Stacje kontroli pojazdów notują spadek zadłużenia. Właściciele chcą waloryzacji stawek po podwyżce
Specjaliści z BIG InfoMonitor opublikowali raport na temat zadłużenia stacji kontroli pojazdów w kontekście podwyżki cen badań technicznych, która weszła w życie we wrześniu 2025 r. Wynika z niego, że sytuacja poprawia się, ale wciąż jest daleka od ideału. Co ciekawe, liczba dłużników zaczęła spadać jeszcze w momencie, gdy podwyżek nie było.
W informacji prasowej BIG InfoMonitor czytamy, że na koniec sierpnia 2025 r. firmy z kodem "PKD7120B Pozostałe badania i analizy techniczne" miały na koncie 85,8 mln zł zadłużenia, co stanowi spadek o 5 mln zł (5,6 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Wtedy zadłużenie wynosiło 90,8 mln zł. Jednak to nadal ponad 240 proc. więcej niż w sierpniu 2021 r.
Łącznie zadłużone są 332 firmy, co stanowi zaledwie 3 proc. rynku. Największy skok zadłużenia odnotowano pomiędzy sierpniem 2021 i sierpniem 2022 r. - wtedy wyniósł on 167 proc. To właśnie rosnące zadłużenie i jednoczesny spadek liczby osób chętnych do pracy w zawodzie diagnosty były głównymi argumentami Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów w trakcie walki o podwyżki.
W styczniu 2024 r. mgr inż. Artur Sałata, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krośnie zwracał uwagę, że tylko 3 proc. spośród diagnostów to osoby, które nie ukończyły 30. roku życia, a zaledwie 12 proc. to osoby z przedziału 30-40 lat. Problemem są oczywiście niskie pensje, które wynikają z zaniedbania przez ekipy rządzące kwestii waloryzacji stawek za badania techniczne.
- Z perspektywy Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów kluczowe jest, aby proces zmian w systemie badań technicznych miał charakter kompleksowy i długofalowy. Planowane jest wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat. Naszym postulatem pozostaje zatem nie tylko dalsze dostosowanie stawek do realiów rynkowych, ale również stworzenie ram prawnych gwarantujących ich regularną aktualizację. Tylko wówczas możliwe będzie realne podniesienie jakości badań technicznych i zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym - podkreśla Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, cytowana przez BIG InfoMonitor.
Ile kosztuje badanie techniczne samochodu i motocykla po najnowszej podwyżce? Opłaty wzrosły o ok. 52 proc. W przypadku samochodów osobowych koszt przeglądu wzrósł do 149 zł. Za badanie techniczne motocykla trzeba zapłacić 94 zł, a motoroweru - 76 zł.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze