Honda CB125F - mistrzyni śródmieścia

Autor: Lovtza 2015.04.20, 13:59 71 Drukuj

Jeśli tylko śledzicie to, co dzieje się na rynku motocyklowym, z pewnością wiecie jakie maszyny najchętniej znajdują teraz nabywców w salonach. Zgadza się, to 125-tki. Do walki o nowego klienta przygotowali się praktycznie wszyscy importerzy oferujący w Polce maszyny tej klasy. Prezentowana Honda CB125F jest tegoroczną nowością i wszystko wskazuje na to, że będzie dla Hondy mocnym argumentem przy pozyskiwaniu klientów korzystających z jednośladów na podstawie prawa jazdy kategorii B.

Prostota jest przejawem geniuszu

Zacznijmy od samego początku. Zapotrzebowanie na małe motocykle rośnie na całym świecie, dopiero niedawno pojawiło się ono także u nas. W walce o klienta sięgającego po masowy produkt, sprzedawany jako remedium na korki i jako sposób na oszczędzenie czasu i pieniędzy liczą się właśnie… pieniądze. To nie są zabawki do szpanowania pod klubami nocnymi tylko konie robocze do codziennych dojazdów do pracy. Aby mieć szanse w walce o tego konkretnego klienta, sprzęt nie może być drogi.

Nowa Honda CB125F została uproszczona w takim zakresie jak tylko było to możliwe. Napędzana jest jednocylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem. Klasyczne nadwozie i klasyczne podwozie z dwoma amortyzatorami nie kryją w sobie żadnych fajerwerków, z tyłu wykorzystano tańszy w produkcji hamulec bębnowy.

Z drugie jednak strony Honda dysponuje bardzo nowoczesną stylizacją wyróżniającą ją na mieście z tłumu innych motocykli, bardzo ładnie prezentują się eleganckie felgi, jakość użytych materiałów i wykończenie są na wysokim poziomie, a w jednostce napędowej zastosowano zaawansowany wtrysk paliwa PGM-Fi. Całość prezentuje się jak pomniejszona wersja dużo mocniejszego i droższego motocykla.

Po zajęciu miejsca za sterami odkryjecie natychmiast, że sprzęt jest bardzo lekki. Nawet niedużej osobie łatwo będzie sobie poradzić z taką bryłą i masą przy manewrowaniu na zatłoczonym parkingu. Każdy tutaj dosięgnie nogami do ziemi. Kierownica dobrze leży w rękach, zegary są bardzo przejrzyste, wyposażono je nawet w we wskaźnik poziomu paliwa. Kanapa jest wygodna, kąt ugięcia kolan wydaje się optymalny. Dwa minusy? Lusterka mogłyby być większe. Wysokie osoby będą miały także problem ze skosami na baku. Ich ukształtowanie sprawia, że w przypadku wyższych kierowców nie za bardzo chcą się zmieścić tam kolana.

Sprawdzona technologia

Jednocylindrowy piecyk nie wygląda przesadnie nowocześnie, ale w sposób oczywisty Honda zdecydowała się na tanie rozwiązanie, które ma udokumentowany rekord trwałości i niezawodności. Dla niskiego spalania i niezawodnego odpalania wykorzystano tutaj zaawansowany układ wtrysku paliwa PGM-Fi. Jeden wałek rozrządu napędza w głowicy dwa zawory. Mały singiel produkuje blisko 11KM i przenosi je na tylne koło poprzez mokre sprzęgło i pięciobiegową skrzynię.

Jak sprawuje się taka konfiguracja? Na mieście bardzo dobrze. Silnik jest dynamiczny i pozwala na sprawne poruszanie się w najgęstszym nawet ruchu miejskim. Pochwalić go należy za wysoką kulturę pracy i niski poziom wibracji. Dosyć topornie pracuje natomiast skrzynia biegów, a sprzęgło działa mało płynnie. Biegi wchodzą pewnie, a motocykl udaje się bez większego problemu rozpędzić do licznikowych prędkości na poziomie 110 km/h.

Honda świetnie sprawdza się nie tylko w mieście, gdzie teoretycznie obowiązują prędkości rzędu 50-60 km/h. Nawet dłuższa podmiejska dojazdówka nie męczy małego jednocylindrowca ujawniając przy okazji jego ogromną zaletę – niewiarygodnie niskie zużycie paliwa. Przy spokojnej jeździe poza miastem Honda mieści się w dwóch (!) litrach na 100 km. Przy jeździe miejskiej spalanie skacze do 2,5 litra na 100 km… Na 13 litrowym baku CB125F jest w stanie pokonać nawet 650 kilometrów pomiędzy tankowaniami. Nieźle!

Mały, nie znaczy kiepski

W małej CB bardzo dobre wrażenie robi podwozie. Zestrojono je dosyć sztywno, co ma swoje plusy i minusy. Motocyklem trzęsie co prawda na dziurawych miejskich nawierzchniach, ale w zamian za to kierowca otrzymuje świetnie prowadzący się pojazd. Mała Honda intuicyjnie składa się w zakręty, ładnie trzyma zadany kierunek jazdy i nie buja się nerwowo w złożeniu jak wielu jej tańszych rywali.

Do tego złego słowa nie można powiedzieć o skuteczności hamulców. Szczególnie przedni hebel zasługuje na słowa uznania za wysoką skuteczność i bardzo dobrą dozowalność. Bęben z tyłu jest skuteczny, ale jego precyzja działania, tak jak w przypadku większości bębnów, pozostawia wiele do życzenia. W tak prostym motocyklu oczywiście nie otrzymamy ABSu, ale mała Honda radzi sobie znakomicie bez niego.

Suma wszystkich zalet

Małe maszyny takie jak prezentowana CB, jeśli tylko chcesz je wykorzystać zgodnie z ich przeznaczeniem, mają same zalety. Zawsze startujesz z pole position. Zawsze! Miesięczne koszty utrzymania takiej fury są niższe, niż kupienie biletu sieciowego w każdej większej aglomeracji. Oszczędzasz ogromne ilości czasu, nigdy nie płacisz w strefie pakowania. Do tego w przypadku CB125F dochodzi bardzo fajny wygląd, wysoka kultura pracy i legendarna niezawodność Hondy. Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, szukasz klasycznego w formie i stylu motocykla, a nie chcesz z różnych względów kupować tańszych marek – Honda CB125F będzie w ścisłej czołówce najlepszych wyborów, jakich możesz dokonać.

Pulsy dodatnie

- bardzo dobra jakość wykonania
- wysoka kultura pracy silnika
- dobre osiągi
- porządne podwozie
- bardzo małe zużycie paliwa

Plusy ujemne

- trochę za mało miejsca na kolana dla wyższych kierowców
- słaba dozowalność tylnego bębnowego hamulca

Dane techniczne:

Model Honda CB125F
Silnik  
Średnica x skok tłoka (mm) 52,4 x 57,8
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 9,2:1
Pojemność skokowa (cm³) 124,7
Typ silnika Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, OHC, z wałkiem wyrównoważającym
Moc maksymalna (KM) 10,6 KM przy 7750 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 10,2 Nm przy 6250 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Koła  
Hamulec przedni 240 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny 130 mm, bębnowy
Zawieszenie przednie 31 mm widelec teleskopowy, skok 120 mm
Zawieszenie tylne Wahacz stalowy, podwójne konwencjonalne amortyzatory z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego
Opona przednia 80/100 – 18M/C (47P)
Opona tylna 90/90 – 18M/C (51P)
Koło przednie 18", 6-ramienne z odlewu aluminium
Koło tylne 18", 6-ramienne z odlewu aluminium
Wymiary i Waga  
Pojemność akumulatora (VAh) 12 V / 6 Ah
Kąt pochylenia główki ramy 26°
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2035 x 765 x 1080
Typ ramy Grzbietowa, z rur stalowych
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 13
Zużycie paliwa (l / 100 km) 1,9
Prześwit (mm) 160
Masa własna pojazdu (kg) 128 (P: 58; T: 70)
Wysokość siedzenia (mm) 775
Wyprzedzenie (mm) 97
Rozstaw osi (mm) 1295
Skrzynia Biegów  
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie końcowe łańcuch O-ring
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Cena 10 900 zł
Zdjęcia
Honda CB125FHonda CB125F na miescie
Honda CB125F jazdaHonda CB125F akcja
Honda CB125F na torachHonda CB125F nowa
Zlozenie Honda CB125FZakrety Honda CB125F
Nowa Honda CB125F 2015 zoltaNowa Honda CB125F 2015 na miescie
Nowa Honda CB125F 2015 profilNowa Honda CB125F 2015
Nowa Honda CB125F 2015 przodNowa Honda CB125F 2015 tyl
Plastiki Honda CB125F 2015  2Zegary Honda CB125F 2015
Lampa Honda CB125F 2015Tylna lampa Honda CB125F 2015
Amortyzator Honda CB125F 2015Bak Honda CB125F 2015
Honda CB125F 2015 PGMKierunkowskazy Honda CB125F 2015
Kierownica Honda CB125F 2015Honda CB125F 2015 kierownica
Honda CB125F 2015Hamulec Honda CB125F 2015
Plastiki Honda CB125F 2015Hamulec bebnowy Honda CB125F 2015
Podnozek Honda CB125F 2015Oslona tlumika Honda CB125F 2015
Przod Honda CB125F 2015Silnik Honda CB125F 2015
Tlumik Honda CB125F 2015Honda CB125F 2015 zebatka napedowa
Tylne kolo Honda CB125F 2015Podstawka Honda CB125F 2015
Zacisk Honda CB125F 2015Wlew paliwa Honda CB125F 2015
Komentarze 14
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: avalon 29/08/2015 19:46

Kolego, chyba nie wiesz o czym piszesz i nie jeździłeś na CB125F, tylko ślinisz się do fotek i opisów wychwalających ten model. Prawda nie jest taka różowa, jak zapewnia producent, i "testerzy". Nie czytałeś też jak widać ze zrozumieniem tego, co napisałem, a napisałem między innymi o niskim poziomie wibracji silnika. Ty natomiast napisałeś że ma wałek wyrównoważający i WĄTPISZ żeby był jakiś dyskomfort pracy silnika. Zatem wątpisz, czy jesteś tego pewien ? Jeździłeś nim, czy tylko powtarzasz to co przeczytałeś w necie ? Wziąłem CB125F demo z salonu na weekend, by nauczyć syna jazdy motocyklem i miałem "przyjemność" nim pojeździć. Fajny sprzęt do nauki jazdy, na zakupy, na krótkie dojazdy do pracy i w miasto. W żaden sposób nie nadaj się on jednak w trasy, tym bardziej na sugerowanym przez Ciebie dystansie 400km :) A to dobre ! Chyba by Cię z niego zdejmowali sztywnego jak trzonek od szpadla. Chyba że te 400km podzielisz na etapy z przerwami by się rozprostować. Wspomniałem o max. prędkości na poziomie 90-95km, a Ty mówisz że średnia 80 jest w sam raz. Zastanów się jak i czym musiał byś jechać, by uzyskać średnią 80/h. Chyba jedynie na autostradzie, i na pewno nie CB125F :) Ludzie jeżdżą rowerami na wakacje, więc i Tobie nikt nie zabroni jechać takim pierdopędem. Ja ze swej strony życzę Ci zadowolenia z motocykla, (jeśli już go kupisz) i wielu wspaniałych wrażeń z wypraw na nim.

Odpowiedz
Autor: ;) 03/06/2015 16:27

A MT 125?? YZF 125??

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę