tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Szef Mercedesa: Zakaz spalinówek to ryzyko
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Szef Mercedesa: Zakaz spalinówek to ryzyko

Autor: Andrzej Sitek 2025.08.13, 12:02 Drukuj

Europa coraz głośniej mówi o 2035 roku jako dacie, która ma odciąć dopływ nowych samochodów z silnikami spalinowymi do salonów. W założeniu - dla dobra planety. W praktyce - zdaniem prezesa Mercedesa - może to być przepis na wstrząs, który zatrzęsie całym motoryzacyjnym rynkiem Starego Kontynentu.

Ola Källenius w rozmowie z Handelsblatt nie bawi się w półsłówka, ostrzegając, że bez zderzenia marzeń z realiami pędzimy wprost na ścianę. Dekarbonizacja? Tak, ale nie kosztem wywrócenia branży i gospodarki do góry nogami. I nie poprzez faworyzowanie jednej technologii, lecz dając czas na równoległy rozwój różnych napędów.


Reklama


NAS Analytics TAG

Mercedes wcale nie zamierza żegnać się z benzyną i dieslem w pośpiechu. Rok 2026 przyniesie aż 18 premier, z czego połowa to tradycyjne jednostki, dopracowane jak zegarki ze szwajcarską precyzją. W segmencie premium będzie po równo - pięć modeli spalinowych i pięć elektrycznych - co wyraźnie pokazuje, że elektryfikacja nie pędzi już w firmie tak, jak zakładano jeszcze pięć lat temu. W 2027 r. gwiazda ze Stuttgartu dorzuci kolejne 6 spalinowych i 6 elektrycznych aut w segmencie premium, a także nowe propozycje w klasie bazowej i podstawowej. W strategii Mercedesa każda wersja napędowa liczy się jako oddzielna premiera, więc kalendarz będzie pękał w szwach.

Källenius przestrzega, że zakaz może wywołać ostatni wielki boom na spalinówki tuż przed 2035 rokiem, by zaraz potem zanotować gwałtowną zapaść popytu. Na to wszystko nakłada się presja chińskich producentów, którzy coraz śmielej wchodzą do Europy z elektrykami w cenach trudnych do pobicia. Jeśli do tego dojdą twarde regulacje, lokalna motoryzacja może nie mieć czasu na dostosowanie się i odbudowę pozycji.

W chórze ostrzegawczych głosów słychać także Oliviera Zipse, szefa BMW, który od dawna podkreśla, że 2035 rok jako granica dla silników spalinowych nie jest już realnym celem. W jego ocenie, aby przejście na zeroemisyjny transport nie skończyło się dla Europy utratą konkurencyjności, trzeba zachować neutralność technologiczną i pozwolić klientom wybierać między różnymi rodzajami napędów. Zipse zwraca też uwagę na groźbę uzależnienia się od chińskich dostawców baterii, co w przypadku tak radykalnego zakazu mogłoby szybko przerodzić się w strategiczną słabość całego przemysłu.

Podobny ton pobrzmiewa w wypowiedziach Thierry’ego Brentona, unijnego komisarza ds. rynku wewnętrznego. To szczególna postać, czyli człowiek z samego centrum instytucji odpowiedzialnych za wprowadzanie regulacji, który mimo to nie uważa, że zamknięcie drzwi przed silnikami spalinowymi jest jedyną drogą. Brenton apeluje o technologiczną neutralność, przestrzega przed wykluczeniem syntetycznych paliw i dopuszcza myśl, że rewizja obecnych planów nie jest tematem tabu, jeśli ma ona zabezpieczyć europejską gospodarkę i miejsca pracy.

Na koniec dodajmy jeszcze ostrzeżenia artykułowane przez Adolfo Urso. To włoski minister ds. przemysłu, który wprost mówi o ryzyku kryzysu w branży, do którego może dojść, jeśli nie dopuścimy wyjątków lub rozwiązań przejściowych. Urso podkreśla, że zakaz w obecnej formie nie uwzględnia specyfiki różnych krajów i może szczególnie mocno uderzyć w te gospodarki, które są oparte na produkcji pojazdów spalinowych i komponentów do nich.

Wracając do szef Mercedesa, Ola Källenius ma nadzieję, że Europa pójdzie tropem Stanów Zjednoczonych, które złagodziły swoje normy emisji i wymagania CAFE, dając branży oddech i szansę na płynniejsze przejście. Według Källeniusa rynek motoryzacyjny to delikatna konstrukcja, której nie można rozmontować jednym aktem prawnym.


Reklama


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia

Reklama


NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê