tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kto uratuje rynek elektryków? Niemcy ich ju¿ nie chc±
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kto uratuje rynek elektryków? Niemcy ich ju¿ nie chc±

Autor: Andrzej Sitek 2025.01.29, 09:40 Drukuj

To solidne potknięcie zasilanego prądem segmentu pojazdów. Niemcy przeżywają wyraźny spadek zainteresowania elektrykami, a liczby mówią same za siebie.

Rok 2024 okazał się dla e-pojazdów katastrofalny - w porównaniu do poprzedniego roku liczba nowo zarejestrowanych maszyn spadła o niemal 27,5 proc. Oznacza to, że na niemieckie drogi wyjechało tylko 380 tysięcy takich aut. Co więcej, średnia emisja CO₂ w tym czasie wzrosła o 4,2 proc., co dodatkowo podsyca kontrowersje wokół tematu ekologii i niskoemisyjnych pojazdów.

NAS Analytics TAG

Jednym z kluczowych powodów załamania jest nagłe zakończenie rządowych dopłat do zakupu elektryków pod koniec 2023 roku. Okazuje się, że bez finansowego wsparcia niemieccy kierowcy nie są skłonni inwestować w pojazdy na prąd. Jak podkreślają eksperci, rynek wciąż czeka na stabilizację, ale niepewność klientów i powściągliwość w zakupach utrzymują się mimo pojawiania się nowych modeli.

Na rynku odczuwalne są także turbulencje wśród tańszej konkurencji z Chin, która wcześniej zdobywała popularność głównie dzięki przystępniejszym cenom. Ale dane analityków wskazują, że spadek sprzedaży nie ominął również chińskich producentów, co wynika m.in. z unijnych ceł, które dodatkowo komplikują sytuację zagranicznych gigantów motoryzacyjnych.

Tymczasem, w obliczu pogłębiającego się kryzysu, niemieckie kraje związkowe Saarland i Dolna Saksonia zaproponowały powrót do systemu dofinansowań, ale pomysł ten wzbudza ogromne kontrowersje. Zamiast rządowych środków, za nową falę dopłat mieliby zapłacić... kierowcy pojazdów spalinowych. Jak? Poprzez stopniowe podnoszenie akcyzy na olej napędowy, aż do poziomu podatku obowiązującego na benzynę. Oznaczałoby to koniec tzw. przywileju diesla, który obecnie wynosi 47,04 centa na litr wobec 65,45 centa za litr benzyny.

Taka propozycja już wywołała oburzenie niemieckich kierowców. Ci, którzy od lat korzystają z diesli, już teraz płacą wyższy podatek za pojemność skokową silnika - 9,50 euro za każde rozpoczęte 100 cm³ w porównaniu do 2 euro dla właścicieli benzyniaków. Dodatkowo, do ich rachunku doliczana jest specjalna opłata za emisję CO₂, jeśli pojazd przekracza normę 95 g/km. Mimo licznych głosów sprzeciwu projekt cieszy się poparciem władz Hesji i czeka na ocenę przez rząd federalny. Czy to oznacza kolejne finansowe obciążenie dla kierowców spalinówek, by utrzymać elektryczną rewolucję przy życiu?

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê