tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki Gladius - artyku³ codziennej potrzeby
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Suzuki Gladius - artyku³ codziennej potrzeby

Autor: Lovtza 2010.05.11, 13:16 24 Drukuj

Czy Gladius powtórzy spektakularny sukces swojego poprzednika?

Pojawieniu się tej maszyny na rynku przyglądaliśmy się z dużą uwagą, relacjonując wam jako pierwsi w Polsce europejską prezentację Gladiusa, która miała miejsce jesienią ubiegłego roku . Już wtedy Suzuki nie ukrywało, że w maszynie tej pokłada spore nadzieje, przez co nowe dziecko zaprezentowane zostało światu z niemałą pompą. Nie ma się zresztą czemu dziwić. Predesesor Gladiusa, czyli znany i bardzo lubiany SV650 był w pierwszym roku swej obecności na rynku tak wielkim sukcesem, że producent nie wyrabiał się z realizacją zamówień. Czy podobny sukces stanie się udziałem nowego miejskiego jednośladu ze stajni Suzuki? Teraz, gdy już opadło konfetti możemy przyjrzeć się Gladiusowi na spokojnie i ocenić go z perspektywy kilkuset kilometrów spędzonych za jego sterami.

NAS Analytics TAG

Po pokaźnej dawce informacji technicznych, jakie przekazaliśmy wam na temat nowego Suzuki przy okazji jego prezentacji , dziś skupimy na tym jak cała ta technika i technologia sprawdzają się w praktyce.

Funkcja a forma

No właśnie. Tutaj obie te rzeczy wydają się być ze sobą ściśle powiązane. Ja określił bym to czym jest nowy mieszczuch Suzuki jako nowoczesna forma użytkowa. Gladiusa w testach prasowych porównywano do wielu różnych rzeczy, jak choćby szminek, mieczy, telefonów komórkowych czy innych sprzętów AGD. Co ciekawe wszystkie one są na swój sposób uprawnione. Nowe Suzuki bardziej przypomina nowoczesny przedmiot użytkowy, niż to z czym zazwyczaj kojarzymy pojazdy mechaniczne napędzane silnikami spalinowymi. Co by nie mówić, nie da się przejść obojętnie obok fizjonomii nowego japońskiego dwucylindrowca, która ciągle jeszcze budzi zażarte dyskusje motocyklowych estetów.

Czy to źle, czy dobrze? Trudno powiedzieć. Ocenę urody oraz wizerunku pozostawiam wam. Ze swojej strony dodam jedynie, że od strony funkcjonalnej wszystko jest w jak najlepszy porządku. Wygodna pozycja za kierownicą, wszystkie przełączniki w miejscach, gdzie ich się spodziewamy, a przy tym takie wisienki, jak wyświetlacz biegów i bogaty zestaw wskaźników sprawiają, że za sterami Gladiusa można poczuć się wygodnie i modnie jak w ulubionych jeansach. Tą idyllę, jeśli już mówimy o funkcjonalności, burzy nieco brak schowka oraz mały błotnik, słabiutko chroniący kierowcę przed błotem spod tylnego koła.

Co zostało z ducha SV?

Obawiam się, że niewiele a przecież to z tego modelu wywodzi się Gladius. Pewnie wielu z was pamięta ten poręczny, lekki motocykl o genialnym silniku dostarczającym mnóstwo zabawy i dynamiki. Ta jednostka napędowa decydująca o lekko zawadiackim charakterze SV już w wersji wtryskowej, stosowanej od roku 2003 w modelu SV została mocno ugrzeczniona. Teraz jej charakterystyka jest tak liniowa, kulturalna i przewidywalna, że budzi wręcz skojarzenia z silnikiem ... elektrycznym. Dopracowane sprzęgło, precyzyjna skrzynia biegów. Wszystko w układzie przeniesienia napędu jest tak dopieszczone, że momentami wydaje się nudne.

Odniosłem jednak wrażenie, że ów efekt jest zupełnie zamierzony. Motocykl ten w zamyśle inżynierów Suzuki ma być praktycznym i przyjemnym w obsłudze przedmiotem codziennego użytku służącym do sprawnego poruszania się po mieście. Wychodząc z takiego założenia okazuje się, że linearnie działający silnik doskonale sprawdza się przy dojazdach do pracy, gdzie w korkach bardziej sprawdza się przewidywalność, niż nuta szaleństwa. Maszyna taka ma być łatwa do opanowania dla początkujących i znakomicie spisująca się w przypadku użytkowania przez kobiety.

Cięcie kosztów jest jazzy?

Przytakującą odpowiedź na to pytanie znajdziemy biorąc pod lupę kilka kluczowych komponentów Gladiusa. Prosty widelec teleskopowy współpracuje ze stalowym wahaczem. To samo odnosi się do ramy, która teraz jest stalowa. Bardziej zaawansowane rozwiązania widywałem w starszych SV. Hamulce to też wspomnienie pierwszej połowy lat 90-tych, choć przyznać trzeba że dają sobie radę całkiem przyzwoicie.

Czy to jednak źle? Nie. Pomimo widocznych uproszczeń Gladius pozostaje pojazdem idealnie wpisującym się w założenia o których dywagowaliśmy powyżej. Jest funkcjonalny, sprawny a przy tym przyciąga wiele zazdrosnych spojrzeń. Cieszy, że oszczędności na technologiach zastosowanych przy budowie maszyny przekładają się na cenę końcową, a to wymierna korzyść dla klienta. Dzięki temu dwucylindrowiec Suzuki stanowi obecnie najbardziej atrakcyjną cenowo ofertę w gronie użytkowych motocykli klasy średniej.

Baby na traktory?

Nieczęsto spotyka się, aby producent adresował swój motocykl tak wyraźnie dla pań. Gladius zapowiada nowe trendy na tym polu. Wyrazista kolorystyka, perłowy połysk, nowoczesne kształty. Wszystko to wskazuje na to, że projektanci zrobili wiele, aby ich nowe dziecko było po prostu ładne. Kampania reklamowa nowej 650-tki wyraźnie nakierowana jest także na kobiety. Powyższe spostrzeżenia potwierdzają obserwacje chociażby samego podwozia. Moc sprężyn bezdyskusyjnie zaprojektowana została pod kierowców lżejszych (czyli kobiety!). Przy moim wagoniarze na poziomie 80 kg netto napięcie sprężyn musiało być naciągnięte na maksa, aby uniknąć dobijania na naszych narodowych dziurach. Motocykl jest relatywnie niski i lekki. Wszystko to ułatwi operowanie nim przedstawicielkom płci pięknej.

Jestem z miasta

Nowe Suzuki najlepiej będzie spisywało się w mieście. Brak owiewek jest tego najwyraźniejszym wskaźnikiem, niemniej jednak świadczą o tym także inne cechy Gladiusa. Symbolicznej wielkości schowek, mało miejsca dla pasażera, brak realnej możliwości mocowania kufrów, mały zbiornik paliwa oraz sama charakterystyka układu napędowego.

Dwucylindrowy silnik o znakomitej kulturze pracy dynamicznie napędza nowe Suzuki, lecz powyżej 120-140 km/h wyraźnie traci wigor. Podróżowanie zresztą z wyższymi prędkościami mija się z celem, bowiem oznacza ono walkę z napierającym powietrzem. W mieście natomiast urzeka bardzo precyzyjnie pracująca skrzynia biegów oraz lekko działające sprzęgło. Motocykl jest bardzo zwinny, przeciskanie się nim w korkach to czysta przyjemność. Podwozie mimo miękkiego zestrojenia radzi sobie bardzo dobrze z rożnymi nawierzchniami, w tym typowo miejskimi brukami, kostkami i uszkodzeniami asfaltu. Układ hamulcowy w naszym motocyklu pracował poprawnie. Trudno mu cokolwiek zarzuć, ale też trudno na myśl o nim wydobyć z siebie jęk zachwytu.

Wnioski

Mówcie co chcecie, ale gaźnikowa SV 650, to najlepsze wydanie małego dwucylindrowca z Hamamatsu jakie od roku 1999 wyjechało na ulice. Niezależnie od tego czy Suzuki tego chce, czy nie, z pewnością nie wykręci się od porównań do SV. Gladius wspomniane przeze mnie gaźnikowe SV bije na głowę jeśli chodzi o kulturę pracy, wzornictwo, jakość powłok lakierniczych i wyposażenie ... ale już nie zachwyca, tak jak zachwycił jego przodek. Zniknęła w nim ta zadziorność, lekkie nieokrzesanie z jakiego znany był SV650.

Nowe Suzuki to świetnie zaprojektowany, doskonale wykonany i bardzo przyzwoicie wyposażony motocykl za rozsądne pieniądze. Wracając do pytania z początku artykułu śmiało można przepowiedzieć Gladiusowi sukces rynkowy, bo to po prostu bardzo dobra oferta jeśli chodzi o relację cena do wartości. To właśnie oferta, a nie emocje będą napędzały Suzuki klientów, bo choć śmiganie 650-tką to prawdziwa frajda, to nie liczcie na przesadny dreszcz emocji przy odkręceniu gazu. Ten motocykl właśnie taki ma być - po prostu funkcjonalny przedmiot codziennego użytku.

Dane techniczne

Typ silnika 4-suwowy, 2-cylindrowy, widlasty V 90°, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa 645 cm3
Średnica x skok tłoka 81,0 mm × 62,6 mm
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maksymalna brak danych
Moment obrotowy brak danych
Układ zasilania wtrysk paliwa
Rozrusznik elektryczny
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Prędkość maksymalna brak danych
Długość całkowita 2130 mm
Szerokość całkowita 760 mm
Wysokość całkowita 1080 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Prześwit 155 mm
Wysokość siedzenia 785 mm
Masa suchego pojazdu brak danych
Zawieszenie przód widelec teleskopowy, sprężyny spiralne, tłumienie olejowe, pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Zawieszenie tył wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie olejowe, regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Hamulce przód / tył podwójny tarczowy / tarczowy
Opony Przód: 120/60 ZR17 M/C 55W
Tył: 160/60 ZR17 M/C 69W
Zbiornik paliwa 14,5L
Norma czystości spalin EURO 3
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
mostek gladius suzuki test 2009 b mg 0037most gladius suzuki test 2009 b mg 0031
NAS Analytics TAG
prosta gladius suzuki test 2009 b mg 0065motocykl gladius suzuki test 2009 a mg 0049
motocyklista gladius suzuki test 2009 b mg 0015oczekiwanie przed przejazdem gladius suzuki test 2009 b mg 0137
pasy ruchu gladius suzuki test 2009 b mg 0128luk gladius suzuki test 2009 b mg 0017
przod w czasie jazdy gladius suzuki test 2009 b mg 0077skret gladius suzuki test 2009 b mg 0035
skret gladius suzuki test 2009 a mg 0070zakret gladius suzuki test 2009 a mg 0058
warszawa gladius suzuki test 2009 a mg 0062wjazd pod most gladius suzuki test 2009 b mg 0087
miasto gladius suzuki test 2009 a mg 0054pod wiaduktem gladius suzuki test 2009 b mg 0102
motor gladius suzuki test 2009 a mg 0107stolica gladius suzuki test 2009 a mg 0151
gladius suzuki test 2009 a mg 0104kolo przednie gladius suzuki test 2009 a mg 0132
buw gladius suzuki test 2009 b mg 0011kierownica gladius suzuki test 2009 a mg 0128
prawy bok gladius suzuki test 2009 a mg 0136motocykl gladius suzuki test 2009 a mg 0120
przednie zawieszenie gladius suzuki test 2009 a mg 0141prowadzenie gladius suzuki test 2009 a mg 0004
zaparkowany gladius suzuki test 2009 b mg 0216tyl gladius suzuki test 2009 b mg 0004
manetka sprzegla gladius suzuki test 2009 b mg 0190manetka gazu gladius suzuki test 2009 b mg 0185
logo gladius suzuki test 2009 b mg 0234scigacz gladius suzuki test 2009 b mg 0248
stacyjka gladius suzuki test 2009 b mg 0160lewa strona silnika gladius suzuki test 2009 b mg 0201
podnozek pasazera gladius suzuki test 2009 b mg 0178logo suzuki gladius test 2009 b mg 0274
pasazer uchwyt gladius suzuki test 2009 b mg 0247uchwyt pasazera gladius suzuki test 2009 b mg 0243
silnik gladius suzuki test 2009 b mg 0198prawa strona silnika gladius suzuki test 2009 b mg 0173
podnozek lewy kierowcy gladius suzuki test 2009 b mg 0262filtr oleju gladius suzuki test 2009 b mg 0196
przednia lampa gladius suzuki test 2009 b mg 0162tlumik gladius suzuki test 2009 b mg 0176
podnozek lewy gladius suzuki test 2009 b mg 0204podstawka boczna gladius suzuki test 2009 b mg 0203
silnik gladius suzuki test 2009 b mg 0172tylny amortyzator gladius suzuki test 2009 b mg 0260
oslona chlodnicy gladius suzuki test 2009 b mg 0267chlodnica gladius suzuki test 2009 b mg 0194
przedni hamulec gladius suzuki test 2009 b mg 0171zembatka lancuch gladius suzuki test 2009 b mg 0210
kierunkowskaz gladius suzuki test 2009 b mg 0165zaparowany kierunkowskaz gladius suzuki test 2009 b mg 0271
Komentarze 15
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê