tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rower z silnikiem i sąd na horyzoncie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rower z silnikiem i sąd na horyzoncie

Autor: Andrzej Sitek 2025.08.19, 12:04 3 Drukuj

Osiemnaście lat na karku, trochę fantazji i zapał do majsterkowania. Tyle wystarczyło, by chłopak z Międzyrzecza postanowił zbudować własny pojazd.

Dawcą stał się stary rower, a do niego autor wynalazku dodał spalinowy silnik. Efekt? Maszyna, która z daleka wygląda mniej więcej jak zwykły rower, ale zdaniem policjantów była równie daleka od legalności i bezpiecznej jazdy. Patrol, który zatrzymał nastolatka, od razu miał zastrzeżenia.

NAS Analytics TAG

Do czego przyczepili się mundurowi? Konstrukcja nie przeszła żadnej homologacji, nie ma badań technicznych, nie została dopuszczona do ruchu i nie posiada ubezpieczenia OC. Do tego prowadzący nie dysponuje kategorią AM, czyli podstawowym prawem jazdy na motorower. Policjanci uznali więc, że jazda nie tylko jest nielegalna, ale i potencjalnie bardzo niebezpieczna. Sprawa trafiła do sądu, a 18-latek będzie musiał wytłumaczyć się z całego przedsięwzięcia.

Funkcjonariusze przypominają, że wszelkie przeróbki muszą być zgodne z prawem i normami technicznymi. Inaczej ryzykuje się nie tylko własne zdrowie, ale i bezpieczeństwo innych. Brak odpowiednich zabezpieczeń i dopuszczeń może skończyć się awarią w najmniej oczekiwanym momencie.

No dobrze, ale co na to prawo, bo policjant nie jest od rozstrzygania kwestii technicznych, co jest przecież zrozumiałe. Przepisy w Polsce są dość precyzyjne. Jeśli rower z silnikiem spalinowym mieści się w widełkach do 4 kW mocy i 25 km/h, traktowany jest jak rower i nie wymaga ani prawa jazdy, ani rejestracji. Ale gdy parametry przekroczą te granice, pojazd staje się motorowerem lub motocyklem i trzeba mieć wszystko, co obowiązuje właściciela takiej maszyny, poczynając od ubezpieczenia OC po odpowiednie uprawnienia. Co ważne, na ścieżki rowerowe z silnikiem spalinowym wjechać nie wolno, bo prawo klasyfikuje takie wehikuły jako pojazdy mechaniczne.

Ciekawostką jest jednak stanowisko Sądu Najwyższego sprzed lat. W październiku 2007 roku, w wyroku sygnowanym III KK 270/07, orzeczono, że jeśli rower ma silnik do 50 cm³ i nadal można nim normalnie pedałować, to wciąż pozostaje rowerem, a nie motorowerem. Brzmi jak furtka? Owszem, choć prawo w praktyce potrafi być różnie interpretowane. Policja może stwierdzić, że jednak mamy do czynienia z motorowerem, jak w powyższej sprawie, a  na dodatek urzędy też nie zawsze patrzą na takie samoróbki przychylnie. To orzeczenie bywa jednak mocnym argumentem w sporach i wielokrotnie przywoływano je w podobnych sytuacjach. Musimy poczekać. Zobaczymy, w którym kierunku rozwinie się sprawa zatrzymanego chłopaka z Międzyrzecza.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę