tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Obni¿ka akcyzy to sposób na zatrzymanie lub obni¿enie cen paliwa?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Obni¿ka akcyzy to sposób na zatrzymanie lub obni¿enie cen paliwa?

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.04, 10:45 Drukuj

Ceny paliw osiągają kolejne rekordy i nie widać końca podwyżek. Nie dość, że przekroczyliśmy granicę cen, które widzieliśmy ostatni raz blisko dekadę temu, to na dodatek coraz realniejszy staje się scenariusz 6,5 zł a nawet 7 zł za litr Pb95. Czy rząd powinien interweniować i skorzystać z możliwości obniżenia cen paliw?

Powyższe pytanie postawili polskim kierowcom ankieterzy Instytutu Badań Pollster. Badanie przeprowadzone na zlecenie "Super Expressu" ujawniło, że 90 proc. Polaków chciałoby zdecydowanej reakcji rządu w tej sprawie, tj. obniżki akcyzy. Tylko 3 proc. ankietowanych jest przeciwnego zdania. 7 procent to niezdecydowani.

NAS Analytics TAG

Czy rząd może podjąć decyzje, które zatrzymałyby galop cen paliwa lub pozwoliłyby je obniżyć? Przede wszystkim trzeba przypomnieć, że w cenie paliwa dodatkowe opłaty stanowią ponad 50 proc. kwoty, którą uiszczamy w kasie stacji benzynowej.  

W przypadku PB95 kosz zakupu w rafinerii to jedynie 48 proc., zaś marża wynosi 4 proc. Dalsze daniny pobiera państwo. Jest to VAT w wysokości 19 proc., opłata paliwowa 3 proc., oraz 26 proc. akcyzy.

Ale rząd nie może dowolnie obniżyć cen na stacjach paliw decydując się na kilkuprocentową obniżkę akcyzy. I nie chodzi wyłącznie o znacznie mniejsze wpływy do kasy państwa.

W praktyce obowiązują nas również unijne minima akcyzy, o czym zresztą wspominał prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej", który został opublikowany 26 października br.

Okazuje się, ze w Polsce funkcjonuje obecnie jedna z najniższych stawek akcyzy w porównaniu do pozostałych państw UE. Jesteśmy blisko dolnego pułapu, a margines jest tak niewielki, że gdyby rząd chciał zrealizować obniżkę cen posługując się akcyzą, paliwo potaniałoby zaledwie o ok. 5-7 groszy. Margines jest zbyt mały, aby tego typu działania w ogóle były opłacalne dla kierowców.

Inna rzecz, że galopujące ceny paliw są głównie problemem obywateli, a nie rządzących. Warto pamiętać, że wraz z wyższymi cenami, rośnie podatek zawarty w paliwie, a więc budżet dostaje więcej środków od kierowców. W obecnej sytuacji ekonomicznej są to bardzo ważne wpływy, których rząd po prostu nie może i nie chce się pozbawiać.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê