Kove 800X, test wersji Pro za 42 900 zł. Taniej, niekoniecznie gorzej!
Kove 800X Pro to motocykl, który wzbudza zainteresowanie na rynku motocykli Adventure. Najpierw spore poruszenie wywołał udział motocykli marki Kove w Rajdzie Dakar. Mało, że wystartowały, to jeszcze go ukończyły. I to już w pierwszym starcie. Potem pojawiły się w Polsce różne modele Kove, które zwracały na siebie uwagę zaskakująco dobrym wykonaniem. Patrząc na KOVE nie masz wrażenia, że to motocykl tani. Za sprawą użytych materiałów, jakości ich spasowania i znakomitego design"u odnosisz wrażenie, że patrzysz na dobry motocykl z wyższej półki cenowej. Postanowiliśmy więc bliżej przyjrzeć się modelowi, który ma konkurować w najbardziej lukratywnym i obleganym rynku średnich motocykli turystyczno-wyprawowych. Oto przemyślenia na temat tego, co ten motocykl oznacza dla branży motocyklowej i jakie ma szanse w starciu z konkurencją.
Motocykl Kove 800X Pro jest odpowiedzią chińskiego producenta na rosnące zapotrzebowanie na motocykle klasy Adventure w Europie i na całym świecie. Chińczycy, znani ze swojej pragmatyczności, zdecydowali się wejść na rynek z modelem, który ma szansę zagrozić pozycji ugruntowanych marek.
Silnik Kove 800X na licencji KTM
Kove 800X Pro wyposażony jest w dwucylindrowy silnik o mocy około 96 KM, licencjonowany przez KTM. To ten sam silnik, który napędzał KTM 790 Adventure czy też Duke 790. Jest to nowoczesna, kompaktowa jednostka, która zapewnia wysoką moc i niskie zużycie paliwa, idealnie nadając się do motocykli klasy Adventure.
Jak jeździ Kove 800X. Zobcz mój test video »
Wersje i zawieszenie
Model 800X Pro oferowany jest w trzech wersjach: Adventure, Pro i Rally, które będą się różniły od siebie zmianami w zawieszeniu. Wersja Pro, którą omawiamy, wyposażona jest w zawieszenie chińskiego producenta, które, choć mniej znane, dorównuje zachodnim standardom. Skok zawieszenia wynoszący 210 mm oraz koła o średnicach 21 cali z przodu i 18 cali z tyłu sprawiają, że motocykl ten świetnie radzi sobie w terenie. Zwłaszcza po "obuciu" go w offroadowe kapcie.
Konstrukcja Kove 800X Pro jest minimalistyczna, co pozwala na osiągnięcie niskiej masy - około 170 kg na sucho. Motocykl jest zwarty i kompaktowy, co czyni go łatwym w manewrowaniu. Zbiornik paliwa o pojemności 19 litrów oraz krótka, przyspawana rama pomocnicza zapewniają stabilność i wytrzymałość. Ergonomia jest dobrze przemyślana, z regulowaną kierownicą i wygodnymi podnóżkami, co pozwala na komfortową jazdę zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Miejsca jest dużo i nawet przy moim wzroście ponad 180 cm miałem na tym motocyklu dużo miejsca.
Wyposażenie i wykończenie Kove 800X ADV
Motocykl wyposażony jest w szeroką, regulowaną kierownicę, która zapewnia dobrą kontrolę i minimalizuje drgania. Podnóżki z gumowymi wkładkami amortyzują wibracje, a jednocześnie oferują solidne oparcie podczas jazdy na stojąco. Wyświetlacz jest czytelny i logicznie zaprojektowany, oferując wszystkie niezbędne informacje.
Motocykl wyposażony jest w zaciski hamulcowe marki TAISKO i ABS. Ten układ hamulcowy działa efektywnie zarówno na szosie, jak i w terenie. System ABS oferuje różne tryby, dostosowane do różnych warunków jazdy. Steruje tym układ BOSCHA, który znajdziecie pod kanapą. Co ciekawe jest on również produkowany w Chinach.
Jak jeździ Kove 800X?
Silnik Kove 800X Pro zapewnia bardzo dobre osiągi, zarówno na szosie, jak i w terenie. Jest dynamiczny i szybko reaguje na dodanie gazu. Motocykl jest lekki, co ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach, a przy większych prędkościach kompaktowe gabaryty i niska masa sprawiają, że jest stabilny i przewidywalny.
W terenie Kove 800X Pro sprawdza się dobrze, choć silnik może być nieco zbyt żywiołowy i nerwowy. Każde dodatnie i odjęcie gazu powoduje wyczuwalne, lekkie szarpnięcia przód tył. Dlatego KTM zdecydował się zwiększyć pojemność w swoich średniach, bo osiągnięcie tak wysokiej mocy z silnika o pojemności trochę poniżej 790 cm3 skutkuje mniejszą inercją jednostki napędowej. Ruchy manetką gazu są przez to bardziej odczuwalne i przydałaby się tutaj w terenie trochę większa bezwładność. Wymaga to też większej kondycji od kierowcy, którego mięśnie muszą przyjmować trochę większe obciążenia.
Zawieszenie jest stabilne, ale nieco sztywne, co może wpływać na trakcję w bardziej wymagającym terenie. Mimo to, niska masa i duża moc czynią go atrakcyjnym wyborem dla entuzjastów off roadu. Trochę zastrzeżeń mam do skrzyni biegów, która przy braku quickshiftera wymaga większej precyzji, niż konstrukcje wyposażone w elektroniczne wspomagacze.
Siedząc na Kove odnosisz wrażenie, że jedziesz motocyklem europejskim. Nic się tu nie trzęsie, silnik pracuje bardzo fajnie, podobnie jak w KTM 790 Adventure czy Duke 790. Dobrze manewruje się nim przy małych prędkościach. Nie ma tu wyszukanej ochrony przed wiatrem. Mała szyba z przodu nie daje zbyt dużej wygody przy poruszaniu się z dużymi prędkościami.
Podsumowanie
Kove 800X Pro to obiecujący motocykl, który może zrewolucjonizować rynek motocykli Adventure. Oferując sprawdzoną technologię i solidne osiągi w konkurencyjnej cenie (około 42 000 zł - 43 000 zł), ma szansę stać się poważnym rywalem dla uznanych marek. Chińska precyzja i pragmatyzm, które napędzają rozwój tego modelu, mogą wkrótce uczynić go popularnym wyborem wśród motocyklistów na całym świecie.
Kove 800X Dane Techniczne
Silnik
|
Typ silnika |
Chłodzony cieczą, Rzędowy, dwucylindrowy, DOHC |
|
Zawory |
8 zaworów, 4 zawory na każdy cylinder |
|
Średnica x skok tłoka (mm) |
88x65.7 |
|
Pojemność skokowa (cm³) |
799 |
|
Moc maksymalna (kW/obr./min.) |
69,5/9000 |
|
Moc (KM) |
95 |
|
Max. moment obrotowy (N*M/obr./min.) |
79/7500 |
|
Układ zasilania |
EFI |
Wyposażenie
|
Typ ramy |
Typu Diament |
|
Skrzynia biegów |
Sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, 6 biegów, napęd łańcuchowy |
|
Kąt pochylenia zaczepu |
26,15 |
|
Przednie zawieszenie |
KYB, Odwrócony widelec teleskopowy, Pełna regulacja |
|
Tylne zawieszenie |
KYB Regulowane |
|
Opony (przód/tył) |
Pirelli, 90/90-21 150/70-18, Bezdętkowe |
|
Felgi (przód/tył) |
Koło szprychowe |
|
Hamulec przedni |
TAISKO, Dwutarczowy 310mm, Czterotłoczkowy zacisk przeciwstawny, ABS |
|
Hamulec Tylny |
TAISKO, Jednotarczowy, Jednotłoczkowy zacisk hamulcowy ABS |
|
Światło |
LED |
|
Kąt skrętu |
35/35 |
Wymiary i masy
|
Masa całkowita (kg) |
190 |
|
Wysokość siedziska (mm) |
875/865 |
|
Prześwit (mm) |
275 |
|
Rozstaw osi kół |
1510 |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) |
2230 x 880 x 1380 |
|
Moc (KM) |
97 |
|
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
20 |





































Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze