Leasing motocykli i samochodów będzie uszczelniony. Rząd chce ukrócić rodzinne darowizny
Ministerstwo finansów przygotowuje zmiany podatkowe dla przedsiębiorców. Wśród nich znalazły się zapisy, które mają uszczelnić kwestię wykupu pojazdów z leasingu. Obecnie przedsiębiorcy sprytnie omijają konieczność zapłacenia podatku, jeśli pojazd zostanie sprzedany w ciągu 6 lat od wykupu. Na czym polega sztuczka i jakie będą ograniczenia?
W ramach Polskiego Ładu zmieniono m.in. przepisy dotyczące wykupu pojazdów z leasingu. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na taki krok, to przy sprzedaży auta lub motocykla w ciągu 6 lat zapłaci podatek. Ten jest liczony nie od ostatniej faktury, lecz od rzeczywistej wartości w danej chwili. Przedsiębiorcy szybko znaleźli furtkę w postaci darowizny na rzecz najbliższego członka rodziny, która nie jest opodatkowana.
W przypadku przekazania pojazdu w formie darowizny, członek rodziny może go sprzedać już po 6 m-cach i wtedy już nie musi odprowadzać podatku. Rząd chce wydłużyć ten okres do 3 lat. Na stronie projektu czytamy, że projekt ma być przyjęty przez radę ministrów już w III kwartale 2025 r.
Jeżeli zmiana wejdzie w życie, to będzie kolejnym ciosem dla leasingodawców. Portal Business Insider przytacza tu słowa Marty Szafarowskiej, doradcy podatkowego i partnera w Gekko Taxens. W tej wypowiedzi jasno wskazuje ona, że powoli można już mówić o dyskryminacji leasingu operacyjnego poprzez ograniczenie korzyści.
Jakie opcje pozostają na stole, jeżeli leasing przestaje być opłacalny? W przypadku samochodów sprawa jest prosta - można skorzystać z opcji najmu lub abonamentu. Dzięki temu w jednej opłacie przedsiębiorca często ma pokryty całkowity koszt użytkowania samochodu, a więc ubezpieczenie, przeglądy gwarancyjne, sezonową wymianę opon itp. Są też usługi dodatkowe w postaci serwisów door-2-door. Po zakończeniu okresu obowiązywania umowy użytkownik zwraca auto, bierze nowe, a sprzedażą używanego zajmuje się dealer.
W przypadku motocykli sprawa jest trudniejsza, bo sam interes jest sezonowy, a więc mniej opłacalny. Tu cały czas króluje leasing. Zdarzały się próby wprowadzenia usługi abonamentu lub wynajmu, ale zakończyły się niepowodzeniem. Polska nie jest tu odosobnionym przypadkiem. Na razie propozycja zmian jest w fazie projektu i jeszcze wszystko może się zmienić.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze