tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jakie wybrać opony do motocykla?
NAS Analytics TAG

Jakie wybrać opony do motocykla?

Autor: Artykuł sponsorowany 2019.05.14, 11:34 Drukuj

Dobór właściwych opon motocyklowych to kluczowy element wpływający na nasze bezpieczeństwo, prowadzenie motocykla, a nawet komfort jazdy. Jakie opony wybrać do swojego motocykla? Radzimy!

Warto pamiętać, że opony to jedyne elementy łączące motocykl z nawierzchnią. Najlepsze zawieszenie, najnowocześniejsza elektronika, ani najsprawniejszy kierowca na nic się nie zdadzą, jeśli motocykl nie ma właściwych opon w dobrym stanie i z poprawnie dobranym ciśnieniem.

Podstawowe pytanie, jakie musimy sobie zadać przy zakupie nowych opon, to „jaki mam motocykl i jak najczęściej z niego korzystam?”. Na ulicy będzie marny użytek z nawet najlepszych opon wyścigowych i odwrotnie. Nie istnieją jedne opony idealne do wszystkiego. Jest jednak wiele rozwiązań pośrednich, które mogą idealnie pasować do naszych zastosowań…

Jakie opony na ulicę?

W warunkach drogowych liczy się przyczepność w każdych warunkach – nie tylko na suchej, ale też na mokrej nawierzchni. Ogromne znaczenie ma również tempo rozgrzewania opony to optymalnej temperatury pracy. Od takich opon oczekujemy też możliwie jak największego przebiegu, zanim będzie konieczna ponowna wymiana opon na nowe. Po ulicach jeździmy na oponach drogowych, a nie torowych!

W tej kategorii znakomite opinie zbiera nowa opona Dunlop SportSmart Mk3, która świetnie wywiązuje się ze wszystkich powyższych zadań. SportSmart Mk3 doskonale nadaje się do motocykli typu naked, turystyczno-sportowych oraz sportowych, do szybkiej i dynamicznej jazdy po zakrętach.

Dunlop SportSmart Mk3 nie występują w szerokiej gamie rozmiarowej (dostępne pięć rozmiarów tylnej opony i jeden rozmiar przedniej), więc jeśli nie jesteś w stanie dobrać tych opon do swojego motocykla, możesz sięgnąć po zbliżone do Mk3 pod względem charakteru opony Dunlop SportSmart 2 Max, dostępne w znacznie szerszej gamie rozmiarowej. Dobrym rozwiązaniem będą również jeszcze bardziej nastawione na turystykę Dunlop RoadSmart III.

Jakie opony na ulicę i na tor?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na wyżej wymienionych oponach drogowych wybrać się raz czy dwa na tor. Jeśli jednak zamierzamy pojawiać się na torze regularnie i chcemy jeździć szybciej, warto sięgnąć po opony stworzone z myślą o użytkowaniu pół na pół ulica/tor. Takimi oponami są Dunlop SportSmart TT.

Jest to najbardziej sportowy model opony Dunlop, spośród opon rekomendowanych przez producenta do użytkowania na ulicach. Bardzo krótki czas rozgrzewania i co najważniejsze – na torze nie musimy jeszcze stosować koców grzewczych (w przeciwieństwie do już typowo torowych GP Racer D212). Idealne dla wszystkich miłośników częstych wizyt na imprezach typu track day, ale korzystających z motocykla również na co dzień, czy lubiących szybko pojeździć po zakrętach.

Dlaczego nie warto jeździć po ulicach na oponach stworzony z myślą głównie o jeździe po torze? Powodów jest wiele. W zestawieniu ze SportSmart TT, opony typowo torowe (np. GP Racer D212) potrzebują więcej czasu, aby się rozgrzać. Ponadto mają również wyższą temperaturę pracy, co oznacza, że w drogowych warunkach w ogóle może się pojawić problem z ich właściwym dogrzaniem (niedogrzane nie zapewnią oczekiwanej przyczepności). W przypadku takich opon należy również stosować koce grzewcze, gdyż wielokrotny proces nagrzewania i studzenia, przyspiesza ich zużycie.

Jakie opony na tor?

Dopiero w sytuacji, kiedy niemal całkowicie rezygnujesz z jazdy po ulicach na koszt jazdy torowej, warto sięgnąć po opony o typowo torowym przeznaczeniu, jak np. Dunlop GP Racer D212, których możesz używać zarówno do treningów, jak i startów w amatorskich wyścigach. Są to opony wywodzące się z legendarnych D212 GP Pro, przygotowanych przez firmę Dunlop specjalnie na wyścigi TT na Wyspie Man. Więcej o sportowych oponach marki Dunlop znajdziecie na oficjalnej stronie producenta.

Jakie opony na ulicę i w lekki teren?

Motocykle z kategorii ochrzczonej przez niektórych nazwą „turystyczne-enduro”, przez innych nazywane po prostu turystyczno-terenowymi, stawiają przed oponami zupełnie odmienne wyzwania. Właściciele takich maszyn oczekują od opon stosunkowo dużej wszechstronności. O ile użytkujesz swój motocykl na trasie i w lekkim terenie, unikając błota, czy kopnego piachu, ale zjeżdżając od czasu do czasu na szutry, leśne ścieżki, czy kamieniste drogi, optymalnym rozwiązaniem będą opony takie jak Dunlop SmartTrail Max.

Opony Dunlop TrailSmart Max posiadają ciekawą rzeźbę bieżnika z rowkami krzyżowymi - Crass Groove Tread (xGT) i płaską, dużą kostką, która zapewni bardzo dobrą przyczepność na utwardzonych drogach i sprawdzi się w lekkim terenie.

Jakie opony do cruisera?

W przypadku cruiserów i ciężkich motocykli turystycznych liczą się: stabilność prowadzenia, duże przebiegi, równomierne zużycie i zmniejszony poziom hałasu. W powyższych kategoriach przodują opony Dunlop Elite 4. Do maszyn amerykańskich stworzono specjalny model American Elite. Więcej opon do motocykli klasycznych, customów, czy chopperów znajdziecie na oficjalnej stronie marki Dunlop.

Jakie opony w teren?

Jakie opony w teren, to oczywiście pytanie postawione zbyt ogólnie. Tutaj należałoby doprecyzować, czy mówimy o enduro, rajdach Cross Country, czy może motocrossie? Na każdym z tych pól potężne doświadczenia i wiedza zbierane latami przez firmę Dunlop w wyścigach terenowych zaowocowały dopracowanymi oponami na najwyższym poziomie. Zajrzyj na stronę Dunlop i wyszukaj właściwe opony w kategorii off-road, w zależności od warunków, w jakich chcesz być najlepszy…

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę