tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kluczowe oznaki, że potrzebujesz nowego akumulatora. Dlaczego jako kolejny warto wybrać litowy NOCO?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kluczowe oznaki, że potrzebujesz nowego akumulatora. Dlaczego jako kolejny warto wybrać litowy NOCO?

Autor: Redakcja @ 2022.04.27, 14:50 1 Drukuj

Istnieje kilka symptomów zwiastujących, że akumulator w waszych motocyklach jest zużyty i wymaga wymiany lub naprawy. Objawy te zawsze wskazują, że należy jak najszybciej podjąć niezbędne działania, aby zachować jego żywotność.

Czasami jednak może być już za późno i konieczny będzie zakup nowej baterii, zwłaszcza gdy ta, którą macie zamontowaną, ciągle stwarza powtarzające się problemy.

Wybraliśmy dla was kilka kluczowych oznak wskazujących, że motocykl potrzebuje nowego akumulatora.

Zasiarczenie akumulatora

Zasiarczenie występuje przeważnie gdy akumulator rozładowuje się do zera, czyli nie jest regularnie doładowywany. Stan całkowitego rozładowania akumulatora polega na całkowitym przekształceniu obu elektrod w stały siarczan ołowiu i jest on odwracalny. Jednak po pewnym czasie siarczan ołowiu przechodzi w stan krystaliczny stając się, tym samym, elektrycznym izolatorem. To powoduje spadek pojemności akumulatora. W takiej sytuacji niemożliwe staje się jego naładowanie, ponieważ skrystalizowany siarczan ołowiu nie bierze udziału w procesach chemicznych. Nieużywany akumulator trzeba okresowo doładowywać, aby nie dopuścić do zasiarczenia spowodowanego procesem samorozładowania. Brak reakcji na powtarzający się problem zasiarczenia prowadzi w efekcie do awarii baterii. Wasz akumulator może stracić w krótkim czasie moc rozruchową zmuszając do zakupu nowego.

Nie można odpalić motocykla

Całkowicie rozładowany akumulator oczywiście nie pozwoli na uruchomienie motocykla. Gdy próbujecie odpalić pojazd, a odpowiada wam głucha cisza, warto w pierwszej kolejności sprawdzić właśnie akumulator. Awarię zapłonu mogą powodować również inne czynniki, więc kontrola stanu akumulatora pozwoli uniknąć niepotrzebnego rozbierania całego motocykla. Jeśli akumulator jest słaby lub rozładowany nie uruchomi rozrusznika. Jedyne, co da się czasem usłyszeć, to charakterystyczne pykanie przekaźnika rozrusznika. Jeżeli problem dotyczy akumulatora jedynym realnym rozwiązaniem jest wymiana na nowy.

Zdeformowana (spuchnięta) bateria

Za każdym razem, gdy sprawdzacie stan baterii, warto przyjrzeć się jej wyglądowi. Łatwo jest wykryć wszelkie fizyczne deformacje, takie jak: przebarwienia, przecieki, zerwane klemy, wybrzuszenia, pęknięcia lub wypukłości. Nie powinniście ignorować któregokolwiek z wymienionych znaków. Spuchnięta bateria byłaby potencjalnie niebezpieczna przy dalszym użytkowaniu. Pęcznienie i rozszerzanie wynika z budowy akumulatora kwasowo-ołowiowego. Baterie są skonstruowane tak, aby umożliwić absorpcję gazów uwalnianych podczas reakcji chemicznych w akumulatorze. Jeśli nie zauważycie tego na czas, to bateria może pęknąć, doprowadzając do jej całkowitego uszkodzenia.

Nie trzyma prądu

Akumulator, który nie jest w stanie utrzymać mocy jest martwy. Jeśli akumulator rozładowuje się od razu po pełnym naładowaniu i odłączeniu go od prostownika, to jasny sygnał, że nie warto na nim polegać. Co ważniejsze, ryzykujecie uszkodzenie części elektrycznych oraz elementów układu zapłonowego motocykla, które są od niego zależne. Czasami obwiniamy za usterkę sam akumulator, który tak naprawdę nie jest do końca winny. Zdarza się, że główną przyczyną awarii akumulatora jest regulator napięcia lub wadliwy alternator. Ten ostatni, mając przebicie, może rozładować akumulator, powodując, że nie będzie on w stanie dłużej przechowywać prądu. Dlatego następnym razem, gdy akumulator nie trzyma napięcia, może się okazać konieczne sprawdzenie wszystkich możliwych przyczyn pobocznych.

Naprzemienny odczyt wielu mierników

Niespójny odczyt woltomierza to coś, czym powinniście się martwić, jeśli próbujecie odczytać poziom naładowania akumulatora. Prawidłowo użytkowany woltomierz pokazuje dokładne pomiary. Jednak, jeżeli każda próba odczytania napięcia daje niespójne wyniki, to jasny sygnał, że coś jest nie tak. Najgorszy scenariusz to ten, w którym testujecie akumulator po naładowaniu i nie rejestruje on żadnych pomiarów. Oznaczałoby to, że jest on uszkodzony i wymaga jak najszybszej wymiany. Czasami brak rejestracji na woltomierzu oznacza, że ​​bateria jest po prostu rozładowana i wymaga doładowania. Ale jeśli taki sam odczyt utrzymuje się nawet po naładowaniu, to niestety będziecie zmuszeni kupić nowy akumulator.

Słabo działające światła

Jeśli zauważycie, że przednie światła stają się coraz ciemniejsze, a klakson brzmi ciszej, możecie śmiało sprawdzić stan akumulatora. Są to typowe oznaki, świadczące o jego rozładowaniu i konieczności ponownego naładowania. Ładowanie jest dobrą opcją tylko wtedy, gdy akumulator jest nadal sprawny i raczej nie starszy niż cztery lata. W przeciwnym razie możecie udać się do sklepu po nowy i to wcześniej, niż planowaliście.

Skorodowane i uszkodzone klemy akumulatora

Klemy akumulatora to jedne z fizycznych wskaźników ostrzegających, że bateria jest w słabym stanie. Gdy styki akumulatora są mocno skorodowane, zostaje osłabiony kontakt pomiędzy nimi a przewodami łączącymi z wiązką elektryczną motocykla. W efekcie może to spowodować, że rozrusznik nie zakręci z pełną mocą. Nie należy jednak tracić nadziei, gdyż często wystarczy tylko wyczyścić klemy, a akumulator będzie nadal działał prawidłowo. Jeżeli nie zapobiegniecie korozji klem i nie oczyścicie ich na czas, ich degradacja może być nieodwracalna i nie będzie szansy na przykręcenie do nich przewodów. Pamiętajcie, aby zapobiegać korozji należy regularnie czyścić zaciski, aby zminimalizować skutki zasiarczenia klem.

Wycieki kwasu

Wyciekający kwas może wydostać się przez zaciski lub pęknięcia. Pęknięcia te powstają po nagromadzeniu się gazów chemicznych w akumulatorze, co zwykle prowadzi do wybrzuszenia i pękania obudowy akumulatora. Akumulator w tym stanie staje się niebezpieczny dla motocykla. Również niskie temperatury są główną przyczyną wycieków z akumulatorów motocyklowych. W takich warunkach kwas akumulatorowy może zamarznąć i doprowadzić do rozszerzenia korpusu akumulatora. Jeśli rury wodociągowe pękają przy niskich temperaturach, łatwo sobie wyobrazić, co może się stać z akumulatorem w takich samych warunkach. Realnym rozwiązaniem na zimne dni może być przechowywanie motocykla w cieplejszym pomieszczeniu. Inną opcją jest wyjęcie akumulatora i przezimowanie go w ciepłym miejscu. Wyciek kwasu może być także spowodowany przez użytkowanie starego akumulatora lub jego przeładowanie. Zwracajcie uwagę na wiek baterii i czas jej ładowania oraz sprawdźcie, czy nie robi się gorąca. Wysoka temperatura obudowy może sugerować zwarcie wewnątrz.

Przebarwienia

Jedną z przyczyn odbarwienia obudowy akumulatora może być jakiś płyn wydobywający się z wnętrza motocykla. Jednak nie tylko. Innym czynnikiem powodującym przebarwienia są też procesy elektrochemiczne zachodzące w akumulatorze. Zjawiska te prowadzą do wycieku kwasu, który nie tylko powoduje korozję zewnętrznej obudowy, ale także ją odbarwia. Na pewno nie należy lekceważyć takich przebarwień. Akumulator tracący swój kolor to sygnał, że dni jego pracy dobiegają końca. Powinniście zaplanować wymianę tak szybko, jak to tylko możliwe.

Wiek akumulatora

Czy pamiętacie ostatnią wymianę akumulatora w motocyklu? Jeśli tego nie pamiętacie, to opcje są dwie: albo potrzebujecie nowego akumulatora, albo macie problemy z pamięcią. Najwyższej klasy akumulator motocyklowy powinien wystarczyć na cztery lata eksploatacji bez oznak zużycia. Dzieje się tak tylko wtedy, gdy czynniki zewnętrzne nie wpływają bezpośrednio na jego działanie. Po osiągnięciu pełnego wieku bateria zacznie wykazywać pewne problemy. Przestanie utrzymywać wskazaną przez producenta wartość mocy rozruchowej. Akumulator motocyklowy, który służył wam przez co najmniej cztery lata, osiągnął już wiek emerytalny i zasługuje na zmianę na stanowisku pracy. Powinniście rozważyć zakup nowego markowego akumulatora.

Zadbajcie o akumulator w swoim motocyklu aby zapewnić mu długi okres działania.

Głównym powodem, dla którego większość akumulatorów motocyklowych nigdy nie dożywa pełnego wieku, jest nieostrożność ze strony właściciela. Jeśli zapewnicie swojej baterii odpowiednią pielęgnację, odwdzięczy się ona, służąc dobrze przez długi czas. Jednak, ponieważ jest to element eksploatacyjny, jego wymiana jest nieunikniona i jest tylko kwestią czasu. Większości wymienionych powyżej kłopotów z akumulatorem, możecie uniknąć wybierając produkt litowy z bogatej oferty firmy NOCO. Brak kwasu to brak wycieków, odbarwień i korozji klem. Baterie litowe rozwiązują wszystkie te problemy. Podstawową zaletą baterii litowych, oprócz niskiej wagi, jest "żywotność cyklu", czyli mówiąc prościej, to ile razy można rozładować i naładować baterię. Żywotność akumulatorów litowych wynosi aż 5000 cykli w porównaniu do 1000 cykli akumulatora kwasowo-ołowiowego przed spadkiem wydajności. To znacząca różnica. Kiedy przyszedł czas na wymianę baterii w redakcyjnej Aprilii Shiver 750, wybór padł na produkt firmy NOCO.

Akumulator litowy 500A Powersport

To całkowicie nowy akumulator litowy NOCO Lithium NLP14 12 V Lithium Powersport, akumulator grupy 14, o pojemności 4 Ah (51 Wh) i mocy rozruchowej 500 amperów. Jest lepszy od akumulatorów kwasowo-ołowiowych do motocykli pod każdym względem: brak zasiarczenia, brak aktywacji, brak kwasu, brak konieczności konserwacji, brak wody, a do tego jest w pełni naładowany i gotowy do instalacji. Zapewnia ponad 500 amperów mocy rozruchowej, ponad 50 000 rozruchów i ponad 2000 cykli ładowania, deklasując rywali kwasowo-ołowiowych. Mówiąc najprościej, ma dwa razy więcej mocy, dziesięć razy więcej rozruchów i pięć razy dłuższą żywotność. Oferuje zaawansowany system zarządzania baterią zapewniający maksymalną ochronę z dwukierunkowym aktywnym równoważeniem ogniw dla długotrwałej niezawodności. Ponadto nie jest potrzebny reset BMS. Akumulator można bardzo szybko naładować, zajmuje to dosłownie kilka minut. Wykorzystano do tego najbardziej zaawansowaną technologię szybkiego ładowania, zapewniającą wystarczającą moc rozruchową po zaledwie pięciu minutach ładowania.

Czym najlepiej ładować akumulator?

NOCO Genius 2X2

Genius 2X2 jest jednocześnie dwubankową ładowarką akumulatorów 6 V i 12 V, konserwatorem akumulatorów, ładowarką podtrzymującą i odsiarczaczem akumulatorów. Jest oceniana na 4 ampery (2 ampery na bank) dla wszystkich typów akumulatorów kwasowo-ołowiowych i litowo-jonowych, w tym zalanych, żelowych i AGM, a także akumulatorów morskich i głębokiego cyklu. Wreszcie dostajemy produkt, dzięki któremu będziemy mogli trzymać pod ładowarką w tym samym czasie klasyczny motocykl z instalacją 6V razem z naszym daily, który ma na pokładzie akumulator litowy. Konektory, które zamontowaliśmy na stałe do akumulatora z szybką możliwością podpięcia ładowarki oraz przedłużacz, który jest w zestawie, to bardzo przydatne gadżety. NOCO nie zapomniało też o klasycznych "krokodylkach" do szybkiego podpinania klem. W pudełku dostajecie ponadto kilka rodzajów podłączeń do gniazd sieciowych, dzięki którym nie będzie konieczne szukanie przejściówki, jeśli planujecie podróże zagraniczne.

A na koniec ciekawostka dla użytkowników kamperów. Wiecie, że nowsze pojazdy mają wbudowane baterie litowo-jonowe w części mieszkalnej, a silnik najczęściej odpala przy użyciu akumulatora AGM? Już teraz możecie jednocześnie podłączyć oba systemy do Genius 2X2. Jedna uwaga, dla bezpieczeństwa odłączcie ładowarkę, gdy podpinacie się do zasilania 230V będąc na campingu, czy polu namiotowym.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z działania akumulatora NOCO w motocyklu sportowym, gdzie walczyliśmy o każdy kilogram wagi. Teraz wreszcie mamy akumulator z tej samej serii w motocyklu "codziennym". Możemy śmiało ruszyć w nowy sezon, zaczynając od wycieczki w zbliżający się długi majowy weekend.

Akumulatory NOCO znajdziecie u dystrybutorów na Allegro, stronie Baterie Przemysłowe oraz w Profi-System.


Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę