tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak bardzo efektownie p³on± akumulatory w pojazdach elektrycznych podczas ³adowania...
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak bardzo efektownie p³on± akumulatory w pojazdach elektrycznych podczas ³adowania...

Autor: Alonzo 2021.01.29, 23:25 Drukuj

Dotychczas pojazdy były napędzane benzyną. Benzyna jest środkiem łatwopalnym, więc w trakcie wypadku lub podczas nieumiejętnego tankowania na stacji może się zapalić. Od lat był to problem w motor sportach, a ogień odebrał życie większej liczbie kierowców, niż inne obrażenia podczas wypadków. Elektryczność miała przynieść ulgę, bo pojazdy miały być prostsze i mniej kapryśnie. W szczególności miały nie być bombami na kołach, wypełnionymi dziesiątkami litrów łatwopalnych substancji. 

Motocykle nie miały tych problemów z paliwem, co samochody. Motocykliści nie są zamknięci w metalowych klatach, dodatkowo przypięci do nich pasami. Teraz motocykliści i kierowcy samochodów stają przed wspólnym problemem: zapalaniem się akumulatorów z powodu przeładowania lub przegrzania. Chociaż producenci zabezpieczyli się przed tymi zagrożeniami, to w rzeczywistości nie ma rzeczy niemożliwych. Do eksplozji baterii może dojść, gdy zostanie ona przeładowana. Dlatego producenci instalują w akumulatorach system BMS (battery management system). System ten monitoruje napięcie, temperaturę oraz parę innych parametrów i odcina prąd, gdy wykryje odchylenia od bezpiecznych wartości. Żeby uniknąć przeładowania akumulatora, wiele pojazdów dopuszcza ładowanie tylko do 80% maksymalnej pojemności. Żeby uniknąć przegrzania, system BMS zarządza specjalnym układem chłodzenia, który może wykorzystywać powietrze lub specjalną ciecz chłodzącą. 

Advertisement
NAS Analytics TAG

Napęd elektryczny, zasilany z systemu akumulatorów, ma jednak przypadłości, typowe dla otaczające nas, niedoskonałego świata. Może wystąpić w nim awaria, może zostać amatorsko zmodyfikowany lub może - po prostu - ulec uszkodzeniu w wyniku wypadku. Każdy, kto miał do czynienia z mechaniką motocyklową, wie, jak bardzo niefachowi mechanicy i domorośli amatorzy mogą zepsuć różne rzeczy w motocyklu. Łatwość budowania pojazdów elektrycznych sprawia, że nowe modele próbują budować coraz to nowe firmy, nie zawsze mające do tego właściwe predyspozycje. Oto film, pokazujący, do czego może doprowadzić usterka w systemie zasilania pojazdu elektrycznego:

Długi czas ładowania pojazdów elektrycznych sprawia, że trudno oprzeć się pokusie ładowania ich podczas postoju w domu. Niestety, zdarzały się już przypadki, w których za przyczynę pożarów uważano zapalenie się pojazdu elektrycznego:

https://www.scigacz.pl/Warszawa,,splonal,blok,i, blisko,50,aut,Przyczyna,mogl,byc,pojazd, elektryczny,39670.html

To z pewnością argument w rękach osób, które uważają, że jeszcze za wcześnie na elektryczne motocykle lub które mówią, że takie jednoślady nie mają miejsca w motocyklowej rodzinie. Być może przyszłość jest elektryczna, ale dobrze byłoby dochodzić do niej ostrożnie, testując najpierw w praktyce różne rozwiązania i osiągając wiarygodny poziom bezpieczeństwa. 

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê