tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Południowokoreański rząd obniżył podatki na LPG i inne paliwa silnikowe. Koreańczycy zapłacą mniej na stacjach benzynowych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Południowokoreański rząd obniżył podatki na LPG i inne paliwa silnikowe. Koreańczycy zapłacą mniej na stacjach benzynowych

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.16, 08:43 Drukuj

Seul obniżył podatki na LPG, a także na benzynę i olej napędowy. Dwudziestoprocentowa obniżka będzie na razie obowiązywać przez 6 miesięcy - od listopada do kwietnia. Rozwiązanie rządu ma okiełznać inflację wynikającą ze wzrostu międzynarodowych cen energii i towarów.

Dzięki temu, że rząd obniżył podatki na benzynę, olej napędowy i gaz LPG o 20 procent, mógł zmniejszyć ceny benzyny o 9,5 procent, ceny oleju napędowego o 7,6 procent, a gazu LPG o 4,1 procent.  

NAS Analytics TAG

Sześciomiesięczna obniżka podatków oznacza jednocześnie mniejsze wpływy do budżetu. Południowokoreańskie Ministerstwo Finansów i Gospodarki podało, że budżet zostanie uszczuplony o 2,5 biliona wonów (2,1 mld dolarów).

Posunięcie władz ma zrównoważyć "zewnętrzną presję inflacyjną" ze strony rosnących cen ropy i innych surowców, oraz przeciwdziałać inflacji. Tegoroczna roczna stopa inflacji w Korei Południowej na pewno przekroczy 1,8 proc. szacowane przez rząd.

Dlaczego nasze władze nie obniżą akcyzy i tym samym nie zatrzymają galopu cen paliw? Rzeczywiście w cenie paliwa daniny dla państwa stanowią ponad 50 proc. całości kwoty, która uiszczamy w kasie na stacji benzynowej. Ale sprawa komplikuje się, jeśli przyjrzymy się jej bliżej.  

W przypadku benzyny kosz zakupu w rafinerii to 48 proc. całości, marża wynosi 4 proc. Dalsze daniny pobiera państwo. Jest to VAT w wysokości 19 proc., opłata paliwowa 3 proc., oraz 26 proc. akcyzy.

Ale rząd nie może dowolnie obniżyć cen na stacjach paliw decydując się na kilkuprocentową obniżkę akcyzy. W praktyce obowiązują nas unijne minima akcyzy, o czym zresztą wspominał prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej", który został opublikowany 26 października br.

W Polsce obowiązuje obecnie jedna z najniższych stawek akcyzy w porównaniu do pozostałych państw UE. Jesteśmy blisko dolnego pułapu, a margines jest tak niewielki, że gdyby rząd chciał dokonać obniżki cen posługując się akcyzą, paliwo potaniałoby zaledwie o ok. 5-7 groszy. Margines jest zbyt mały, aby tego typu działania w ogóle były opłacalne dla kierowców.

Inna rzecz, że galopujące ceny paliw są głównie problemem obywateli, a nie rządzących. Warto pamiętać, że wraz z wyższymi cenami, rośnie podatek zawarty w paliwie, a więc budżet dostaje więcej środków od kierowców. W obecnej sytuacji ekonomicznej są to bardzo istotne środki wspierające budżet państwa.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę