E-Autostrada w Niemczech zostanie zamkniêta po 5 latach dzia³ania. Co dalej z transportem elektrycznym?
Elektryfikacja transportu rozwija się nie tylko w sektorze pojazdów osobowych, ale również w transporcie ciężarowym.
Niemiecka E-Autostrada była jednym z pierwszych testów mających na celu uczynienie transportu ciężarowego bardziej przyjaznym dla środowiska. Jednak po pięciu latach testów, projekt zostanie zakończony.
W 2018 roku na autostradzie A1 między Reinfeld a Lubeką otwarto pięciokilometrowy odcinek testowy, na którym ciężarówki mogły być zasilane prądem podczas jazdy dzięki nadziemnym liniom energetycznym. Celem inwestycji było stworzenie podstaw dla bardziej ekologicznego transportu ciężarowego. Teraz jednak projekt zostanie zakończony, a infrastruktura zostanie zdemontowana.
"Finansowanie projektu zakończy się zgodnie z planem pod koniec tego roku" - wyjaśnia rzecznik Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK). Dodał, że projekt był eksperymentalny i badawczy, dlatego ministerstwo nie przewiduje dalszego finansowania. Według raportu Lübecker Nachrichten Tobis von der Heide (CDU), sekretarz stanu ds. transportu w Szlezwiku-Holsztynie, apelował o przedłużenie projektu, zwracając uwagę na ekologiczne zobowiązania regionu.
Odcinki testowe E-Autostrady miały długość pięciu kilometrów i były zbudowane na wzór torów tramwajowych. Dzięki nim hybrydowe ciężarówki mogły podczas jazdy pobierać energię z nadziemnych linii za pomocą pantografu, przypominającego ten stosowany w tramwajach. Gdy ciężarówka znajdowała się poza zasięgiem linii energetycznych, automatycznie włączał się silnik diesla.
Testowy odcinek E-Autostrady między Reinfeld a Lubeką był regularnie użytkowany. Przez ten odcinek jeździły m.in. hybrydowe ciężarówki Bode oraz całkowicie elektryczny, 29-tonowy samochód ciężarowy. Celem eksperymentu było sprawdzenie, czy dynamiczne ładowanie ciężarówek podczas jazdy działa w rzeczywistych warunkach i czy technologia spełnia wymagania nowoczesnych przedsiębiorstw logistycznych.
Pomimo dobrych wyników testów, decyzja o zakończeniu finansowania projektu stawia pod znakiem zapytania przyszłość technologii i właściwie nie wiadomo, co z przyszłością elektryfikacji transportu ciężarowego w Niemczech. Choć projekt pokazał, że technologia dynamicznego ładowania może działać, konieczne są dalsze badania i inwestycje, aby uczynić transport ciężarowy bardziej ekologicznym na szerszą skalę. Władze Szlezwika-Holsztynu nadal podkreślają potrzebę rozwoju zielonej energii i ekologicznych rozwiązań transportowych, co może oznaczać, że inne inicjatywy mogą być rozwijane w przyszłości.
Zakończenie projektu E-Autostrady jest krokiem wstecz, ale także okazją do przemyślenia i udoskonalenia podejścia do ekologicznego transportu ciężarowego. W obliczu globalnych wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi rozwój technologii zrównoważonego transportu pozostaje kluczowym elementem w walce o czystsze środowisko. Szkoda tylko, że walką o czystszy świat toczy się głównie w Europie, która ponosi również największe koszty tych zmian. Czy Niemcy zwinęli projekt E-Autostrady, bo po prostu okazał się nieekonomiczny?
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze