tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB650F - bohater dnia codziennego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CB650F - bohater dnia codziennego

Autor: Lovtza 2014.04.23, 14:20 16 Drukuj

Segment drogowych golasów średniej klasy pojemnościowej to obszar zażartej rywalizacji wszystkich koncernów motocyklowych. Jest ku temu kilka powodów. Klient decydując się na taką maszynę otrzymuje zazwyczaj w jednym pakiecie komplet bezdyskusyjnych walorów takich jak uniwersalność, poręczność, bardzo dobre osiągi – a to wszystko oferowane jest zazwyczaj w dobrych pieniądzach. Uniwersalne golasy klasy średniej to także bardzo ważny segment w Polsce, bo jako motocykliści coraz częściej decydujemy się na takie maszyny. Od dziś wybór jest jeszcze większy – do salonów trafia Honda CB650F.

Target customer

NAS Analytics TAG

W jakiego klienta celuje Honda tą propozycją? Przede wszystkim w klientów dla których będzie to pierwsza duża maszyna. To ludzie chcący zmienić maszynę na większą, oraz tacy, którzy po jakimś czasie wracają do motocykli. To także klienci, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i cenią takie walory jak komfort, przyjazny charakter, niskie koszty eksploatacji. W naszych warunkach do tej grupy dołączy także grono chętnych na czterocylindrowca. Tak, jest taka grupa klientów! Nie oszukujmy się, w naszych warunkach takie maszyny mają swoich zwolenników i cztery gary w rzędzie są argumentem samym w sobie. I bardzo dobrze, bo są obszary, na których żaden inny format jednostki napędowej nie może konkurować z rzędową czwórką.

Streetfighter?

Czy nowa CB650F ma cokolwiek wspólnego ze streetfigtherem? Zdaniem ludzi z Hondy – tak. Naszym zdaniem to mocno naciągana teza, bo sprzęt ten wygląda zbyt spokojnie, ma zbyt pokojowy charakter, aby w jakikolwiek sposób łączyć go z agresywnymi golasami do wściekania się na mieście. Co by jednak nie mówić motocykl wygląda ładnie i proporcjonalnie. Jest też bardzo dobrze wykonany, co jest o tyle ciekawą informacją, że CB650F oraz bliźniacza CBR650F produkowane są w malezyjskich zakładach Hondy.

Jednostka napędowa nowej CB przeszła istotną modernizację. Przede wszystkim zwiększyła się pojemność skokowa czterocylindrowca, który teraz ma 649 cm sześciennych. Jeśli jednak myślicie, że Honda zastosowała się do starej prawdy, że „najlepszym sposobem na większą moc jest większa pojemność”, musimy Was rozczarować. Silnik CB650F dysponuje mocą 64kW (87KM), a zmiana pojemności wraz ze zmianą ustawień silnika miały zapewnić przede wszystkim poprawę kultury pracy i uczynienie jednostki napędowej bardziej przyjazną właścicielowi (oraz środowisku naturalnemu – Japończycy chwalą się, że zredukowali zużycie paliwa aż o 10%). Taka odprężona konfiguracja nie oznacza jednak, że w czterocylindrowcu zabrakło nowinek. W jego wnętrzu pracują teraz nowe asymetryczne tłoki, zoptymalizowane korbowody, cichy łańcuch rozrządu SV o obniżonym tarciu, nowa kompaktowa pompa cieczy chłodzącej, zmodernizowany układ wydechowy, przeprogramowany układ wtrysku paliwa, zmieniły się także fazy rozrządu, co pokazuje, że piec nowej CB wcale nie jest odgrzewanym mechanicznym kotletem.

Ważna informacja dla młodych - motocykl dostępny będzie również w opcjonalnej wersji o mocy 47,6 KM (35 kW), z ABSem w standardzie, aby spełniać normy prawa jazdy kategorii A2.

Nowinek jest więcej. CB650F ma zupełnie nową stalową ramę. Nie należy się tutaj krzywić, jako że stal pozwala na budowanie bardzo zwartych i wytrzymałych konstrukcji. Nowy jest też aluminiowy wahacz. Widelec nie dysponuje możliwością regulacji, ale jego ustawienia wydają się być dobrze dobrane. Zupełnie nowe są aluminiowe felgi wykorzystane w tym motocyklu oraz hamulce z falistymi tarczami. Biorą pod uwagę wszystkie zmiany dokonane w tej maszynie, możemy śmiało mówić o zupełnie nowej konstrukcji.

Jak to jeździ?

Już od pierwszej chwili za kierownicą CB jest przyjemnie i komfortowo. Ergonomia zawsze była mocnym punktem motocykli Hondy i 650-tka nie jest tutaj wyjątkiem. Dobór twardości siedzenia, kąt ugięcia kolan i pochylenia kierowcy – jeśli tylko nie masz totalnie niestandardowych wymiarów – powinno być Ci tutaj wygodnie. Szeroka kierownica dobrze leży w dłoniach, w lusterkach znajdziesz pełny wgląd w to co dzieje się za Twoimi plecami. Jedyny mankament to dziwne wskaźniki. Niby jest na nich wszystko, co jest potrzebne do codziennej jazdy, ale mały obrotomierz jest nieczytelny, cały panel wskaźników wygląda tanio i mało przekonująco.

Czterocylindrowiec odpala bez zawahania, lekkie kliknięcie w momencie, gdy wskakuje jedynka i po chwili CB650F płynnie rusza z miejsca. Silnik sprawnie rozpędza maszynę i ani na chwilę nie wydaje się być przeciążony. Przy spokojnej jeździe z małymi prędkościami i na niskich obrotach wyczuwalna jest dosyć szorstka reakcja na dodanie gazu, ale czterocylindrowiec nie ma żadnych problemów z wkręcaniem się na wysokie obroty. Niestety, choć Honda łatwo i chętnie wchodzi w wyższy zakres obrotów, gejzeru mocy tam nie znajdziecie. Co prawda powyżej 6000 obr/min czuć wyraźny wzrost mocy, ale jest on zdecydowanie poniżej naszych oczekiwań. Właśnie dlatego na krętych górskich drogach CB radziła sobie świetnie, ale nieco deprymująca była ospała reakcja jednostki napędowej na wyjściach z zakrętów.

Charakterystyka czterocylindrowca Hondy świetnie natomiast sprawdzi się w mieście, szczególnie w przypadku codziennego korzystania z pojazdu. Wysoka kultura pracy, płynność oddawania mocy, przewidywalność – to wszystko cechy, które docenią użytkownicy korzystający dużo z motocykla, dojeżdżający nim do pracy, oczekujący przede wszystkim kontroli nad maszyną, niż nieplanowanych wrażeń.

A propos kontroli nad maszyną. Spokojny charakter jednostki napędowej bardzo fajnie komponuje się z dobrze opracowaną charakterystyką zawieszenia. Przyglądając się prostemu widelcowi z przodu i tylnemu zawieszeniu, którego regulacja sprowadza się do zmiany naciągu sprężyny, trudno spodziewać się spektakularnie dobrego prowadzenia. Tymczasem CB650F zaskakuje tutaj mocno pozytywnie. Motocykl jest przede wszystkim bardzo stabilny. Na szybkich zmianach kierunku, w czasie szybkiego składania w zakręt, na ciasnych i na dynamicznych łukach – w żadnej z tych sytuacji nie czuć nerwowości w zachowaniu motocykla. CB jest jednocześnie bardzo zwrotna i poręczna. Ten motocykl intuicyjnie przekłada oczekiwania swojego kierowcy, na działania na drodze. Informacja zwrotna – bardzo dobra, moment prostujący przy hamowaniu w zakręcie – minimalny, siła potrzebna do wprowadzenia motocykla w zakręt – bardzo mała. Za prawdę powiadamy Wam, że trudno się tutaj do czegokolwiek przyczepić.

No i te hamulce. Zupełnie nie wyglądają na potwornie mocne, tymczasem kombinacja dużych (320mm!) tarcz i czterotłoczkowych zacisków dała bardzo przekonujące rezultaty. Dwa palce w zupełności wystarczają, aby w pełni wykorzystać potencjał układu hamulcowego. Siła hamowania jest wzorowa, dozowalność i wyczucie progu zadziałania są bliższe typowo sportowym motocyklom, a nie drogowym. Dodajmy do tego precyzyjnie działający ABS i mamy kolejny punkt na którym Honda buduje zaufanie jeźdźca zarówno do maszyny, jak i własnych umiejętności.

Wasze pytania

Najbardziej interesowały Was dwie kwestie. Przede wszystkim czy prezentowany CB jest następcą Horneta. Odpowiedź brzmi: nie. Hornet wróci do oferty Hondy w nowym wcieleniu i zapewne stanie on do bezpośredniej rywalizacji z takimi zadziorami jak GSR750 czy Z800.

Jaki jest sens zwiększania pojemności jednoczesnego zmniejszania mocy? Cóż, najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie przejażdżka nowym CB. Oczywiście chodzi o podniesienie kultury pracy silnika i poprawienie jego przyjazności. W Polsce ciągle borykamy się z obsesyjnym i patologicznym zorientowaniem na moc. W krajach, które ten etap mają już za sobą motocykliści cenią komfort i przyjemność z jazdy. Wygładzanie pracy napędu w taki sposób w jaki uczyniła to Honda w modelu CB650F jest jedną z najlepszych metod.

Przyszłość w Polsce?

CB650F będzie kosztować w Polsce 31200 zł, przy czym ABS oferowany będzie w standardzie. Za te pieniądze otrzymujecie przyjazny, uniwersalny i wysoce funkcjonalny pojazd. Hondzie z pewnością nie będzie łatwo. Przede wszystkim stawić będzie trzeba czoła rozrośniętym 600-tkom konkurencji, które przybrały formę takich modeli jak Kawasaki Z800, Suzuki GSR750 czy też Yamaha FZ8. Wszystkie z nich są jednak sporo droższe od CB. Oczywiście nie można lekceważyć konkurencji takiej jak MT-09 (o wiele bardziej żywiołowy silnik, niewiele wyższa cena) oraz europejskich maszyn. BMW F800R ma podobną moc, ale nie jest w stanie konkurować z Hondą kulturą pracy i ceną. Triumph 675 Street Triple to zupełnie inny przedział osiągowy i cenowy. Podobnie zresztą sprawa wygląda w przypadku Ducati 795/796.

Czy zatem mówimy o maszynie bezkonkurencyjnej? Niekoniecznie, zawsze będą tacy, którzy poszukiwali będą więcej charakteru i mocy, nawet jeśli będzie wymagało to głębszego sięgnięcia do kieszeni. Obstawiamy jednak, że CB650F szybko rozepchnie się i znajdzie swoje miejsce na rynku.

Pulsy dodatnie

- kultura pracy silnika
- stabilne zawieszenie
- skuteczne hamulce
- komfort i ergonomia

Plusy ujemne

- mało żywiołowy silnik
- mało czytelne zegary

Dane techniczne:

Model Honda CB650F 2014
SILNIK 
Typ 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC
Pojemność silnika 649 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 67 x 46 mm
Stopień sprężania 11,4:1
Moc maksymalna 87 KM przy 11000 obr/min (95/1/EC)
Maksymalny moment obrotowy 63 Nm przy 8000 obr/min (95/1/EC)
Ilość oleju w silniku 3,5 l
UKŁAD PALIWOWY 
Dawkowanie silnika Elektronicznie sterowany wtrysk PGM-FI
Pojemność zbiornika paliwa 17,3 l
Zużycie paliwa (dane producenta) 4,8 l / 100 km
UKŁAD ELEKTRYCZNY 
Rozrusznik Elektryczny
Pojemność akumulatora 12V / 8,6Ah
Alternator 343W
UKŁAD NAPĘDOWY 
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Przełożenie końcowe Łańcuch #525 O-ring
RAMA 
Typ Stalowa typu „diamond”
PODWOZIE 
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2110 x 775 x 1120 mm
Rozstaw osi 1450 mm
Kąt nachylenia główki ramy 25,5°
Wyprzedzenie 101 mm
Wysokość siedzenia 810 mm
Prześwit 150 mm
Masa własna (z płynami) 206 kg (ABS: 208 kg)
ZAWIESZENIE 
Przód 41 mm konwencjonalny widelec teleskopowy, skok 120 mm
Tył Pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok 43,5 mm
KOŁA 
Przód 5-ramienne, odlew aluminium
Tył 5-ramienne, odlew aluminium
Felga przednia 17M/C x MT3,5
Felga tylna 17M/C x MT5,5
Opona przednia 120/70-ZR17M/C (58W)
Opona tylna 180/55-ZR17M/C (73W)
HAMULCE 
Typ 2-obwodowy ABS w standardzie
Przód 320 x 5,0 mm podwójne, tarczowe z 2-tłoczkowymi zaciskami
Tył 240 x 5 mm pojedynczy, tarczowy z 1-tłoczkowymi zaciskami
WSKAŹNIKI I ELEKTRONIKA 
Panel wskaźników Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy, segmentowy obrotomierz, drogomierz, dwa liczniki przebiegu dziennego, segmentowy wskaźnik poziomu paliwa, zegarek
Zabezpieczenie antykradzieżowe HISS
Lampa przednia 12V, 55W x 1 (mijania) / 55W x 1 (drogowe)
Lampa tylna LED
Cena 31 200 zł
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Honda CB650F 2014 najnowszaHonda CB650F 2014
NAS Analytics TAG
Nowa Honda CB650F 2014Honda CB650F 2014 Benidorm
Test Honda CB650F 2014Zakrety Honda CB650F 2014
Na ulicy Honda CB650F 2014Na trasie Honda CB650F 2014
Honda CB650F 2014 zoltaHonda CB650F 2014 czarna
Honda CB650F 2014 nakedHonda CB650F 2014 Tricolore
Lewy profil Honda CB650F 2014HondaCB650F YM14 017
Przod Honda CB650F 2014Tyl Honda CB650F 2014
Zegary Honda CB650F 2014Tylna lampa Honda CB650F 2014
Hamulce Honda CB650F 2014Wahacz Honda CB650F 2014
Rear disks1Swing arm1
Switch gear1Switch gear 21
Side close up1Szczegoly Honda CB650F 2014
Tylny amortyzator Honda CB650F 2014Wydech Honda CB650F 2014
Rama Honda CB650F 2014Silnik Honda CB650F 2014
Pozycja za kierownica Honda CB650F 2014Wydech schemat Honda CB650F 2014
 Kluczyk Honda CB650F 2014


Konkurenci:
 
 
Komentarze 8
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê