Napêd wodorem coraz bli¿ej. Honda podpisuje umowê z dwoma wielkimi producentami
Choć motocykl na wodór wydaje się utopijnym pomysłem, w rzeczywistości technologia ta nie jest tak odległa, jak może się wydawać. Motocykle takie są też ekologiczne, inaczej niż elektryki.
O pracach Hondy nad technologią wodorową mówi się od dłuższego czasu. W grudniu ubiegłego roku pisaliśmy na temat możliwego zastosowania tej technologii w motocyklach. Dziś pojawiły się nowe informacje, które wskazują na duże zaangażowanie Japończyków w temat alternatywnych źródeł napędu.
Honda podpisała z Nissanem i Toyotą umowę dotyczącą rozwoju technologii ogniw paliwowych. Po złożeniu dokumentacji patentowej, to kolejny krok w stronę budowy motocykla wykorzystującego wodór jako element układu zasilania.
Motocykl taki wykorzystuje silnik elektryczny jako napęd podstawowy. Wodór stosowany jest w ogniwie paliwowym, które przekształca go w energię elektryczną potrzebną do zasilania akumulatorów. Rozwiązanie to, w porównaniu do zwykłych pojazdów elektrycznych, pozwala znaczne skrócenie czasu ładowania - podczas gdy w normalnym elektryku trwa to co najmniej godzinę, pojazd zasilany wodorem można naładować w kilka minut.
Problemem w rozpowszechnieniu tej technologii jest ograniczona liczba stacji wodorowych. W Europie są one rzadkością, głównie ze względu na koszt budowy i pozyskania pierwiastka. Nieco lepiej jest w Japonii, gdzie istnieje już 90 stacji, liczba ta w najbliższym czasie ma się jeszcze podwoić.
Największą zaletą technologii wodorowej jest jest zerowa emisja w całym procesie - od wytworzenia do zużycia w pojeździe. Napęd elektryczny, choć również nie powoduje wydzielania spalin, wymaga obciążającej środowisko produkcji energii elektrycznej. Nad motocyklem zasilanym wodorem pracowały już między innymi firmy Energica i BMW.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzePrze³om przyjdzie, kiedy nauczymy siê pozyskiwaæ wodór bezpo¶rednio z powietrza lub wody. Na razie to niemo¿liwe ale wcze¶niej czy pó¼niej wymy¶limy tak± technologiê. W chwili obecnej stoimy ...
OdpowiedzJe¿eli napêd "wodorowy" jest ekologiczny w przeciwieñstwie do elektrycznego, to bardzo proszê o napisanie, jak ekologicznie pozyskaæ wodór. U³atwienie: Wodór zazwyczaj wystêpuje w zwi±zkach i ...
OdpowiedzMo¿na wykorzystaæ wodór odpadowy z procesów chemicznych du¿ych zak³adów przemys³owych. Mo¿na te¿ wykorzystaæ energiê z farm wiatrowych do produkcji wodoru. Zatem wodór jest mniej wiêcej tak samo ekologiczny, jak napêd stricte elektryczny (BEV). Z drugiej strony, przy ogniwie nie potrzeba tak du¿ych baterii, poniewa¿ nie tyle magazynuj± one energiê, co s± potrzebne do ogarniêcia chwilowych skoków zapotrzebowania na energiê przez pojazd. Przy okazji - ogniwo nie ³aduje baterii w parê minut. Parê minut to mo¿e zaj±æ tankowanie wodoru do zbiornika pojazdu. Niemniej i tak widzê postêp, bo ju¿ nie czytamy, ¿e motocykl bêdzie na wodê... ;-)
Odpowiedz