tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM 450 SX 2009 - prawdziwie crossowy quad
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

KTM 450 SX 2009 - prawdziwie crossowy quad

Autor: Drukuj

KTM 450 SX - quad na rok 2009

2008.

NAS Analytics TAG

07.25 Michał Mikulski

strony: 1 2 3 4 5 6 7

KTM 450 SX 2009 - prawdziwie crossowy quad

Jako fan czterokołowców, nie mogłem odpuścić okazji pojeżdżenia całkiem nową konstrukcją austriackiej marki. Mimo, iż nowiuteńki quad wygląda bardzo podobnie, do tego testowanego przez nas kilka miesięcy temu - to podobieństwa kończą się na aspektach estetycznych. Najwyraźniej dwuślady w pomarańczowych barwach spotkały się w Stanach z lepszym przyjęciem, niż możemy sobie to wyobrażać, ponieważ KTM zdecydował się na wypuszczenie w pełni sportowego quada przeznaczonego do motocrossu. I nie jest to sprzęt przygotowany do konkurowania z Yamahą Raptor czy Suzuki QuadRacerem - to rolę w ofercie spełnia XC. Nowa czterokółka to coś, czego jeszcze wcześniej nie widzieliśmy...

Ready to Race

NAS Analytics TAG

Zacznijmy od tego, iż 450 SX - bo takie oznaczenie nosi crossowy model czterokołowca KTMa - został wyposażony w zupełnie inny silnik, niżeli w przypadku znanego nam modelu XC. W przypadku tego drugiego jednostka napędowa pochodziła z motocykla enduro, zaś w przypadku tego pierwszego pochodzi ona z crossówki. Jest to sprawdzony generator ciągu w prostej linii wywodzący się z modeli SX z roku 2007. Został on jednak mocno przebudowany, od charakterystyki poczynając, na systemie chłodzenia kończąc. W ostatecznym rozrachunku otrzymaliśmy wysokoobrotową jednostkę o piekielnej mocy, działającą w prostym systemie: „wóz albo przewóz".

Od tego jednak zmiany się tylko zaczęły. Przede wszystkim quad został poszerzony do 1265 milimetrów. Stało się tak dzięki zastosowaniu szerszych wahaczy oraz poszerzeniu tylnej osi. Zmieniono także opony na w pełni motocrossowe, zaś z tyłu zastosowano mniejsze felgi typu Beadlock. Specjalnie zestrojone zawieszenia to oczywiście produkty marki WP, które dzięki pełnej regulacji powinny przypasować każdemu. Do tego dołożyć trzeba takie detale, jak zmniejszony zbiornik paliwa, seryjnie montowane crossowe opony Razr MX, nieduże nerv bary, czy chociażby motocrossowy tłumik.

Aż poleje się krew

Na pierwszych dwóch biegach czuję, że przednie koła nie do końca trzymają się ziemi. Nie odpuszczam jednak gazu i wbijam kolejne przełożenia, na co quad reaguje nazbyt ochoczo. Na sekundę przed hamowaniem lekko waham się, jednakże w jednym momencie dociskam mocno obydwa hamulce. Piorunujące przeciążenie prawie łamie mi żebra o kierownicę i ostatecznie staję w miejscu na 2 metry przed zakrętem. Jeszcze raz... Dochodzę do trzeciego biegu i - tym razem przygotowany na wszystko - ostro hamuję, redukując o bieg w dół do ostrego, płaskiego prawego zakrętu. Przerzucam ciężar ciała i wciskam przepustnicę do samego końca. Tylne koła obracają się w lepkim błocie, więc odchylam się na sekundę lekko do tyłu. Quad wystrzeliwuje do przodu, wyrywając mi nadgarstki. Wpadam za szybko na skok, ląduje na bocznych kołach i mocno obijam się przyrodzeniem o korek paliwa. Jeszcze raz...

Dokładnie tak wygląda jazda na 450 SX. Ten quad to sportowy potwór - żaden seryjny quad nie był jeszcze tak ostry. Najciekawsze jest jednak to, że mimo, iż po jednym okrążeniu człowiek schodzi z niego totalnie zamęczony, poobijany, z mocno nadszarpną wolą do życia, czasy są nawet o kilka sekund lepsze, niż w przypadku zwykłej wersji. I o to właśnie chodziło.

Samobójstwo dla amatorów

KTM 450 SX to sprzęt 100% przygotowany do zawodów. Nie nadaje się on w żadnym raize do niedzielnego jeżdżenia po polnych ścieżkach. Przemieszczanie się tym pojazdem wymaga nie tylko wysokich umiejętności, ale także odpowiedniego przygotowania fizycznego. To naprawdę nie są przelewki, a tym bardziej nie zabawa. Przy tak agresywnej charakterystyce oddawania wysokiej mocy, genialnym prowadzeniu w zakrętach, ostrych jak brzytwa hamulcach i przede wszystkim wyposażeniu, będzie to idealny sprzęt dla zawodników. I nawet pisząc to, jestem prawie bardziej niż pewien, że 90% przyszłych użytkowników owego quada będzie należeć do grupy amatorów. Na to jednak już nic nie poradzimy ...

Typ konstrukcji silnika Silnik jednocylindrowy, czterosuwowy
Pojemność 449 cc
Średnica cylindra x skok 97 x 60,8 mm
Kompresja 12.5:1
Rozrusznik/ Akumulator Rozrusznik E-Starter / 4 Ah
Przekładnia 5 biegów
Gaźnik Keihin MX FCR 41
Smarowanie Smarowanie obiegowe pod ciśnieniem z 2 pompami Eaton
Smarowanie silnika 10W50
Zawieszenie przód WP, pełna regulacja, dwa ramiona typu A
Zawieszenie tył WP PDS
Skoki zawieszeń z przodu/ z tylu 244 / 258 mm
Wysokość siedzenia 795 mm
Zawartość zbiornika ok. 9 lL
Waga (bez benzyny) ok. 165 kg

Na skróty:

ktm 450 sx 2009 akcja
ktm sx zakret 2009 mikulski
2009 sx skok
ktm sx w zakrecie
ktm 450 sx 2009
ktm 450 sx quad 2009
ktm sport quad
quad ktm filtr powietrza nerv bary ktm 450 sx
kolo sx 450 ktm ktm hamulce 450 quad
ktm 450 quad spod 450 sx silnik
NAS Analytics TAG

Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    na górê