maszyn używanych.

Na tak dynamicznie rosnącym rynku jednośladów lekki wzrost liczby wypadków jest naturalną konsekwencją wzrostu liczby motocykli na drogach, natomiast spadek liczby zabitych jest już zdecydowanie powodem do zadowolenia.

Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było:

  • nie dostosowanie prędkości do warunków 573 wypadki,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie 153 wypadki,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości 101 wypadków,
  • nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu 50 wypadków.

Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów (Źródło: KGP)

Przyczyny Wypadki Zabici Ranni
2013 2014 2013 2014 2013 2014
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 565 573 100 100 527 560
Nieprawidłowe wyprzedzanie 141 153 18 25 150 167
Nie zachowanie bezpiecznej odległości 87 101 4 7 93 106
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 49 50 6 2 53 64
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego 33 31 6 7 38 34
Nieprawidłowe wymijanie 16 18 5 3 16 17
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 10 16 4 2 7 22
Nieprawidłowe skręcanie 15 9 1 - 17 11

Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku (Źródło: KGP)

Wiek Wypadki Zabici Ranni
2013 2014 2013 2014 2013 2014
07-14 5 5 - - 6 5
15 - 17 48 50 4 2 57 62
18 - 24 314 291 56 44 312 301
25 - 39 434 488 68 84 413 491
40 - 59 125 152 16 18 122 162
60 plus 28 19 2 2 33 18
b/d 13 15 - 1 14 17

Nietrzeźwi motocykliści byli sprawcami 89 wypadków (8,7% wypadków przez nich spowodowanych), w których 7 osób zginęło, a 101 zostało rannych.

Mł. Insp. Marek Kąkolewski specjalnie dla Ścigacz.pl:

Marek KonkolewskiWidzimy poprawę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo motocyklistów. Temat związany z motocyklami, z wypadkami, z rażącymi naruszeniami prawa o ruchu drogowym jest niestety mocno medialny. W naszej ocenie znakomita większość motocyklistów to ludzie prawi, których nie należy obawiać się na drodze. Problemem jest wąska mniejszość „młodych gniewnych”, najczęściej na sportowych motocyklach, do których bardzo trudno jest dotrzeć, a którzy wyrabiają opinię całej motocyklowej społeczności.

Z uwagi na rosnące natężenie ruchu drogowego i coraz większą ilość aut i motocykli na drogach jesteśmy niejako skazani na bardziej kulturalne odnoszenie się do siebie. Inaczej trudno będzie przetrwać nam na drogach. Reasumując - z roku na rok widzimy poprawę w dyscyplinie, kulturze i przestrzeganiu prawa o ruchu drogowym, w tym także jeśli chodzi o motocyklistów.

Polskie drogi

A jak wygląda generalny obraz bezpieczeństwa na polskich drogach? Zdaniem policji należy mówić tutaj o zdecydowanej poprawie. Liczba przestępstw drogowych w 2014 roku spadła o 53 819, czyli o 38 % w stosunku do roku 2013. Ogólna liczba przestępstw drogowych w 2014 roku wyniosła 87 085. Dane za poprzedni rok (2013) były wyższe i wyniosły 140 904 (wszystkie przestępstwa drogowe).

Porównując ze sobą statystyki drogowe z 2014 roku do 2013, widać utrzymującą się tendencję spadkową biorąc pod uwagę liczbę wypadków, osób rannych i ofiar śmiertelnych. W zeszłym roku doszło do 34 694 wypadków – jest to o 691 mniej niż w roku poprzednim. W 2014 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 3 171 osób, co oznacza, że na polskich drogach zginęło o 120 osób mniej niż w roku 2013. Spadła również liczba osób rannych, w 2014 wyniosła ona 42 177 osób i było to o 1294 osoby mniej niż w 2013 roku.

Oczywiście sytuacja nawet jeśli się poprawia, ciągle jest daleka od zadowalającej. Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) koszty wypadków i kolizji drogowych sięgną w 2014 r. astronomicznej kwoty 50,7 mld zł. Każda poprawa jednak cieszy.

Warunki dla poprawy bezpieczeństwa

Na poprawę bezpieczeństwa składa się wiele elementów. Działania policji to oczywiście najbardziej widoczny i najczęściej komentowany czynnik, szczególnie że w ubiegłym roku Komendant Główny Policji zdecydował o powołaniu specjalnych zespołów do spraw walki z piractwem drogowym. Coraz surowsze prawo i bardziej dokuczliwe kary za łamanie przepisów będą szły w sukurs działaniom policji i mogą wielu kierowców szybko i skutecznie pozbawić uprawnień i znaczącej ilości pieniędzy, które trzeba będzie wydać na mandaty.

Szkolenie kierowców to oczywiście kolejny temat rzeka. Po zmianie systemu szkolenia i egzaminowania kierowców od 19 stycznia 2013 żyjemy w zupełnie nowej rzeczywistości, która ma realny związek z tym co dzieje się na drogach za bramami WORD. Co prawda nie udało się uniknąć porażek typu nowa kategoria AM, ale odkładając na bok dyskusję o przyczynach tej konkretnej klapy, przyznać trzeba, że system szkolenia motocyklistów jest dziś lepszy w Polsce, niż był kiedykolwiek przedtem.

Choć może zabrzmieć to dziwnie, polscy motocykliści najczęściej są dobrze obrani. W wielu krajach Europy zachodniej i południowej do jazdy w motocyklu zakłada się często jedynie kask i jeansy, tymczasem w u nas jest to widok raczej sporadyczny. Porządna odzież motocyklowa zdecydowanie zwiększa szanse na wyjście cało z wypadku na dwóch kółkach i wygląda na to, że Polacy dosyć dobrze przyswoili sobie tą wiedzę.

Naszym zdaniem istotny jest jeszcze jeden ważny czynnik w rozważaniach o przyczynach poprawy motoryzacyjnego bezpieczeństwa. Jest nim poprawa kultury jazdy polskich kierowców. Co by nie mówić o sytuacji na naszych drogach, to co dzieje się na nich teraz i to co działo się na nich 20 lat temu, to dwa zupełnie różne światy. Nie da się także nie zauważyć poprawy jakości infrastruktury drogowej. Generalnie jeździmy też coraz lepszymi pojazdami. Zmiany zatem idą w dobrym kierunku, chciałoby się jedynie, aby następowały one zdecydowanie szybciej…

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę