tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zipse: Zakaz silników spalinowych to błąd
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zipse: Zakaz silników spalinowych to błąd

Autor: Andrzej Sitek 2025.07.15, 08:57 1 Drukuj

Europa szykuje się do przełomu, który w oczach wielu przypomina bardziej zamach na zdrowy rozsądek niż przejście w nową erę motoryzacji.

Unia Europejska planuje całkowicie zablokować rejestrację nowych pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Oficjalnym powodem są cele klimatyczne, jednak nie brakuje głosów, które wskazują, że ten plan to droga donikąd. I teraz do tego chóru sceptyków dołącza gracz z pierwszej ligi: prezes BMW, Oliver Zipse.

NAS Analytics TAG

Ten twardo stąpający po ziemi szef bawarskiej legendy nie przebierał w słowach, mówiąc wprost, że obecna polityka klimatyczna UE to katastrofa. Jego zdaniem, planowany zakaz uderzy prosto w serce europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i pozbawi go zdolności inwestowania w nowe technologie. To silniki spalinowe wciąż zapewniają największe zyski, które napędzają rozwój. Gdy znikną z rynku, zniknie też paliwo dla innowacji.

Zipse podkreśla, że nie można skupiać się wyłącznie na emisji z rury wydechowej. Liczy się cały cykl życia pojazdu od produkcji, przez łańcuch dostaw, aż po recykling. A rzeczywistość jest taka, że elektryfikacja nie przebiega tak szybko, jak marzą sobie eurokraci w Brukseli.

BMW nie zamierza porzucać walki o neutralność klimatyczną. Wręcz przeciwnie, firma trzyma kurs na produkcję wolną od emisji CO2 do 2050 roku. Ale to nie znaczy, że trzeba zakopać silniki spalinowe. Zipse wskazuje, że przyszłość leży w neutralności technologicznej. Samochody elektryczne to tylko jedna z dróg. BMW stawia również na e‑paliwa i wodór, a już w 2028 roku chce wypuścić pojazd napędzany wyłącznie wodorem.

W podobnym tonie wypowiada się VDA, niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Domaga się korekty unijnych planów: zamiast zeroemisyjnego reżimu, redukcja CO2 o 90 proc. do 2040 roku i dopuszczenie silników spalinowych zasilanych paliwami syntetycznymi. VDA podkreśla, że same regulacje nie tworzą jeszcze realnej polityki. Potrzeba narzędzi, które pozwolą osiągnąć te cele, a nie tylko szumnych deklaracji.

Warto przypomnieć, że już w 2023 roku, gdy UE przegłosowała prawo zakładające 100"proc. sprzedaż nowych bezemisyjnych pojazdów od 2035 r., Zipse zabiegał o korektę celu, podkreślając, że konieczne jest uwzględnienie alternatywnych technologii, takich jak e‑paliwa i wodór. Z kolei w październiku 2024 r. w rozmowie podczas Paris Motor Show prezes BMW ostro skrytykował unijne plany zakazu silników spalinowych, określając je jako "niedorzeczność" i wskazując, że mogą uczynić przemysł uzależnionym od Chin z powodu konieczności masowego importu baterii.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę