tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Stacje kontroli pojazdów notują spadek zadłużenia. Właściciele chcą waloryzacji stawek po podwyżce
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Stacje kontroli pojazdów notują spadek zadłużenia. Właściciele chcą waloryzacji stawek po podwyżce

Autor: Wojciech Grzesiak 2025.10.21, 07:05 Drukuj

Specjaliści z BIG InfoMonitor opublikowali raport na temat zadłużenia stacji kontroli pojazdów w kontekście podwyżki cen badań technicznych, która weszła w życie we wrześniu 2025 r. Wynika z niego, że sytuacja poprawia się, ale wciąż jest daleka od ideału. Co ciekawe, liczba dłużników zaczęła spadać jeszcze w momencie, gdy podwyżek nie było.

W informacji prasowej BIG InfoMonitor czytamy, że na koniec sierpnia 2025 r. firmy z kodem "PKD7120B Pozostałe badania i analizy techniczne" miały na koncie 85,8 mln zł zadłużenia, co stanowi spadek o 5 mln zł (5,6 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Wtedy zadłużenie wynosiło 90,8 mln zł. Jednak to nadal ponad 240 proc. więcej niż w sierpniu 2021 r.

NAS Analytics TAG

Łącznie zadłużone są 332 firmy, co stanowi zaledwie 3 proc. rynku. Największy skok zadłużenia odnotowano pomiędzy sierpniem 2021 i sierpniem 2022 r. - wtedy wyniósł on 167 proc. To właśnie rosnące zadłużenie i jednoczesny spadek liczby osób chętnych do pracy w zawodzie diagnosty były głównymi argumentami Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w trakcie walki o podwyżki.

W styczniu 2024 r. mgr inż. Artur Sałata, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie zwracał uwagę, że tylko 3 proc. spośród diagnostów to osoby, które nie ukończyły 30. roku życia, a zaledwie 12 proc. to osoby z przedziału 30-40 lat. Problemem są oczywiście niskie pensje, które wynikają z zaniedbania przez ekipy rządzące kwestii waloryzacji stawek za badania techniczne.

- Z perspektywy Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów kluczowe jest, aby proces zmian w systemie badań technicznych miał charakter kompleksowy i długofalowy. Planowane jest wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat. Naszym postulatem pozostaje zatem nie tylko dalsze dostosowanie stawek do realiów rynkowych, ale również stworzenie ram prawnych gwarantujących ich regularną aktualizację. Tylko wówczas możliwe będzie realne podniesienie jakości badań technicznych i zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym - podkreśla Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, cytowana przez BIG InfoMonitor.

Ile kosztuje badanie techniczne samochodu i motocykla po najnowszej podwyżce? Opłaty wzrosły o ok. 52 proc. W przypadku samochodów osobowych koszt przeglądu wzrósł do 149 zł. Za badanie techniczne motocykla trzeba zapłacić 94 zł, a motoroweru - 76 zł.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę