tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pierwsze motocykle odrodzonej Armii Polskiej. Czy je¼dzi³a armia po 123 latach zaborów?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Pierwsze motocykle odrodzonej Armii Polskiej. Czy je¼dzi³a armia po 123 latach zaborów?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.02.08, 10:11 Drukuj

Po zakończeniu I wojny światowej Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. W tym czasie nasz kraj był podzielony pomiędzy trzy mocarstwa. Stan ten nie sprzyjał rozwojowi przemysłu motoryzacyjnego. Nie leżało to w interesie zaborców, traktujących ziemie polskie jako potencjalne zaplecze przyfrontowe.

Po odzyskaniu niepodległości, w listopadzie 1918 roku, Polska borykała się z dużymi trudnościami scalenia i integracji terenów podległych wcześniej oddzielnym organizmom państwowym - z odmiennymi językami urzędowymi, prawami, obyczajami i systemami monetarnymi. Dodatkowo na trzech frontach (wschód, południe i zachód) trwała nadal walka o kształt naszych granic.   

NAS Analytics TAG

W pierwszych latach kształtowania się państwowości Armia Polska posiadała wiele bardzo różnych, i przeważnie zużytych, motocykli. Były to pojazdy pochodzące głównie ze zdobyczy wojennych oraz w mniejszej liczbie z dokonywanych pospiesznych i nieco chaotycznych zakupów w zachodnich demobilach. Ów pośpiech spowodowany był działaniami wojennym na naszych ziemiach. Nie było czasu na badania poligonowe, dysputy i targi, pojazdy były potrzebne na froncie od zaraz.

Zmotoryzowanie armii młodego państwa polskiego wymagało zakupów odpowiedniego sprzętu tam, gdzie tylko to było możliwe. Po zakończeniu I wojny światowej świetną okazją stała się wyprzedaż demobilu. Polska Wojskowa Misja Zakupów, działająca we Francji, zakupiła do końca 1920 roku kilkaset motocykli z demobilu wojsk francuskich, brytyjskich i amerykańskich. Były to głównie pojazdy: Harley-Davidson, Indian, BSA, Triumph i Sunbeam.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

(…) W okres walki o granice weszła Polska z nielicznym taborem motorowym rozmaitego pochodzenia i różnej jakości. W pierwszych miesiącach niepodległości były to przeważnie pojazdy uzyskane w czasie rozbrajania oddziałów niemieckich i austriackich (…). Sytuacja zaczęła poprawiać się stopniowo w drugiej połowie 1919 roku. (…) Zwiększono częstotliwość transportów samochodów z demobilu francuskiego i amerykańskiego, zakupionych we Francji przez Polską Misję Wojskową Zakupów. Do końca maja uzyskano nabyte u przedstawicieli USA we Francji 875 samochody różnych typów i 500 motocykli (marki Indian), zaś do końca 1920 roku Misja wysłała do Polski przypuszczalnie 2271 samochodów oraz ok. 321 motocykli. (…)

Jan Tarczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca "Pojazdy w Wojsku Polskim 1918 - 1939".

W lecie 1921 roku Ministerstwo Spraw Wojskowych rozpoczęło planowane ujednolicanie marek i typów motocykli wojskowych. Ustalono pokojową organizację armii.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê