tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ostrzejsze kary oznaczają... wyższe prędkości?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ostrzejsze kary oznaczają... wyższe prędkości?

Autor: Lovtza 2015.10.01, 12:32 11 Drukuj

Ciekawy materiał znaleźliśmy na stronach Dziennika Gazeta Prawna. Jak donosi dziennik podniesienie represyjności kar za przekroczenia prędkości wcale nie sprawiło, że Polacy zaczęli jeździć wolniej. W wielu wypadkach trend jest odwrotny.

Jak wszyscy wiemy od 18 maja każdy kierowca przyłapany na jeździe w terenie zabudowanym z prędkością wyższą o 50 km/h od dozwolonej zostaje pozbawiony prawa jazdy na trzy miesiące. Dzieje się tak już w momencie kontroli. Zgodnie z danymi Policji tej pory dokumenty utraciło w ten sposób ponad 11 tysięcy kierowców. Jednocześnie jednak jak wynika z najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przytoczonego przez DGP znacząco zwiększył się odsetek kierowców przekraczających prędkość w obszarze zabudowanym. Przy czym przekroczenia te są mniejsze, niż 50 km/h, czyli nie skutkują odebraniem dokumentu uprawniającego do prowadzenia auta. Mówiąc krótko kierowcy adaptują się do nowych przepisów w sposób dla siebie wygodny i bezpieczny.

NAS Analytics TAG

Przykładowo na ulicach jednojezdniowych w stolicach województw limity przekracza obecnie 70 proc. kierujących, podczas gdy w ubiegłym roku było to 45 proc. Z kolei na drogach powiatowych prowadzących przez wsie i małe miasta odsetek ten wzrósł z 62,1 do niemal 83 proc. Znacznie szybciej Polacy jeżdżą także na autostradach, ekspresówkach i drogach krajowych. Dane te uznać można za wiarygodne, ponieważ pochodzą z 94 punktów pomiarowych i objęły 900 tys. aut.

Psycholog transportu Andrzej Markowski w wypowiedzi dla Gazety Prawne zauważa, że kierowcy zaczęli kombinować: "Kalkulują, czy przekroczenie prędkości im się opłaca, czy nie. Odkąd pojawiły się nowe kary, większość prowadzących doszła do wniosku, że dużo szybsze dotarcie do celu nie jest warte ryzyka utraty prawa jazdy. Ale nadal jeżdżą szybciej, niż pozwalają przepisy, tyle że w bezpiecznym zakresie. Tak aby ewentualne konsekwencje były dla nich mniej dotkliwe."

Te wnioski są zaskakujące, ale stwierdzenie, że nowe przepisy sprawiają, że na polskich drogach jest mniej bezpieczne, byłoby dalece przedwczesne.  Od 18 maja ewidentnie widać, że ci kierowcy, którzy wcześniej radykalnie przekraczali prędkość, nadal przekraczają prędkość, ale robią to w taki sposób, aby nie stracić prawa jazdy. Tym samym te wyrachowane osobniki zasiliły grupę kierowców, którzy jeżdżą np. do 20 km/h ponad dozwolony limit (np. 70 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h).

To przesunięcie widać zwłaszcza na przykładzie dróg krajowych przebiegających przez wsie i małe miasta. Wyraźnie wzrosły tam przypadki przekroczeń w przedziałach 1-11 km/h (z ok. 28 proc. do 35 proc.) oraz 11-20 km/h (z ok. 25 proc. do ok. 34 proc.). Ubyło za to przypadków przekroczeń w przedziałach 21-30 km/h (z 15 proc. do ok. 10 proc.), 31-40 km/h (z ok. 6 proc. do ok. 3 proc.) i 41-50 km/h (z ok. 3 proc. do ok. 1 proc.).

Więcej na gazetaprawna.pl

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę