Zwolnienia w bran¿y motoryzacyjnej. Pracê strac± tysi±ce osób
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) ujawniło w swoim komunikacie prasowym, że elektryczna transformacja oznacza jeszcze jedną zmianę. Chodzi o masowe zwolnienia pracowników.
Pojazdy elektryczne mają nawet o 30 proc. mniej części, co skraca oraz ułatwia proces ich budowy i jednocześnie oznacza, że w procesie montażu uczestniczy mniej pracowników. Ale problem nie dotyczy jedynie linii montażowych, z których zjeżdżają pojazdy zasilane prądem.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Fermin Aldeguer, Fabio Di Giannantonio, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez, Marc Marquez w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP. W kalendarzu PSP Łukasza Świderka czeka na Ciebie 12 wyjątkowych zdjęć zawodników, którzy w sezonie 2025 zapisywali się na kartach historii motocyklowego Grand Prix.
KUP TERAZ. WYSY£KA GRATIS »
W naszym kraju zlokalizowanych jest wiele fabryki z branży motoryzacyjnej, które wytwarzają części do pojazdów z silnikami spalinowymi lub produkują tego typu pojazdy. Wiele montowni aktualnie modyfikuje profil produkcji lub zupełnie rezygnuje z dotychczas wytwarzanych pojazdów, a to ma określone konsekwencje dla tysięcy pracowników.
Przykłady można mnożyć. Na początku bieżącego roku ogłoszono, że produkcja w fabryce motoryzacyjnej FCA Powertrain w Bielsku-Białej została wygaszona, a pracę straci blisko 500 osób. Zakład został postawiony w stan likwidacji po tym, jak zmniejszyła się liczba zamówień na silniki spalinowe. Warto dodać, że już w 2023 roku firma zwolniła 300 pracowników. Podobny los czeka zatrudnionych w Magneti Marelli - producenta i dystrybutora części zamiennych, chociaż w tym przypadku wypowiedzenia dostanie jedna trzecia załogi, co związane jest z zakończeniem produkcji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w fabryce Fiata w Tychach.
Jeśli mówimy o częściach do pojazdów z silnikami konwencjonalnymi, warto też przytoczyć przykład Forvia. To francuski koncern i jeden z największych producentów oraz dostawców części motoryzacyjnych na świecie. Zaledwie tydzień temu gigant ogłosił masowe zwolnienia, które do 2028 roku obejmą 10 000 pracowników! Forvia ma w Polsce aż 9 fabryk.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych ostrzega w swoim komunikacie przed dalszymi turbulencjami w branży motoryzacyjnej. "Oczywiście wysoko wykwalifikowani pracownicy szybko znajdą pracę, część etatów zostanie przetransferowana do elektromobilności i tam także będą powstawały nowe miejsca pracy, jednak nie jeden do jednego, nie w tym samym czasie i nie zawsze w tym samym miejscu. Patrząc globalnie, zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym spadnie" - wskazują autorzy komunikatu.







Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze