Bosch prezentuje wyniki za 2024 rok. Powolny rozwój elektromobilności i problemy w Europie
Niemiecki producent elektroniki Bosch przedstawił swoje wyniki finansowe za rok 2024. Problemy w Europie sprawiły, że obroty utrzymały się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego. Dodatkowo firma musiała zwolnić ponad 11 tys. pracowników na całym świecie. Jak wyglądał rok 2024 dla Boscha?
Z końcem stycznia Bosch opublikował raport podsumowujący 2024 rok. Wynika z niego, że obroty wyniosły 90,5 mld euro, a marża EBIT osiągnęła poziom 3,5 proc. W praktyce oznacza to tyle, że obroty spadły o 1 proc. w stosunku do 2023 r., ale pomimo tego udało się utrzymać stabilny wynik.
Bosch zanotował wzrost sprzedaży tylko na rynku elektroniki użytkowej. Tu obroty wyniosły 20,3 mld euro i po wzięciu pod uwagę różnic kursowych oznacza to wzrost na poziomie 3 proc. W przypadku rozwiązań dla producentów pojazdów rok zamknął się z wynikiem 55,9 mld euro, co jest taką samą kwotą jak w 2023 r. Największy spadek odnotowano w sektorze technologii dla przemysłu. Tu obroty osiągnęły poziom 6,5 mld euro, to daje spadek o 12 proc. po wzięciu pod uwagę różnic w kursach walut.
Europa była jedynym kontynentem, gdzie Bosch odnotował spadek sprzedaży i zamknął rok 5 proc. pod kreską. W przypadku Ameryki Północnej obroty wzrosły o 5 proc., w Ameryce Południowej - o 12 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku - o 3 proc. Wyniki te są podane już po wzięciu pod uwagę różnic w kursach walut.
Na koniec grudnia 2024 r. Bosch zatrudniał 417 900 pracowników na całym świecie. To spadek o 3 proc. To oznacza, że w ciągu roku zwolniono 11,5 tys. osób. Najbardziej dotknięte cięciami były fabryki i biura w Niemczech, gdzie pracę straciło 4,4 tys. osób. Na koniec 2024 r. pracowało tam 129 800 pracowników.
Przedstawiciele Bosch zakładają, że w 2025 r. sytuacja nie zmieni się i pozostanie na umiarkowanym poziomie. Widoczne wzrosty mają nastąpić dopiero w 2026 r. Wtedy Bosch chce osiągnąć marżę na poziomie 7 proc. Problemy w Europie są spowodowane przez powolny rozwój i adaptację rozwiązań z zakresu elektromobilności.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze