tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak jedzi motocyklem w zakrtach. Tor jazdy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak jedzi motocyklem w zakrtach. Tor jazdy

Autor: Raff 2020.07.16, 10:28 Drukuj

Tor jazdy, zwany też nitką przejazdu, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty. To właśnie od toru jazdy zależy czy bezpiecznie pokonasz zakręt, czy tuż za jego szczytem spotkasz się z ciężarówką.

W największym skrócie tor jazdy to wirtualna linia, po której powinien jechać motocyklista, by pokonać zakręt (lub serię zakrętów) w najbezpieczniejszy lub najbardziej efektywny sposób. Pojęcie nitki przejazdu lub toru jazdy stosuje się zarówno w odniesieniu do jazdy torowej, jak i do ruchu na drogach publicznych. Tor zostawmy jednak na inną okazję, w tym artykule chcemy pokazać podstawy dotyczące linii przejazdu podczas codziennego pokonywania zakrętów.

NAS Analytics TAG

Pas ruchu na polskiej drodze ma przeciętnie około 2,5-3 metry. Szerokość obrysu motocykla podczas jazdy na wprost jest znacznie mniejsza od tych wartości, jednak sytuacja zmienia się w zakręcie. Jeśli obierzesz zły tor jazdy, twój obrys zajmie przeciwległy pas ruchu, co oznacza ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z przeciwka.

Nitka przejazdu

Planując wejście w zakręt musisz zatem wyobrazić sobie wirtualną linię, po której będziesz się poruszać tak, by cały twój obrys (kierowca i motocykl) zmieścił się na twoim pasie ruchu. Kluczowym momentem jest wejście w zakręt - to od niego zależy, czy cała operacja jego pokonania przebiegnie bezpiecznie.

Aby dobrze wejść w zakręt, musisz tak dostosować prędkość i miejsce złożenia motocykla, by jeszcze przed rozpoczęciem manewru mieć możliwie najlepszą widoczność. Jest to niezbędne, by zostawić sobie margines bezpieczeństwa w razie napotkania w zakręcie nieoczekiwanej sytuacji - żwiru, dziury, zwierzęcia lub kierowcy ścinającego zakręt.

Można to osiągnąć wykorzystując optymalny tor jazdy. Jeśli wchodzisz w lewy zakręt, trzymaj się prawej krawędzi swojego pasa ruchu. W ten sposób zapewniasz sobie maksymalną widoczność tego zakrętu, a po pochyleniu motocykla, jego obrys znajduje się w całości na twoim pasie. Jest to możliwe, kiedy masz odpowiednią nitkę przejazdu.

Jeśli wchodzisz w zakręt prawy, trzymaj się blisko osi jezdni. W ten sposób zyskasz optymalne pole widzenia dla zakrętu. I podobnie - po złożeniu, obrys motocykla w całości zmieści się na pasie ruchu. A co w sytuacji, gdy napotkasz serię zakrętów? Zasada jest ta sama - w lewy zakręt wchodź przy prawej krawędzi jezdni, w prawy blisko jej osi. Postaraj się wyobrazić sobie linię namalowaną na drodze.

Czego nie robić w zakręcie

W żadnym wypadku nie ścinaj zakrętów, nawet jeśli jest na nim pusto i masz dobrą widoczność. Dlaczego? Bo ignorowanie zasad bezpieczeństwa na rzecz wygody spowoduje, że nabierzesz złego nawyku. W sytuacji, gdy trafisz później na zakręt z ograniczoną widocznością, możesz nieświadomie go ściąć.

To zaś, w przypadku ślepego zakrętu może okazać się pułapką. Ścięcie lewego zakrętu to ryzyko kolizji z innym pojazdem, zwłaszcza ciężarowym, który obrysem może wystawać na twój pas ruchu. Ale ścinanie prawych zakrętów też bywa niebezpieczne. Jeśli taki łuk ma ostry profil, możesz zostać wyrzucony na przeciwległy pas.

Znakomitym sposobem na trening toru jazdy jest wizyta na torze szkoleniowym. Tam, pod okiem wykwalifikowanego instruktora, można w bezpiecznych warunkach doskonalić własną technikę jazdy.

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr