1500 z³ kary za przejazd na czerwonym ¶wietle
Straż miejska nie będzie mogła już korzystać z przenośnych fotoradarów. Brzmi sensownie, prawda? Teraz jednak zamiast mandatu otrzymamy karę administracyjną, w wysokości nawet do 1500 zł za np. przejazd na czerwonym świetle.
Łatania dziury budżetowej ciąg dalszy. W kolejnym odcinku tego wątpliwie zabawnego serialu bierzemy się za temat uwielbianej przez obywateli straży miejskiej. Premier Ewa Kopacz poinformowała, że rząd zamierza pozbawić straż miejską możliwości nabijania gminnych kas pieniędzmi z mobilnych fotoradarów. Ma to sens, zwłaszcza w kontekście zeszłorocznego raportu Najwyższej Izby Kontroli, która wprost podaje, że działania straży miejskiej nakierowane są na wzmacnianie lokalnych budżetów.
Po zabraniu strażnikom możliwości korzystania z mobilnych fotoradarów, pozostaną im fotoradary stacjonarne oraz rejestratory wjazdu na czerwonym świetle. I teraz pojawia się haczyk: straż miejska nie będzie nakładać już mandatów, a karę administracyjną. Jak podaje Emil Rau, słynny "Łowca radarów", w takiej sytuacji nie będzie miało znaczenia czy strażnik miał przeszkolenie, czy fotoradar posiadał legalizację i w końcu czy był sprawny. Zarejestrowany czyn z automatu będzie podlegał karze administracyjnej, a ta może wynosić nawet do 1500 zł. Dodatkowo, nikt nie będzie pytał kto aktualnie prowadził pojazd. Kara administracyjna zostanie nałożona na właściciela. Co ma to wspólnego z poprawą bezpieczeństwa, jeśli legislatora nawet nie obchodzi, kto popełnił wykroczenie?
To oznacza, że nie będzie miało znaczenia czy strażnik miał przeszkolenie, czy fotoradar był sprawny, itp. Samo potwierdzenie czynu będzie skutkowało nałożeniem na właściciela pojazdu kary pieniężnej w wysokości nawet do 1500 zł. Czyli kierowca zarabiający najniższą pensję krajową będzie musiał dołożyć do mandatu z drugiej wypłaty. Będziemy najdroższym krajem pod względem mandatów w Europie. To absurd - komentował w x-news Emil Rau.
Pozostając w temacie, jeszcze w tym roku ma zostać ukończony projekt budowy scentralizowanego systemu kontroli nad ruchem drogowym. System docelowo ma obejmować 400 fotoradarów (znane kierowcom fotoradary pomalowane na żółto), 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości i 20 rejestratorów wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle.
Do końca roku planujemy finalizację projektu budowy centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, między innymi zakończenie zakupu i montażu infrastruktury kontrolnej - mówił w wypowiedzi dla Onet Moto Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym
Na chwilę obecną opóźnia się wdrożenie odcinkowego pomiaru prędkości, który miał być w pełni funkcjonalny już w wakacje. Ostatecznie odcinkowy pomiar ma działać pełną parą na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku, cały system do końca roku. Wdrażanie tego typu rozwiązań pokierowane jest unijnymi dyrektywami, budowane za unijne pieniądze (jak pokazuje przykład Grecji, to niekoniecznie dobra wiadomość).
Nie negując działania stacjonarnych fotoradarów na poprawę bezpieczeństwa (które ustawione są w wielokrotnie bardziej logicznych miejscach, np. skrzyżowaniach ruchliwych dróg, niż chowane w śmietnikach fotoradary mobilne), warto dodać jeszcze jedną wypowiedź wyżej wspomnianego p. Majchrzaka:
Generalnie na bezpieczeństwo wpływ mają trzy kwestie - człowiek, jakość drogi i pojazd. Już teraz widać, że zmieniają się nasze postawy, większość kierowców nie akceptuje zachowań piratów drogowych, lepszy jest system ratownictwa, działania służb, w końcu coraz lepsze są drogi.
Rozumiem, że element ludzki mamy ogarnięty...
Foto: Archiwum
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzeA mo¿e by³oby mniej wjezdzajacych na pomarañczowym czy czerwonym gdyby jaki¶ idiota pomy¶la³, ¿e mo¿na zainstalowaæ sekundnik obok sygnalizatora zamiast zwiêkszaæ wysoko¶æ mandatu. Ale z tego nie ...
OdpowiedzTo jest Polska w³a¶nie. liczy siê tylko kasa!!! Najlepiej wywindowaæ mandat za czerwone ¶wiat³o do astronomicznych 1500z³ a potem nastawiaæ kamerek rejestruj±cych wjazd na czerwonym i ju¿ kasa leci...
Odpowiedztyle ¿e przerwa tzw. pomarañczowego nie jest ustalona wed³ug przepisów. wiêc 1 sek zmiany ¶wiate³ i powiedz mi jak kasa leci do bud¿etu ca³kiem legalnie???
Odpowiedza to jaki¶ wielki problem nie przeje¿d¿aæ na czerwonym? Wtedy mandaty mog± byæ i po 100 tys za taki przejazd i Ciê nie bêd± ruszaæ...
OdpowiedzMignie ci czerwone jak bêdziesz rozpêdzony przy samym sygnalizatorze i co. jak wyhamujesz to jeste¶ na ¶rodku skrzy¿owania a jak nie bêdziesz hamowa³ to te¿ ¼le bo przejecha³e¶. Tak czy siak mandat jest. Powinno byæ odliczanie albo jako¶ d³u¿ej ¶wiec±ce ¿ó³te, ¿eby kierowcy wiedzieli ¿e zaraz zmiana a nie ¿e ¿ó³te i za sekundê bach czerwone i szok bo kto¶ wjecha³ na czerwonym, a sk±d niby mia³ wiedzieæ ¿e zmiana bêdzie za sekundê czy za 30 sekund.
OdpowiedzRAu ..pojedz na S³owacjê jak ci dodu...± to siê zesrasz w kalesony, cwaniaku z miodem w uszach, je¿dziæ jak ludzie, gumofilce jedne i nikogo nie bêdzie boleæ.
OdpowiedzTak , S³owacja powinna stanowiæ wzór dla wszystkich krajów...
OdpowiedzJeszcze jeden bubel legislacyjny , który mo¿e nie utrzymaæ siê przed Trybuna³em Konstytucyjnym. Np. skoro w czyim¶ mieszkaniu kto¶ pope³ni³ wykroczenie, to dlaczego nie ka¿e siê administracyjnie ...
OdpowiedzLudzie s± znacznie bardziej skuteczniejsi od odzyskiwania kasy od znajomych ni¿ stra¿ miejska, wiêc jest to bardzo dobre podej¶cie. Nastêpnym razem dwa razy siê zastanowi± komu po¿yczaj± samochód. Przejazd na czerwonym musi boleæ i koniec.
Odpowiedz"znane kierowc± fotoradary pomalowane na ¿ó³to". Kierowc¡, to mo¿na byæ znanym, a znane s± kierowcOM. Co do tre¶ci artyku³u... ja to bym chcia³, ¿eby mo¿na by³o rycza³tem wnie¶æ na pocz±tku ...
Odpowiedz