Motocykle CFMoto z aktywną aerodynamiką. Ciekawy patent chińskiego producenta
Marka CFMoto dołącza do grupy producentów, którzy mają swój patent na aktywną aerodynamikę. Choć widzieliśmy już wiele rozwiązań, to chińska myśl różni się od tego, co pojawiło się dotychczas. Jaki jest pomysł CFMoto na aktywne skrzydła aerodynamiczne?
Aktywna aerodynamika na stałe rozgościła się w świecie samochodów sportowych, ale w przypadku motocykli dopiero od kilku lat producenci eksperymentują z konwencjonalnymi skrzydłami, nie wspominając o systemach aktywnych. Dotychczas swoje patenty przedstawiły marki Honda i BMW. Jeśli chodzi o rozwiązania produkcyjne, to można je spotkać np. w Moto Guzzi V100 Mandello. Teraz do gry chce wkroczyć CFMoto.
Pomysł chińskiego producenta, który został opublikowany przez Cycle World, zakłada, że skrzydła będą zintegrowane z linią owiewek i wysuwane tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Każde z nich ma osobny silnik elektryczny, który odpowiada za wysuwanie i chowanie wingletu. Działanie systemu zależy od prędkości, z jaką porusza się motocykl. Na szkicach patentowych zostało przedstawione na motocyklu sportowym.
Z opisu wynika, że przy niskich prędkościach skrzydła są schowane i aktywują się dopiero w przedziale od 60 do 100 km/h. Na podobnej zasadzie działa wiele skrzydeł aerodynamicznych w samochodach sportowych. Spojlery mogłyby być wykonane z plastiku lub włókna węglowego. Sam mechanizm miałby być aluminiowy lub tytanowy.
Choć pierwszym motocyklem, który ma takie skrzydła, jest koncept z silnikiem o pojemności 500 cm3, to CFMoto mogłoby je zastosować w motocyklu superbike, który zajawiono podczas targów EICMA 2024. Maszyna ma silnik V4 o mocy 209 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm. Na ten moment nie wiadomo jednak czy i kiedy motocykl pojawi się w produkcji.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze