tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Niedopałki pod kołami. Ale nie tak jak myślicie. Będą w strukturze drogi
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Niedopałki pod kołami. Ale nie tak jak myślicie. Będą w strukturze drogi

Autor: Andrzej Sitek 2025.07.30, 12:03 Drukuj

Naukowcy z Hiszpanii i Włoch opracowali technologię, dzięki której niedopałki papierosów staną się dodatkiem wzmacniającym nawierzchnie drogowe. Wyniki badań zaskoczyły nawet samych autorów.

Motocyklista nie boi się dziur, ale kocha równą drogę. Dlatego wieści z Granady i Bolonii mogą rozgrzać serce każdego, kto z zapałem przecina asfalt. Hiszpańsko-włoski zespół badaczy postanowił bowiem zrobić porządek z najbardziej upierdliwym odpadem świata - niedopałkami - i zamienić je w coś, co realnie poprawi jakość szos. Nie chodzi o chwilowy eksperyment, lecz o technologię, która może odmienić drogi, a przy okazji rozwiązać poważny problem ekologiczny.

NAS Analytics TAG

 Dziewięć miliardów niedopałków każdego roku. Lądują wszędzie, w wodzie, w lasach, w piasku pod kołami. Nie znikają. Gniją, rozkładają się w nieskończoność, zatruwają. Tych odpadów nikt nie chce i nikt nie potrafi przetwarzać. Aż w końcu ktoś pomyślał i wymyślił… A gdyby tak wrzucić je do asfaltu?

Tak powstały granulki, które mogą zrewolucjonizować budownictwo drogowe. Niedopałki, po wcześniejszym pozbyciu się popiołu i końcówek, są mielone, mieszane z woskiem, prasowane, cięte i gotowe do działania. Trafiają prosto do gorącej masy bitumicznej. Tam, pod wpływem temperatury, wosk się rozpływa, a włókna zaczynają pracować jak zbrojenie. Efekt? Większa odporność na pękanie, więcej sprężystości i lepsza plastyczność, którą każdy motocyklista doceni w ostrym zakręcie.

Ale to nie wszystko. Dodatek wosku obniża temperaturę produkcji asfaltu, co oznacza mniej energii, mniej spalin, mniej syfu w powietrzu. Technologia zatem nie tylko sprząta świat, ale i buduje lepsze drogi w bardziej ekologiczny sposób.

Laboratoryjne testy pokazują jednoznacznie, że asfalt wzbogacony o przetworzone niedopałki sprawdza się pod obciążeniem. Nie pęka, nie kruszy się, lepiej znosi chłody i nacisk setek tysięcy kół. I wreszcie daje możliwość wykorzystania recyklatów w takiej ilości, która dotąd oznaczała utratę parametrów nawierzchni. Teraz asfalt z niedopałkiem to twardziel, który zniesie więcej niż niejeden rajdowiec.

Choć projekt dopiero wchodzi w fazę testów w rzeczywistych warunkach, jego potencjał jest ogromny. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, technologia może wejść do szerszego użytku szybciej, niż sądzimy. Zdaje się, że już niedługo będziemy sunąć na swoich maszynach po nawierzchni, w której ukryto coś, co jeszcze niedawno śmierdziało na chodniku.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę