Naxeon I AM. Miejski motocykl przysz³o¶ci. Kolejny...
Naxeon I AM ma być motocyklem miejskim, chociaż nazwa brzmi, jakby właśnie zyskał świadomość. To nie przypadek.
Ten pojazd oferuje szereg inteligentnych technologii zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy, a przy tym został zaprojektowany z myślą o wygodzie i funkcjonalności.
Konkrety? Proszę bardzo. I AM posiada przednią i tylną kamerę, radar wykrywający martwe strefy oraz czujnik ciśnienia w siedzeniu, który aktywuje system interakcji po zajęciu miejsca. Innymi słowy: siadasz, a ten motocykl zaczyna do ciebie gadać. Czad.
Centralnym elementem kokpitu jest 7-calowy ekran dotykowy, zapewniający dostęp do najważniejszych informacji. Motocykl oferuje również łączność 4G, WiFi, Bluetooth i GPS, co umożliwia szeroką integrację z innymi urządzeniami. Dodatkowo wyposażony jest w tempomat, trzy tryby jazdy oraz funkcję cofania, którą znamy w zasadzie wyłącznie z ciężkich krążowników. Nie zabrakło także trybu antykradzieżowego, interaktywnego systemu świetlnego, aplikacji mobilnej oraz bezkluczykowego systemu uruchamiania z wykorzystaniem NFC lub smartfona.
Wiemy już, że dostępne są dwie wersje modelu: I AM oraz 'I AM. Pro. Różnią się one przede wszystkim pojemnością akumulatora i osiągami. Model Lite wyposażono w baterię o pojemności 4,6 kWh, co pozwala na przejechanie do 120 km przy maksymalnej prędkości 95 km/h. Wersja Pro oferuje akumulator 6,5 kWh, zasięg do 180 km oraz prędkość maksymalną wynoszącą 110 km/h. Czas ładowania również różni się w zależności od wersji - model Lite naładuje się od 20 do 80% w ciągu godziny, podczas gdy model Pro potrzebuje na to 1,5 godziny.
Jak już wspomniałem, motocykl uruchamia się bez kluczyka - wystarczy karta NFC lub aplikacja mobilna, która dodatkowo umożliwia monitorowanie parametrów pojazdu oraz śledzenie tras. Kokpit oparty na systemie Android wyświetla w czasie rzeczywistym dane dotyczące ciśnienia w oponach, prędkości i nawigacji.
I AM został zaprojektowany z myślą o ergonomii i łatwości prowadzenia. Siedzisko znajduje się na wysokości 800 mm, a nisko umiejscowione podnóżki oraz płaska kierownica zapewniają komfortową pozycję podczas jazdy. Warto jednak zaznaczyć, że pojazd przeznaczony jest dla jednej osoby - nie przewidziano miejsca dla pasażera. Dzięki 17-calowym kołom i wąskim oponom motocykl jest zwrotny i powinien sprawdzać się w miejskich warunkach. Duży kąt skrętu umożliwia łatwe manewrowanie nawet w zatłoczonych ulicach.
Zawieszenie przednie zastosowane w tym modelu różni się od klasycznych rozwiązań - zamiast tradycyjnego widelca teleskopowego użyto konstrukcji z równoległobocznym przegubem i centralnym amortyzatorem, co minimalizuje efekt nurkowania podczas hamowania. Układ hamulcowy składa się z pojedynczych tarcz z przodu i z tyłu, przy czym przedni zacisk wyposażono w cztery tłoczki. Hamulce zapewniają odpowiednią skuteczność w miejskich warunkach.
Napęd stanowi silnik elektryczny umieszczony w tylnej piaście, generujący moc 10,5 kW (14 KM) i moment obrotowy 270 Nm. W trybie Zig-Zag motocykl przyspiesza od 0 do 50 km/h w 3,5 sekundy, a do 100 km/h w 13,8 sekundy. I AM prawdopodobnie świetnie sprawdzi się w mieście, ale jego maksymalna prędkość 110 km/h sprawia, że nie jest najlepszym wyborem na długie trasy autostradowe. Motocykl można ładować za pomocą gniazda Type 2 - pełne naładowanie zajmuje około 4,5 godziny, a uzupełnienie od 30 do 100 proc. około 2,5 godziny.
Cena modelu Lite wynosi 5 990 euro, a wersji Pro 7 990 euro. W zestawie znajduje się również kabel do ładowania typu 2.
I AM to oczywiście kolejna propozycja z szerokiego spektrum pojazdów zasilanych prądem z gniazdka, który może mieć pewne problemy na aktualnym, nieco mniej przyjaznym elektrykom rynku. Ale czy tak się stanie, to się dopiero okaże.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze