W³oska legenda w Azji. Lambretta rozszerza dzia³alno¶æ w Wietnamie i Malezji
Lambretta, kultowy włoski producent skuterów, planuje powrót na rynek wietnamski w drugim kwartale 2025 roku.
Marka, która w przeszłości cieszyła się dużą popularnością, tym razem wprowadzi na rynek modele X i G Series, aby konkurować z uznanymi markami, takimi jak Honda SH i Vespa GTS.
Reklama
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez źródło związane z Lambrettą, firma zabezpieczyła już oficjalnego dystrybutora w Wietnamie i dostarczyła pierwszą partię skuterów, które obecnie przechodzą procedury rejestracyjne. Dopiero po ich zakończeniu trafią one do sprzedaży.
Nie jest do końca jasne, gdzie dokładnie produkowane są skutery przeznaczone na rynek wietnamski, ale najbardziej prawdopodobnym miejscem pochodzenia jest Tajlandia. W tym kraju seria X dostępna jest w dwóch wersjach - X200 i X300. Wietnamski rynek otrzyma model X300, który wyposażono w silnik o pojemności 275 cm³, generujący moc 25,1 KM i moment obrotowy 24,5 Nm. Seria G oferuje natomiast dwa warianty - G Series I oraz G Series II, oba napędzane jednostką o pojemności 330 cm³ i mocy 25,4 KM oraz momencie 25,5 Nm.
Lambretta ma bogatą historię, sięgającą 1947 roku. Po II wojnie światowej, w czasach gdy Włochy szukały tanich środków transportu, Lambretta narodziła się jako odpowiedź na te potrzeby. Inspiracją dla jej konstruktorów były wojskowe skutery Cushman Model 53, które służyły amerykańskim i brytyjskim wojskom desantowym. Projektanci firmy Innocenti postawili na unikalne rozwiązania techniczne, odmiennie niż Vespa, tworząc konstrukcję z centralnie umieszczonym silnikiem oraz trójstopniową skrzynią biegów.
Dzięki tej innowacyjności Lambretta zyskała grono lojalnych fanów i stała się głównym konkurentem Vespy. Modele takie jak LD z lat 50. czy LI z 1958 roku na stałe zapisały się w historii motoryzacji. W 1962 roku model 175 TV Series 3 jako pierwszy skuter na świecie został wyposażony w hamulec tarczowy, a SX 200/200 DL Electronic z 1969 roku miał elektroniczny zapłon i 11-konny silnik, który wówczas był jednym z najmocniejszych w tej klasie.
Pomimo sukcesów, Lambretta zaczęła tracić na znaczeniu, gdy na rynku pojawiły się tanie samochody, takie jak Fiat 500. Marka została przejęta przez British Motor Corporation (BMC), lecz napotkała problemy związane z włoską polityką i konkurencją. W efekcie firma BMC Innocenti zbankrutowała, a późniejsze próby reanimacji marki przez Alessandro de Tomaso zakończyły się jej zamknięciem. Później Lambretta wyemigrowała do Indii, gdzie pod skrzydłami Scooters India Limited była produkowana do 1997 roku - zarówno w wersji zagranicznej, jak i lokalnej, jednak na rynek indyjski jako marka Vjai.
Nowy rozdział w historii Lambretty rozpoczął się, gdy Walter Scheffrahn, holenderski inwestor i miłośnik marki, przejął prawa do niej i założył siedzibę Innocenti SA w Szwajcarii. W 2017 roku wprowadzono na rynek modele V50, V125 i V200, które zdobyły popularność w Azji. Kluczowym partnerem produkcyjnym firmy stała się tajska spółka Gaoking, która obecnie odpowiada za produkcję skuterów Lambretta, podczas gdy badania i rozwój odbywają się w Szwajcarii pod ścisłym nadzorem Scheffrahna. W Polsce dystrybutorem makri jest firma V Cruiser.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze