tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rozpoczęcie sezonu bez falstartu, czyli jaki akumulator motocyklowy wybrać? AGM czy litowo-jonowy LiFePo4?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rozpoczęcie sezonu bez falstartu, czyli jaki akumulator motocyklowy wybrać? AGM czy litowo-jonowy LiFePo4?

Autor: Informacja prasowa @ 2022.03.29, 15:53 Drukuj

Wiosna to czas, na który każdy motocyklista czeka z utęsknieniem. Czas, który kojarzy się z promieniami słońca lekko grzejącym motocyklową kurtkę, szumem wiatru opływającego kask i cudownym dla ucha dźwiękiem silnika. Aby ten scenariusz się ziścił, praktycznie każdy motocykl musi mieć sprawny akumulator.

Bez niego zamiast dźwięku silnika usłyszymy wściekłe terkotanie przekaźnika oznajmiające brak prądu w życiodajnej, dla naszej maszyny, baterii. Wiosna to często czas wyboru akumulatora - AGM czy może litowo-jonowy (litowo-żelazowo-fosforanowy)? Jaki wybrać? Jakie są zalety, a jakie wady tych dwóch różnych rozwiązań?

Zacznijmy może od pierwszego typu, czyli akumulatora AGM, czyli Absorbent Glass Mat, który wykonany jest w technologii kwasowo-ołowiowej. Ze względu na swoją charakterystyczną budowę i wykorzystanie specjalistycznych materiałów, akumulatory tego typu są bardziej wydajne, odporne na wstrząsy i wibracje od zwykłych akumulatorów kwasowych.

Budowa akumulatorów AGM

Akumulator wykonany w technologii AGM jest ulepszoną wersją standardowego akumulatora kwasowo-ołowiowego. Jego konstrukcja oparta jest na ogniwach galwanicznych zbudowanych z elektrody ołowiowej, elektrody dwutlenku ołowiu oraz 37% roztworu kwasu siarkowego, spełniającego funkcję elektrolitu.

Głównym wyróżnikiem akumulatorów AGM jest separator wykonany z włókna szklanego w postaci porowatej maty , która całkowicie wchłania płynny elektrolit.
Dodatkowymi ulepszeniami jest zastosowanie specjalnych stopów ołowiu i cyny. Zestawy płyt wraz z separatorami mają proporcjonalnie większą kompresję, w porównaniu ze standardowymi pakietami płyt, które montowane są w akumulatorze kwasowo-ołowiowym, dzięki czemu są bardzo odporne na wstrząsy i wibracje. Innowacyjnym rozwiązaniem jest również wdrożenie systemu regulacji zaworami VRLA.

VRLA - zawory bezpieczeństwa

Zawory VRLA, czyli Valve regulated lead acid, to system zaworów zamontowanych w szczelnie zamkniętych akumulatorach typu AGM oraz żelowych. Rozwiązanie to ma na celu uniemożliwienie dostania się powietrza oraz zanieczyszczeń do wnętrza akumulatora. Zawory otwierają się w momencie wystąpienia wysokiego ciśnienia wewnątrz akumulatora. Zapobiega to wybrzuszeniu, a nawet pęknięciu i jednocześnie trwałemu uszkodzeniu baterii.

Zastosowanie akumulatorów AGM

Ze względu na kilkukrotnie większą trwałość od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, a co za tym idzie odporność na ogromną liczbę cykli pracy, akumulatory AGM idealnie nadają się do wielokrotnych, niekończących się wręcz rozruchów silnika.

Dodatkowo cząsteczki węgla zawarte w masie aktywnej powodują szybkie przyjmowanie ładunków przez akumulator, co jest niezmiernie ważne przy częstych rozruchach silnika napędowego. Akumulatory AGM stosowane są również w pojazdach o wysokim zapotrzebowaniu na energię elektryczną.

Zalety technologii AGM:

- wydłużony cykl życia
- doskonała moc rozruchowa
- odporność na ekstremalne warunki pogodowe
- obniżone ryzyko rozwarstwienia elektrolitu
- gazoszczelne zamknięcie ogniw
- przystosowanie do pracy w przechyłach (odporność na wibracje, wysoka szczelność)
- rozwiązanie idealne do zastosowań sezonowych
- zdolność szybkiego przyjmowania ładunków
- kilkukrotnie większa żywotność w pracy cyklicznej
- wysoki stopień bezpieczeństwa (poprzez umieszczenie elektrolitu w macie szklanej)
- system wentylacji VRLA
- brak spadku napięcia przez długi okres czasu, pomimo braku użytkowania
- w pełni bezobsługowy, szczelnie zamknięta obudowa uniemożliwiająca wydostanie się elektrolitu na zewnątrz.

Nowość na rynku - akumulator litowo-jonowy w technologii LiFePo4

Drugim, nowoczesnym rozwiązaniem na niezawodny prąd rozruchowy w naszym motocyklu są akumulatory litowo-jonowe, a dokładniej litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePo4).

Niesamowicie niska waga takiej baterii, liczba cykli ładowania na poziomie kilku tysięcy oraz możliwość pracy w każdej pozycji, to niewątpliwe zalety tego rozwiązania.

Akumulator litowo-jonowy to rodzaj akumulatora wielokrotnego ładowania, w którym jony litu przemieszczają się z elektrody ujemnej na dodatnią zarówno podczas rozładowywania, jak i ładowania. Podstawowe komponenty takiego akumulatora to dodatnia i ujemna elektroda oraz elektrolit. Akumulator litowo-jonowy oferuje najlepszy stosunek ilości zmagazynowanej energii do rozmiaru i ciężaru akumulatora. Za wyborem tego typu akumulatora przemawiają też jego zdolność do szybkiego ładowania i dłuższa żywotność. W akumulatorach litowo-jonowych marki Moretti wykorzystuje się fosforan litu (inaczej LiFePO4) ze względu na bezpieczeństwo stosowania, żywotność i dużą gęstość energii (CCA).

Lżejszy, mocniejszy, lepszy...

Nowe akumulatory LiFePO4 firmy Moretti są nawet czterokrotnie lżejsze od akumulatorów ołowiowo-kwasowych, co wpływa na zmniejszenie ogólnej wagi motocykla i pozwala na większe przyspieszenie, lepszy komfort jazdy a w wypadku motocykli terenowych, na lepszą kontrolę nad maszyną. Akumulatory te ładują się o wiele szybciej oraz zapewniają dużo niższy stopień samoistnego rozładowania, co jest ważne dla użytkowania sezonowego motocykli. Akumulatory tego typu cechuje pierwszorzędny stopień bezpieczeństwa, dłuższa żywotność oraz możliwość montażu w różnych miejscach. Są gotowe do użycia od razu po wyjęciu z opakowania i nie wymagają żadnej konserwacji.

Główne zalety akumulatorów LiFePO4:

- nawet czterokrotnie niższa masa od akumulatorów ołowiowo-kwasowych
- niski poziom samorozładowania - dłuższa żywotność nawet w czasie przestoju, idealne do użytku sezonowego
- stałe napięcie rozładowania. Napięcie pozostaje zbliżone do 12,8V podczas rozładowywania aż do wyczerpania akumulatora. Pozwala to na dostarczanie pełnej mocy aż do całkowitego rozładowania
- większe wartości prądu lub mocy szczytowej niż inne akumulatory tego typu  
- superszybkie doładowanie
- bardzo długa żywotność - ponad 2000 cykli
- różne możliwości montażu - również w pozycji odwróconej o 180 stopni
- gotowe do natychmiastowego użycia i bezobsługowe
- wysoka odporność na przegrzewanie się lub reakcje chemiczne, które wpływają na bezpieczeństwo zastosowania akumulatora.

Wybór rodzaju akumulatora do motocykla zależy oczywiście od jego właściciela. Polecamy akumulatory AGM wszystkim motocyklistom, a tym najbardziej wymagającym baterie litowo-jonowe Moretti, idealnie sprawdzające się w pojazdach torowych, terenowych i... każdych innych. Rozpocznij sezon bez falstartu!

Produkty są dostępne w wielu stacjonarnych i internetowych sklepach motocyklowych oraz w serwisach aukcyjnych. Dodatkowe informacje znajdziecie na stronie.


Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę