D11 wstrzymana przez promieniowanie. Ska¿ona gleba blokuje autostradê
Budowa kluczowego odcinka czeskiej autostrady D11, mającego połączyć Trutnov z granicą Polski i dalej z polską ekspresówką S3, napotkała nieoczekiwane i poważne przeszkody.
Na 300-metrowym fragmencie trasy stwierdzono radioaktywność gleby przekraczającą normy aż piętnastokrotnie. Źródłem skażenia jest popiół z węgla spalanego w dawnej elektrowni Porzici, zawierający radon, który został zdeponowany w hałdach wzdłuż planowanej trasy. Choć teren ten nie jest zamieszkany, a prace wstrzymano tymczasowo, sytuacja może wpłynąć na opóźnienie całej inwestycji.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSY£KA GRATIS »
Ambitny projekt D11, mający na celu połączenie Pragi z polskimi portami nad Bałtykiem, już wcześniej borykał się z problemami. Wybór wykonawcy opóźnił się z powodu sporów przetargowych, a ostatecznie kontrakt o wartości ponad 11 miliardów koron czeskich przypadł konsorcjum MI Roads, Doprastav, Metrostav TBR, Subterra i Duna Aszfalt. Budowa 21-kilometrowego odcinka, obejmującego 28 mostów, dwa tunele i trzy węzły drogowe, rozpoczęła się w październiku 2024 roku, z planowanym zakończeniem do końca 2027 roku.
D11 jest częścią europejskich tras E65 i E67, łączących Pragę z Helsinkami przez Polskę i kraje bałtyckie. Po stronie polskiej ekspresówka S3 jest już niemal ukończona, co podkreśla znaczenie czeskiego odcinka dla międzynarodowej infrastruktury transportowej. Minister transportu Czech, Martin Kupka, zaznaczył, że inwestycje w infrastrukturę są kluczowe dla konkurencyjności kraju w regionie.
Mimo obecnych trudności, w tym problemów z radioaktywnością gleby, Czechy kontynuują prace nad D11, mając na celu ukończenie całej trasy do 2028 roku. Warto jeszcze przypomnieć, że polskie i czeskie media od zakończenia budowy S3 w lipcu zeszłego roku stale publikują zdjęcie ekspresówki kończącej się w polach uprawnych. Fotografie są bardzo wymowne. Nie da się ukryć, że Czesi zaspali z tym projektem, a straconego czasu nie da się już nadrobić.







Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze