tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Testy World Superbike w Portimao - Shane Byrne najszybszy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Testy World Superbike w Portimao - Shane Byrne najszybszy

Autor: Michał "Mick" Fiałkowski 2009.01.27, 07:32 Drukuj

Powracający na międzynarodowe salony Brytyjczyk Shane Byrne najszybszy podczas oficjalnych, trzydniowych testów World Superbike w Portugalii.

Dwudziesta druga edycja mistrzostw świata motocykli produkcyjnych rozpocznie się w Australii już za nieco ponad miesiąc. W miniony weekend cała stawka zaliczyła trzydniowe, oficjalne testy na torze Portimao w Portugalii.

Piątek przywitał zawodników deszczem, ale wkrótce asfalt zaczął przesychać, pozwalając na narzucenie ostrego tempa podczas popołudniowej sesji. Niestety przelotne deszcze trapiły Portimao przez cały weekend, skutecznie utrudniając konsekwentną poprawę czasów.

Najlepsze warunki panowały na torze w sobotę i to właśnie wówczas nowy rekord toru ustanowił ubiegłoroczny Mistrz Wielkiej Brytanii klasy Superbike, debiutujący w barwach Sterilgarda Ducati, Shane Byrne. „Shakey" poprawił co prawda czas ustanowiony w listopadzie przez Troya Baylissa o mniej niż jedną dziesiątą sekundy, ale sztuki tej dokonał, w przeciwieństwie do Australijczyka, na oponach wyścigowych.

Niedziela upłynęła pod znakiem wielkiego testu nowego formatu Superpole. Zgodnie z nowymi przepisami w sezonie 2009 batalia o pole position wyglądać będzie nieco inaczej niż do tej pory. We wzorowanej na F1 sesji udział weźmie dwudziestu najszybszych zawodników z kwalifikacji. Najpierw odpadnie czterech z nich, a w ostatniej z trzech dwunastominutowych części, na tor wyjedzie tylko najszybsza ósemka.

Tak jak dwa poprzednie dni, niedzielę z najlepszym czasem znów zakończył Byrne, który w Superpole nieznacznie wyprzedził Maxa Neukirchnera (Alstare Suzuki) i już wyraźnie Rea (Ten Kate Honda), Hagę (Xerox Ducati), Haslama (Stiggy Honda) i Corsera (BMW). Pierwszą ósemkę uzupełnili Kagayama (Alstare Suzuki) i Laconi (DFX Ducati), zaś w powodu kapryśnej pogody już wcześniej z sesji odpadli zawodnicy Yamahy i Aprilii. Ostatniego dnia czas na torze został dodatkowo skrócony z powodu oleju rozlanego po upadku Yukio Kagayamy.

„Te trzy dni były bardzo pożyteczne." - powiedział „Shakey". „Dobrze czułem się na motocyklu i mogłem przetestować wiele różnych ustawień. Zespół spisał się świetnie i dopasował motocykl do moich potrzeb: dzięki temu mogłem ustanowić nowy rekord toru. Bycie najszybszym zawodnikiem przez trzy dni z rzędu to dla mnie wielka satysfakcja i powód, by patrzeć w najbliższą przyszłość z optymizmem."

W połączonych czasach z całego weekendu do Byrne najbardziej zbliżył się debiutujący w World Superbike, trzykrotny mistrz USA, Ben Spies, który okazał się tylko o 0,004 sekundy szybszy niż nowa gwiazda Xerox Ducati, Japończyk Noriyuki Haga. Pierwszą czwórkę, ze stratą ćwierć sekundy do lidera, uzupełnił Brytyjczyk Tom Sykes, drugi z reprezentantów ekipy Yamaha Motor Italia, zaś piąty czas uzyskał najszybszy z podopiecznych Ten Kate Honda, Hiszpan Carlos Checa.

„Po pierwszej części Superpole byłem najszybszy, ale potem się rozpadało i postanowiłem odpuścić." - zdradził Spies. „W pewnym momencie dokonaliśmy ogromnego postępu, dzięki któremu mogłem urwać pół sekundy na okrążeniu, ale niestety pogoda nie pozwoliła na nic więcej. Nasz motocykl jest bardzo szybki i jestem przekonany, że może wygrywać."

„Cały czas szukam idealnych ustawień zawieszenia, ale jestem już prawie gotów do sezonu." - dodał Haga. „Nowy format Superpole jest dziwny, szczególnie gdy do akcji wkracza zmienna pogoda. Możemy zaplanować wszystko, ale nie pogodę."

„Nowy motocykl jest szybszy i lepszy w zakrętach, ale czasy w czołówce są bardzo wyrównane." - powiedział z kolei Neukirchner. „W tym roku mistrzostwa będą bardzo zacięte a kluczowa będzie równa jazda przez cały sezon."

Poza pierwszą dziesiątką znaleźli się zawodnicy nowych w serii fabrycznych ekip BMW i Aprilii. Australijczyk Troy Corser był jedenasty, zaś Hiszpan Ruben Xaus dopiero dwudziesty piąty (na dwudziestu siedmiu jeźdźców). Shinya Nakano i Max Biaggi wywalczyli dla Aprilii odpowiednio siedemnaste i osiemnaste miejsce, przy czym Włoch opuścił Portimao z kontuzją nadgarstka.

„Przez całe trzy dni tor był w pełni suchy przez raptem nieco ponad dwie godziny." - powiedział Corser. „Przetestowaliśmy kilka rozwiązań jeśli chodzi o tylne zawieszenie i geometrię, ale biorąc pod uwagę fakt, że nadal nie czuję się całkowicie pewnie na motocyklu, jestem bardzo zadowolony z moich czasów. Motocyklowi nie brakuje mocy, ale sposób jej oddawania jest zbyt nerwowy."

Wspomniana czwórka, przed wylotem do Australii, uda się w tym tygodniu na dwudniowe testy do Walencji. Jednocześnie ekipy z czołówki już wkrótce zawitają na wyspę Filipa z okazji prywatnych testów. Do testu w Portugalii solidnie przygotowała się firma Pirelli, ekskluzywny dostawca ogumienia. Włosi przywieźli do Portimao aż 40 rodzajów opon, w sumie aż 4 500 sztuk ogumienia.

Na mokrym torze w klasie Supersport dominował „król deszczu", Australijczyk Anthony West. Kiedy jednak trasa przesychała, po Australijczyku, który dwa lata temu wygrał w WSS dwa wyścigi, na czele tabeli nie było już śladu.

Podczas dwóch pierwszych dni testu na czele tabeli Hiszpan Joan Lascorz (Kawasaki) nieznacznie wyprzedzał debiutującego w World Supersport Brytyjczyka, Cala Crutchlowa (Yamaha), zaś dwukrotnie trzeci czas uzyskał mistrz świata sprzed dwóch lat, Kenan Sofuoglu (Honda). Turek był z kolei najszybszy w niedzielę, jednak na znacznie bardziej wilgotnym torze.

„Cieszę się z dobrych czasów, dzięki którym możemy przypuszczać, że będziemy w tym roku w czołówce, ale jestem rozczarowany pogodą." - przyznał Crutchlow. „Chcieliśmy przetestować szereg ustawień i rozwiązań ale było to niemożliwe. Przed pierwszym wyścigiem czeka nas już tylko jeden test w Australii i będzie on dla nas bardzo ważny."

Z dwudziestym drugim czasem i stratą trzech sekund do Lascorza testy zakończył powracający do World Supersport Paweł Szkopek (Triumph). Polak był także nieznacznie szybszy od drugiego reprezentanta węgierskiej ekipy Factory Racing, Czecha Mateja Smrza. Na obszerny wywiad z Pawłem zapraszamy na strony portalu Ścigacz.pl już w tym tygodniu.

Pierwsza z czternastu rund mistrzostw świata klas Superbike i Supersport już pierwszego marca w Australii. Miesiąc później w Walencji do rywalizacji dołączą także zawodnicy Mistrzostw Europy Superstock 600 i Pucharu Superstock 1000 - wśród także Polacy.

Klasa Superbike

Najlepsze czasy

1 67 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1'43.294
2 19 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1'43.484
3 41 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1'43.487
4 66 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1'43.546
5 7 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1'43.657
6 76 Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'43.674
7 96 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1'43.767
8 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'43.951
9 65 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.115
10 91 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.170
11 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'44.261
12 71 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'44.425
13 55 Laconi R. (FRA) Ducati 1098R 1'44.546
14 9 Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1'44.610
15 23 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'44.704
16 53 Polita A. (ITA) Ducati 1098R 1'45.108
17 56 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1'45.179
18 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1'45.199
19 24 Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1'45.278
20 25 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1'45.393
21 100 Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 1'45.446
22 36 Lavilla G. (ESP) Honda CBR1000RR 1'45.672
23 33 Hill T. (GBR) Honda CBR1000RR 1'45.679
24 99 Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1'45.820
25 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'46.128
26 44 Rolfo R. (ITA) Honda CBR1000RR 1'46.916
27 77 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1'46.971

Superpole

1. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1'43.874;
2. Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'43.965;
3. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.144;
4. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1'44.157;
5. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1'44.217;
6. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'44.261;
7. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'44.586;
8. Laconi R. (FRA) Ducati 1098R 1'47.057;
9. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1'49.387;
10. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'52.340;
11. Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1'56.553;
12. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1'56.643;
13. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1'44.119;
14. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1'45.182;
15. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1'45.624;
16. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1'45.931;
17. Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1'46.181;
18. Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1'46.260;
19. Polita A. (ITA) Ducati 1098R 1'46.849;
20. Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1'46.897

Supersport - najlepsze czasy

1. Lascorz J. (ESP) Kawasaki ZX-6R 1'45.214
2. Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R6 1'45.264
3. Sofuoglu K. (TUR) Honda CBR600RR 1'45.397
4. Praia M. (POR) Honda CBR600RR 1'45.757
5. Pitt A. (AUS) Honda CBR600RR 1'45.817
6. Laverty E. (IRL) Honda CBR600RR 1'45.960
7. Veneman B. (NED) Suzuki GSX-R600 1'45.971
8. Pirro M. (ITA) Yamaha YZF R6 1'46.018
9. Nannelli G. (ITA) Triumph Daytona 675 1'46.024
10. Foret F. (FRA) Yamaha YZF R6 1'46.036
11. McCoy G. (AUS) Triumph Daytona 675 1'46.220
12. Lagrive M. (FRA) Honda CBR600RR 1'46.561
13. Vizziello G. (ITA) Honda CBR600RR 1'46.633
14. Roccoli M. (ITA) Honda CBR600RR 1'46.712
15. Aitchison M. (AUS) Honda CBR600RR 1'46.911
16. Harms R. (DEN) Honda CBR600RR 1'47.041
17. Fujiwara K. (JPN) Kawasaki ZX-6R 1'47.095
18. West A. (AUS) Honda CBR600RR 1'47.270
19. Günther J. (GER) Honda CBR600RR 1'47.508
20. Vostárek P. (CZE) Honda CBR600RR 1'48.131
21. Holland R. (AUS) Honda CBR600RR 1'48.311
22. Szkopek P. (POL) Triumph Daytona 675 1'48.331
23. Smrz M. (CZE) Triumph Daytona 675 1'48.364
24. Vos A. (NED) Honda CBR600RR 1'48.459
25. Dell'Omo D. (ITA) Honda CBR600RR 1'48.849
26. Lai F. (ITA) Honda CBR600RR 1'49.149
27. Pradita Doni T. (INA) Yamaha YZF R6 1'51.338
28. Guerra Y. (ESP) Yamaha YZF R6 1'51.480
29. Morillas Cuenca J. (ESP) Yamaha YZF R6 1'53.407


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę