tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowy rodzaj akumulatora. Na³adujesz elektryczny motocykl tak szybko, jak zatankuje twój kolega
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowy rodzaj akumulatora. Na³adujesz elektryczny motocykl tak szybko, jak zatankuje twój kolega

Autor: Andrzej Sitek 2022.09.15, 12:30 Drukuj

Zwolennicy pojazdów elektrycznych często wskazują na trójcę głównych problemów tej technologii. To infrastruktura, zasięg i cena. Nawet jeśli jesteś zamożnym mieszkańcem miasta z dostępem do nieskończonej ilości gniazdek elektrycznych, czas ładowania nadal wymaga od 15 minut do 12 godzin.

Czynnik ten odstrasza wielu niedoszłych użytkowników pojazdów elektrycznych, w tym motocykli, ale naukowcy z MIT podobno znaleźli rozwiązanie tego problemu.

NAS Analytics TAG

W pracy opublikowanej przez Donalda Sadowaya z Massachusetts Institute of Technology, zresztą wraz z 15 poważnymi naukowcami, w tym z Peking University, Yunnan University, Wuhan University of Technology, University of Louisville, University of Waterloo i Argonne National Laboratory, profesor chemii materiałowej twierdzi, że znalazł tanie rozwiązanie dla drogich baterii litowo-jonowych.

Celem Sadowaya był znalezienie wydajnego i taniego rozwiązania problemu stacjonarnego magazynowania energii dla zastosowań motoryzacyjnych. Ostatecznie odpowiednim substytutem dla litu okazał się metal najłatwiej dostępny w handlu. Chodzi o  aluminium.

Następnie profesor MIT wybrał najtańszy dostępny niemetal, siarkę, jako drugą elektrodę baterii. Do przenoszenia jonów pomiędzy tymi dwoma punktami Sadoway zastosował elektrolit w postaci stopionej soli. Chociaż skład baterii jest priorytetem dla efektywności kosztowej i łatwo dostępnych zasobów, Sadoway wymienia kilka dodatkowych zalet, głównie niski koszt składników i bezpieczeństwo, ponieważ tego typu bateria aluminiowo-siarkowa jest zasadniczo niepalna.

Innym plusem jest temperatura pracy. Pierwsze testy wykazały, że urządzenie ładowało się 25 razy szybciej w temperaturze 110 stopni Celsjusza w porównaniu do 25 stopni. Co ważne, nowy akumulator generuje ciepło zarówno podczas ładowania, jak i rozładowywania. Dzięki temu może utrzymać optymalną temperaturę pracy, jednocześnie nie dopuszczając do zamarznięcia roztworu soli.

Dodatkowo, elektrolit ze stopionej soli rozpuszcza również gromadzące się metalowe dendryty, które z czasem mogą rozciągać się na dwie elektrody i powodować kłopoty.

Oczywiście tania i stabilna bateria potrzebuje jeszcze wielu testów i na pewno nie trafi do pojazdów od razu, ale Sadoway wierzy, że może pomóc wydatnie przyspieszyć czas ładowania, co miałoby pozytywny wpływ na cały segment pojazdów elektrycznych.

Aktualnie profesor Sadoway udzielił już licencji na patenty systemu swojej nowo założonej firmie Avanti. Obecnym celem naukowca w MIT jest udowodnienie, że jego rozwiązanie będzie wydajne również na dużą skalę. Jeśli testy okażą się obiecujące, nowa technologia przyspieszy zarówno czas ładowania, jak i rozwój branży, w tym oczywiście motocykli zasilanych prądem.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê