tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 EuroRAP - polskie drogi najniebezpieczniejsze w Europie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

EuroRAP - polskie drogi najniebezpieczniejsze w Europie

Autor: Piotr Jędrzejak 2009.12.09, 09:39 23 Drukuj

EuroRAP, czyli Europejski Program Oceny Dróg, jest ogólnoeuropejską kampanią, mającą na celu ocenę, a finalnie poprawienie bezpieczeństwa na drogach. Polska przystąpiła do programu w 2006 roku, kiedy to dwie niezależne instytucje, Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej oraz Polski Związek Motorowy przyjęły członkostwo w EuroRAP.

Niestety, na co wskazują statystyki ofiar śmiertelnych, z liczbą prawie 5 500 zabitych na drogach w 2008 roku, Polska znalazła się na niechlubnym pierwszym miejscu w Unii Europejskiej. Na 17 000 km dróg w Polce, aż 86% z nich jest określonych jako odcinki o najwyższym poziomie ryzyka. Na mapie ryzyka indywidualnego, zaznaczono drogi od najbezpieczniejszych (zielone), do tych, stwarzających największe zagrożenie (czarne).

Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg. Mierzone jest częstotliwością wypadków z ofiarami śmiertelnymi oraz ciężko rannymi na każdym odcinku drogi, w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą (2006-2008).

Jak widzimy, aż 60% długości dróg krajowych, to „czarne odcinki" o najwyższym poziomie niebezpieczeństwa. Poruszając się nimi możemy spodziewać się ponad 12-krotnie większego ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną. Kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka spełniają autostrady, niestety stanowią one tylko 4% długości sieci dróg krajowych. Województwa, których drogi należą do najbardziej niebezpiecznych to głównie te, położone w południowo-wschodniej Polsce: lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Według EuroRAP-u, największymi zagrożeniami na polskich drogach są: potrącenie pieszego, potrącenie rowerzysty, zderzenia czołowe, zderzenia boczne, wypadnięcie z drogi oraz nadmierna prędkość. W kampanii wskazane zostały również główne przyczyny tych wypadków. Działania EuroRAP-u, będą miały na celu podniesienie bezpieczeństwa przez usprawnienia w trzech poniższych dziedzinach, które jednocześnie zostały uznane za główne przyczyny wypadków:

- infrastruktura niedostosowana do bezpieczeństwa, mało autostrad i dróg ekspresowych oraz brak urządzeń do ochrony pieszych i rowerzystów
- nieefektywny system zarządzania, metod i automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym, brak lub zbyt długi czas wprowadzania ustaw, małe wsparcie finansowe,
- niska kultura bezpieczeństwa (przekraczanie prędkości, niezapinanie pasów, jazda pod wpływem środków odurzających) oraz brak silnego wsparcia politycznego

Tabela rodzajów i okoliczności wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi, opracowana na podstawie analizy mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce, w latach 2006-2008:

Rodzaj wypadku Udział w ogólnej liczbie wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi Udział w ogólnej liczbie ofiar śmiertelnych i ciężko rannych Udział dróg krajowych o ryzyku bardzo dużym Województwa o największym udziale „czarnych odcinków"
Potrącenie na pieszego 27% 21% 77% mazowieckie
łódzkie
świętokrzyskie
lubelskie
podkarpackie
Wypadki z nadmierną prędkością 25% 27% 52% warmińsko-mazurskie
lubelskie
podkarpackie
świętokrzyskie
Zderzenia czołowe 21% 27% 46% warmińsko-mazurskie
zachodniopomorskie
lubuskie
dolnośląskie
Zderzenia boczne 21% 21% 50% kujawsko-pomorskie
wielkopolskie
opolskie
łódzkie
lubuskie
Wypadnięcie z drogi 15% 16% 24% warmińsko-mazurskie
mazowieckie
lubelskie
Wypadki z udziałem rowerzystów 8% 6% 17% mazowieckie
łódzkie
lubelskie

Jak widać, zdarzenia z udziałem motocyklistów nie są wliczone w najniebezpieczniejsze zagrożenia. Jednak raporty wskazują, iż osiągnęły one poziom 6% wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi oraz 5 % ogólnej liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych. W stosunku do pozostałych statystyk, nie jest to duży procent wypadków w Polsce, aczkolwiek porównując ich liczbę z takimi samymi zdarzeniami za granicą, to już sporo.

Uczestnicy kampanii zwrócili się do europosłów z apelem o podpisanie deklaracji wspierającej systemowe stosowanie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a tym samym przyjęcie zobowiązania do wspierania kampanii i włączenia zasad budowy bezpiecznych dróg do nowego Europejskiego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jako elementu kluczowego na kolejnych dziesięć lat.

Więcej szczegółowych informacji, mapy oraz raporty, znajdziecie na stronie EuroRAP.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę